ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

שופרסל רוכשת את רשת ניו פארם בכ-130 מיליון שקל

העסקה עדיין כפופה לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים תוך 3 חודשים וכן לבדיקת נאותות שתבוצע על ידי שופרסל עד למועד ההשלמה • המשביר 365 שמוכרת את ניו פארם צפויה לרשום רווח של כ-40 מיליון שקל, תבצע פירעון מוקדם של אג"ח ותצא לגיוס

ניו פארם. צילום: עופר וקנין
ניו פארם. צילום: עופר וקנין



עכשיו זה כמעט סופי: רשת שופרסל רוכשת את רשת ניו פארם. לאחר שדירקטוריון שופרסל אישר את העסקה לרכישת 100% מרשת ניו פארם - נחתם ביום חמישי הסכם הרכישה בין החברה לבין המשביר 365 החזקות, הבעלים של ניו פארם.

במסגרת ההסכם שופרסל תשלם 130 מיליון שקל תמורת 100% ממניות ניו פארם. כן נקבע במסגרת ההסכם כי ניו פארם תקבל החזר חוב מחברה קשורה בסך 12 מיליון שקל.

ומי הכי גדולה? ניתוח נתוני ענקית המסחר שופרסל מול המתחרות בענף המסחר

העסקה עדיין כפופה לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים תוך 3 חודשים וכן לבדיקת נאותות שתבוצע על ידי שופרסל עד למועד ההשלמה.

פעילות ניו פארם כוללת שלושה תחומים עיקריים - קוסמטיקה, טואלטיקה, בתי מרקחת וטבע. הרשת מפעילה 67 סניפים (שניים מתוכם דרך זכייניות) ו- 10 סניפי מדיקל המתמחים במתן שירותי רוקחות - ומעסיקה כ- 1,100 עובדים. ניו פארם נחשבת מתחרה חלשה ביחס לסופר־פארם, שלה 220 סניפים.

ניו פארם הפסידה ב-2016 כ-16 מיליון שקל במחזור של 711 מיליון שקל, בהמשך להפסד של 11.6 מיליון שקל, במחזור של כ-697 מיליון שקל ב-2015. פי הדו"חות הכספיים, לחברה הון חוזר שלילי – כלומר, עודף התחייבויות שוטפות על נכסים שוטפים. סף הנכסים השוטפים במאזן נכון לסוף 2016 הוא 121 מיליון שקל (כולל מלאי בסך 72.8 מיליון שקל), לעומת התחייבויות שוטפות בסכום של 189.2 מיליון שקל.

חולשה זו של ניו פארם עשויה לגרום לממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, לאשר את המיזוג עם שופרסל. מנגד, סופר-פארם צפויה לטעון שהחולשה של ניו פארם מצד אחד והחפיפה בין 70% ממוצריה למוצרי שופרסל מצד שני, תעניק כוח שוק בלתי־סביר לשופרסל, דבר שיאפשר לה להפעיל לחץ על ספקים ובעלי נכסים.

בכירים בענף הקמעונות סבורים כי שופרסל — שהוכיחה כי היא פועלת לשיפור רווחיותה גם באמצעות קביעת מחירים גבוהים ממתחרותיה — לא תתרום לתחרות בענף הפארם. מנגד, מנהלי קניונים מקווים לשוכר חזק נוסף בתחום הפארם, דבר שיאפשר להם גם להגדיל את כוח המיקוח שלהם מול סופר־פארם, הנחשבת לשוכר עוגן בקניונים הנהנה משכר דירה מופחת.

עם השלמת העסקה, צפויה המשביר 365 לרשום רווח הון בסך של כ-40 מיליון שקל לפני מס. המשביר ציינה הבוקר בדיווח, כי באמצעות התמורה תבצע פירעון מוקדם של אג"ח (סדרה ד'), שהיקפו כ-92 מיליון שקל. במקביל, תצא החברה לגיוס אג"ח באמצעות הנפקת סדרה חדשה, בהיקף של עד כ-50 מיליון שקל, שתהיה מובטחת בשעבוד על מניות המשביר בתי כלבו.

דו"חותיה הכספיים של המשביר 365, שפורסמו לפני כשבועיים, מלמדים כי בעל השליטה בקבוצה, רמי שביט, נמצא בעיצומו של תהליך מואץ למכירת מרבית נכסיה. פרט למכירת ניו פארם לשופרסל, המשביר קרובה למכירת מיזם ההסעדה 365 טכנולוגיות, ה"בייבי" של שביט שצבר הפסדים של יותר מ-40 מיליון שקל בשלוש שנים.

בנוסף, המשביר מימשה באחרונה את יתרת אחזקותיה (10%) בחברת התיירות קשרי תעופה בכ-6.5 מיליון שקל, וזאת לאחר שמכרה את השליטה ב-2016 לאייל סגל בתמורה ל-34 מיליון שקל. קודם לכן, מכרה המשביר את פעילות המרכולים הכושלת, רשת קוסט 365, בהפסד של יותר מ-50 מיליון שקל, וכן 50% ממועדון הלקוחות של המשביר (מועדון 365) ליינות ביתן בכ-12 מיליון שקל.

בסוף תהליך המימוש, המשביר תמשיך להחזיק ברשת בתי הכול בו, וב-50% ממועדון הלקוחות ""Club 365, שאוחד ב-2016 עם מועדון הלקוחות של יינות ביתן לכרטיס "פמילי 365". שביט, שמכהן כמנכ"ל המשביר, ציין שהמהלכים הם חלק מתהליך ארגון מחדש בקבוצה, שבסופו תתמקד המשביר "בפיתוח מגזר בתי הכל-בו ובפעילות מועדון 365 ותשאף להאיץ את צמיחתן ולשפר את רווחיותן".

את שופרסל ייצג עו"ד רן שלום ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות'; את המשביר ייצג עו"ד אמיר ברטוב ממשרד שמעונוב.
ניו פארם שופרסל הגבלים עסקיים המשביר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד