כ"ג אייר התשפ"ד
31.05.2024

אין מנהיגות, יש תאונות • כתב אישום

שר התחבורה שותק. כבר קרוב לשנה שאינו ממנה מנכ"ל לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ולא מגלה עניין מיוחד במאבק בתאונות • שמואל אבואב בטורו השבועי

אין מנהיגות, יש תאונות • כתב אישום



בימים אלו מתמודד עם ישראל עם הקטל בדרכים, המפיל בו חללים יותר מכל דבר אחר - ומנהיגות אָיִן.

אפילו עלייה חדה שך עשרות אנשים במספר ההרוגים בכבישים לעומת השנה הקודמת, לא מניעה שום פעולה ממשית. לנוכח אפס המעשה, עולה מן הזיכרון הלקח האוסטרלי בדבר מערכת היחסים שראוי שתהיה בין ההנהגה לקהילה.

בחודש אוקטובר של שנת 1989, זינק ב 10% מספר ההרוגים במחוז ויקטוריה שבאוסטרליה, והתעוררה מחאה ציבורית שגרמה לשר התחבורה האוסטרלי לכנס את כל העומדים בראשי המשרדים הנוגעים בדבר ולדרוש תוכנית פעולה. זומנו הגוף האחראי על תשתיות הכבישים ורישום ורישוי כלי הרכב והנהגים, משטרת ויקטוריה, משרד המשפטים, ו"הנציבות לתאונות הדרכים", המספקת כיסוי ביטוחי לקורבנות התאונות.

לראשונה, הוטלה האחריות להפחית את מספרי ההרוגים בויקטוריה בצורה משותפת, לא עוד המודל המסורתי, לפיו אחראי כל גוף רק לתחומו.

לתוכנית האסטרטגית של ויקטוריה היו "שיניים", בדמות פרסום שקוף ומלא של יעדים מספריים ברורים והטלת אחריות אישית על מנהיגות פוליטית ברורה: פוליטיקאים בכירים, בהם שר התחבורה, שר המשטרה והשר האחראי על נציבות תאונות הדרכים, הרכיבו יחד ועדת שרים לבטיחות בדרכים. מולם פעלה ועדה פרלמנטרית מייעצת, שהורכבה מנציגי קואליציה ואופוזיציה גם יחד, והחזיקה משקל ציבורי רב.

בתוך זמן קצר קודמו תיקוני חקיקה רבים שהגבירו את סמכות המשטרה והחמירו את הענישה, הותקנו מצלמות מהירות, הוגברו בדיקות האלכוהול האקראיות, והופעלה תוכנית חינוך ציבורית לטווח ארוך, שמטרתה לתמוך ביוזמות הבטיחות החדשות ולשמור את הנושא בתודעה הציבורית.

רועננו גם סינרגיות אפשריות של תיאום בין משרדי, וטופחה קהיליית חוקרים מביני תקשורת, שפעלה ופרסמה את פועלה.

כל הפקידים הבכירים במשטרת ויקטוריה, במשרד המשפטים, ובנציבות תאונות הדרכים, חויבו בהגשת דו"ח חודשי לשלושת השרים, בו פירטו את התקדמות היישום. אחת לרבעון הם גם הופיעו בפניהם לסקירה מפורטת של פעילותם.

בזכות מנהיגות פוליטית ומנהלתית, ובתוספת תקשורת תומכת ורמה גבוהה של דיון ציבורי, פחת מספר ההרוגים בויקטוריה בכ-40% תוך שלוש שנים.

ומה אצלנו?

גם אצלנו קופץ מספר ההרוגים, וגם אצלנו מתעוררת ביקורת ציבורית.

האם נהיה כויקטוריה? כנראה שלא.

במקום זה קוצץ תקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מ-550 ל-380 מיליון ₪ והשלכותיו – צניחת תקציב משטרת התנועה מ-100 מיליון ₪ ל-65 מיליון ₪, שמשמעותו איבוד היכולת לאכוף ביעילות.

החינוך לתעבורה בבתי הספר בסכנת ביטול, ומערכי הפינוי, החילוץ וההצלה פועלים רק בחלק מהמקומות ורק חלק מהזמן.

שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ שותק. כבר קרוב לשנה שאינו ממנה מנכ"ל לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ולא מגלה עניין מיוחד במאבק בתאונות. המאבק בתאונות משווע למנהיגות, וכשאין מנהיגות למאבק, אין גם הישגים. רק הליכה לאחור.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד