ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

הח"כ הקומוניסט דב חנין מספר: "כשאני רואה את ההסתה נגד החרדים, אני נזכר בסבא"

הכל התחיל מתמונה אחת ישנה שצייצה סגנית השר חוטובלי, שהדליקה תוך רגע את הרשת והגולשים • 'בחדרי חרדים' פגש את ח"כ דב חנין לשיחה על שני סבותיו החרדים - החבדניק והמתנגד, שמע על שיתוף הפעולה עם החרדים ואת דעתו על תקצוב החינוך החרדי • וגם: מי שני הח"כים החרדים האהובים על חבר הכנסת הקומוניסט מהרשימה המשותפת? ראיון חג אדום במיוחד

הח"כ הקומוניסט דב חנין מספר: "כשאני רואה את ההסתה נגד החרדים, אני נזכר בסבא"

הכל החל בציוץ בטוויטר של סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי ובתמונה "שחור לבן" שאותה היא צירפה, בה נראה ילד קטן וטהור מבע המביט בשקיקה בעיניו של סבו הדור הזקן, המחזיק בידו 'הגדה של פסח'.



"קושיה לכבוד חג פסח: מי בתמונה. ח"כ דב חנין בגיל ארבע לומד את ההגדה מסבו החב"דניק. מדהים. דברים שמגלים בלילות ההצבעה הארוכים", כתבה חוטובלי והותירה בחלל האוויר חידה מסתורית סביב דמותו של הח"כ החילוני, קומוניסט בן קומוניסטים, המשמש כחבר כנסת במפלגת חד"ש מטעם 'הרשימה המשותפת'.

"בחדרי חרדים" יצא לגלות את ההיסטוריה של ח"כ חנין ולחשוף את שורשיו החרדיים ואת שני סבותיו - ר' יעקב אלתר החב"דניק ור' שמואל 'המתנגד' הליטאי, שבזכותם, עד היום, נכדם מרגיש חיבור והזדהות עם המגזר החרדי וצרכיו.

"מי שיביט היטב בתמונה", אומר חנין, "יראה שמה שסבא יעקב אלתר מראה לי זה את ההגדה של פסח. האמת היא שפסח היה החג עם ה' הידיעה - בבית של סבא, היינו יושבים, בשולחן מאוד ארוך ולבן, ואני בתור ילד קטן זוכר שהייתי יושב לצידו ומנסה לגנוב את האפיקומן, זה היה לילה מאוד נהדר, היינו עושים סדר מאוד ארוך, הלכתי כמובן, חב"די עם כל המסורת העשירה".

געגועיו של חנין לסבו צפים מול המצלמה: "ליל הסדר בבית סבא – הוא אחד הדברים היפים שאני זוכר מהילדות שלי, כל המשפחה הייתה מתכנסת, ליל הסדר היה מתחיל בסביבות השעה 7 בערב והיה מסתיים אחרי 1 בלילה, זה היה מרתק".



דב וסבו

ההתלהבות של החבדניק, והמחשבה של הליטאי
• מה נשאר לך כיום מאותו ליל הסדר ומאותה תקופה עם הסבא?

"שני הסבים שלי היו יהודים חרדים, סבא אחד יעקב אלתר, זה שבתמונה היה חסיד חב"ד, והסבא השני אבא של אמי – היה 'מתנגד' בירושלים, זה היה שילוב לא פשוט, שילוב שהראה לי את היכולת לייצר עימותים וויכוחים. אבל ביניהם לא היו עימותים".

• כיום, למה אתה יותר מתחבר, לצד החסידי שלך או הליטאי?

"שאלה קלאסית, מה אתה יותר אוהב, את אמא או את אבא? הרבה דברים במסורת החב"דית מאוד אהבתי, מבחינת ההתרגשות, השמחה וההתלהבות, השירה והצד הרגשי המאוד חם - בקהילה החב"דית זה מאוד חזק ומאוד דיבר אלי. מהסבא השני לקחתי דברים אחרים. את הגישה הלמדנית המאוד אנליטית. אני יכול לראות הרבה יופי בשתי הגישות האלה".

• אתה מרגיש שאתה ממשיך את דרכם?

"אם אתה שואל אותי אם אני ממשיך את הדרך הזו, אני חושב שכן. אני חושב ששני הסבים שלי היו קודם כל אנשים מאוד הגונים וישירים, הם היו אנשי עקרונות והייתה להם אמונה, ואני מאוד מכבד את זה. אולי האמונה האישית שלי לא זהה לאמונה שלהם, אבל גם אני אדם מאמין. אני מאמין בערכים, אני מאמין בבני אדם, אני מאמין בצד וביושר. ובדיוק כמוהם אני משתדל ללכת עם האמונה שלי".

• עדיין יש פער בינכם, הם היו חרדים שומרי תורה ומצוות.

"אני כמובן הולך בדרך שלי, אבל יש המון דברים שלקחתי מבית הסבים שלי. אם אנחנו מזכירים למשל את ליל הסדר. ליל הסדר אצלנו במשפחה מזכיר בהרבה דברים את ליל הסדר שהיה אצל סבא יעקב אלתר. השירים הם אותם שירים, חלקים גדולים מההגדה הם בדיוק אותם חלקים, בהגדה שלנו אנחנו משלבים עוד טקסטים ודברים אבל אנחנו מקפידים במסורת הזאת שאם ליל הסדר מתחיל בשבע בערב – הוא לא יסתיים לפני השעה 12:30 – 1:00 בלילה כשכולם מאוד במצב רוח טוב, כפי שאני זוכר את עצמי כשאני קטן בבית של סבא".

• אתה מקפיד על הלכות חג הפסח?

"אני לא מקפיד על כל תרי"ג המצוות. אני בהחלט נהנה מאוד מהאווירה של פסח ומאכילת המאכלים של פסח, כמובן מהמצות, אבל אני היום לא אדם שמקפיד על כל המצוות וההלכות, אני לוקח את התוכן גם כאשר אני לא תמיד נאמן למה שמבחינתי נראה כקליפה חיצונית".

השר החרדי שהפתיע את הח"כ הקומוניסט
• אף פעם לא הצטרפת לטרנד של לתקוף את החרדים, ותמיד אתה מגלה אמפתיה לצרכי המגזר החרדי, האם יש קשר בין זה לבין הקשר שלך עם סבותיך?

"קודם כל, יש לי הרבה מאד כבוד לאנשים שחיים על פי אמונתם, ואני ער לגמרי לזה שגם לאנשים מאמינים - לחיות במתכונת שהיא איננה מקובלת בחברה - זה כרוך בלא מעט קשיים ואתגרים. מבחינתי, היחס לציבור החרדי הוא יחס של הרבה מאוד כבוד והערכה. זה דבר שהוא באמת ראוי להערכה. מעבר לזה, אני מבין את המצוקות של המגזר החרדי. למשל, שהוא לא חי בעושר גדול ואני אומר זאת בשפה מדודה ושקולה.



מתנגד וחבדניק

"כשאני נתקל במצבים כאלו או אחרים שבגלל מצבים פוליטיים רוצים לפגוע בבתי הספר של הילדים החרדים – הדברים האלו מקוממים כל אדם שיש לו חוש של צדק. למה ילד שלומד במוסדות חינוך חרדים צריך לקבל פחות תקציב, צריך לקבל פחות שוויון והתייחסות, בגלל איזה ויכוח פוליטי, הדברים האלו הם לא מתקבלים על הדעת".

• איך הקשר שלך עם הח"כים החרדים?

"הקשר שלי עם חברי הכנסת החרדים הוא מאוד טוב. צריך לומר שבדרך כלל חברי הכנסת החרדים הם קודם כל אנשים חרוצים שבאו לכאן לעשות את המקסימום לטובת הציבור שלהם, וזה דבר שצריך להעריך אותו. אני לא בכל דבר מסכים איתם, אבל אני יודע שדבר ראשון הם מבטאים ערכים ועמדות. והם מבטאים מחוייבות לציבור שבסופו של דבר הוא ציבור של מיעוט בחברה הישראלית. אני בעד מיעוט, כי הרוב יודע להסתדר".

• אתה יכול לנקוב בשמו של ח"כ חרדי שמבחינתך הוא מודל לחיקוי?

"תראה, אני לא רוצה להסתכן בשם אחד כי זה ענין מסובך, אבל אני יכול להגיד לך כך: מהיום הראשון שנכנסתי לכנסת היו לי יחסים מאוד קרובים וטובים של שיתוף פעולה עם שני חברי כנסת. משה גפני איש 'דגל התורה', הוא הרבה יותר ותיק ממני. ראיתי אותו כפרלמנטר מעולה. באמת. הוא בן אדם שמכיר הייטב את כל נבכי הבית הזה, יודע להתנהל בתוכו ולקדם את הדברים שחשובים לו. הוא עושה את זה בהרבה תבונה ובהרבה שכל טוב.

"חבר הכנסת דוד אזולאי היה יו"ר ועדת הפנים והסביבה של הכנסת, והוא עשה עבודה מופלאה בתפקיד הזה. אני אומר את זה - כי בפוליטיקה יש לפעמים אי צדק מסויים. לא כל האנשים שעושים עבודה גדולה בכנסת הם אנשים שזוכים להערכה. אני חושב שחלק גדול מהעבודה שאנחנו עושים בכנסת לא ידועה בצבור".

חנין מסביר כי "אני חושב שחבר הכנסת גפני יותר מוכר - לפחות בציבור החרדי. חבר הכנסת דוד אזולאי שכיום הוא השר לענייני דתות - אני לא יודע כמה הציבור ובפרט הכללי יודע, כמה אנחנו חייבים לאיש הזה, כמה האיש הזה כיו"ר ועדת פנים עשה עבודה משמעותית לטובת הציבורים המוחלשים, לטובת שוויון בחברה, לטובת אסירים בבתי כלא. הוא עשה עבודה מאוד משמעותית וחשובה והוא ניהל את הועדה שלו בהרבה מאוד תבונה. מאוד אהבתי את העבודה בוועדה כשהוא היה היו"ר שלה, ואני חושב שהוא ראוי להרבה מאוד הערכה".

מי שפוגע בדת של אחר, לוקח סיכון לפגיעה בדתו
"יחד איתם, יש לא מעט חברי כנסת חרדים שאני מאוד יודע להעריך ומאוד יודע לכבד, אבל מבחינת ההיסטוריה שלי בכנסת, המפגש שלי עם אזולאי וגפני היה המפגש הכי הדוק. עם הזמן למדתי להכיר חברי כנסת נוספים ולהעריך אותם מאוד", מוסיף חנין.


ח"כ חנין בראיון לכותב השורות

- סערת חוק המואזין: האם ציפית ליותר נאמנות מהחרדים?

"זה לא כל כך עניין של נאמנות אלא של הבנה, צריך להבין שמי שפוגע בדת של מישהו אחר – בסופו של דבר יתגלגל גם בפגיעה בדת של עצמו, הגישה חייבת להיות עקרונית. אני חושב שאנחנו צריכים לכבד אמונות ופולחן דתי של מאמינים ולעשות הכל לא להתגרות באנשים בשל אמונתם הדתית.

"בנושא הזה – חברי הכנסת החרדים שגו. החוק הזה רק התחיל את התחנה האחרונה שלו ואני מקווה שבהמשך הדרך נדע לעבוד יחד עם חברי הכנסת החרדים בכדי למנוע קלקול מאוד מיותר. העיקרון הוא לכבד אנשים דתיים ומאמינים".

• לסיום, תביט בתמונה שלך עם סבך, מה התחושה שעולה לך כעת?

"געגוע מאוד גדול לסבא שמאוד מאוד אהבתי. הוא גם מאוד אהב אותי. געגוע לימים האלה של השולחן הגדול שלנו בליל הסדר. אנחנו מנסים לשחזר את השולחן הזה במתכונת אחרת, אבל אין כמו התמונה של הילדות – או כמו התמונה של סבא וסבתא יושבים עם כל המשפחה בליל הסדר, זאת תמונה שמאוד מרגשת אותי, וכשלפעמים אני חושב על הדמגוגיה וההסתה ועל הצורה הכל כך לא ראויה שמתייחסים לציבור החרדי - אני מנסה תמיד להיזכר בסבא שלי הזה ובסבא שלי השני ואני אומר לעצמי שאני חייב לא רק לציבור ולא רק לעקרונות שלי, אני גם חייב להם, לשני הסבים שלי".


תמונה משפחתית בה נראים שני הסבים של ח"כ דב חנין
דב חנין חד''ש פסח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד