י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

תחקיר: חב"ד נמצאת בלב מערכת הקשרים בין טראמפ לפוטין

האתר "פוליטיקו" חושף בתחקיר מקיף את הקשרים המסועפים והחופפים בין משפחת טראמפ לנשיא רוסיה, שכוללים גם את אילי ההון לב לבייב ורומן אברמוביץ'

  • י"ד ניסן התשע"ז
דונלד טראמפ (רויטרס)
דונלד טראמפ (רויטרס)



"סניף חב"ד בפורט וושינגטון יושב בבניין לבנים נמוך מול תחנת דלק וקניון פתוח. בית חב"ד הוא בניין לא יוצא דופן ברחוב לא יוצא דופן, למעט דבר אחד: חלק מהדרכים הקצרות ביותר בין דונלד טראמפ לוולדימיר פוטין עוברות במקום הזה" - כך נפתח תחקיר של אתר "פוליטיקו", שטוען כי התנועה היהודית העולמית נמצאת במרכז רשת הקשרים בין הקרמלין למקום מושבו של טראמפ.

לפני כשני עשורים, נטען בתחקיר, הנשיא הרוסי התחיל בפרויקט שמטרתו להחליף את ארגוני החברה האזרחית היהודיים במבנה מקביל שיהיה נאמן לו. באותו זמן במנהטן, היזם המפורסם ניסה להשיג נתח מהכספים שזרמו מבריה"מ לשעבר למערב, בעיקר לנדל"ן.

השאיפות השונות הובילו את שני האנשים - יחד עם החתן של טראמפ לעתיד ג'ראד קושנר - לבנות קשרים קרובים וחופפים בעולם קטן שמצטלב בחב"ד, תנועה חסידית בינלאומית.

הפרשה מתחילה ב-1999, כותב פוליטיקו, כאשר פוטין גייס שניים מאנשי סודו, האוליגרכים לב לבייב ורומן אברמוביץ', שייהפכו לפטרונים הגדולים ביותר של חב"ד, להקים את הפדרציה של הקהילות היהודיות ברוסיה תחת מנהיגותו של הרב ברל לזר, שנודע מאוחר יותר כ"רב של פוטין".



פוטין (פלאש 90)צילום: פוטין (פלאש 90)
פוטין (פלאש 90)


כמה שנים מאוחר יותר, טראמפ חיפש כסף ופרויקטים רוסיים על ידי איחוד כוחות עם שותפות ביירוק-ספיר, שבראשה המהגרים הרוסים תאופיק עריף, פליקס סאטר ותמיר ספיר - שלהם קשרים קרובים לחב"ד. הפרויקטים של החברה הובילו לתביעות משפטיות באשמת הונאה וחקירה פלילית של פרויקט דירות במנהטן. בינתיים, הקשרים בין חב"ד לטראמפ המשיכו להתחזק.

התחקיר הנרחב מפרט את רשת הקשרים המסועפת. בין השאר, באחוזתו של טראמפ מאר א-לאגו נערכה החתונה של בתו של ספיר עם יד ימינו של לבייב ב-2007; כמה חודשים לאחר מכן לבייב נפגש עם טראמפ ודן עמו בעסקות פוטנציאליות במוסקבה; קושנר רכש מלבייב בניין ב-300 מיליון דולר, והתחתן עם איוונקה טראמפ - שיצרה יחסים קרובים עם אשתו של אברמוביץ', דאשה זוקובה. בהשבעה של טראמפ, זוקובה הגיעה כאורחת של איוונקה.



גצילום: ג
ג'ארד קושנר (רויטרס)


בחודש שעבר דיווח "ניו יורק טיימס" כי בקיץ נפגש לזר עם ג'ייסון גרינבלט, אז עורך דין בקבוצה של טראמפ, וכיום שליחו של טראמפ למזרח התיכון ואחראי על מו"מ בינלאומי. לזר טען כי לא דן בפגישה עם הממשל הרוסי.

החקירה שמנהלת בימים אלה ועדת המודיעין של הקונגרס על הקשרים בין טראמפ לרוסיה לא יורדת מהכותרות בארה"ב: רק לפני שלושה ימים השעה את עצמו יו"ר הוועדה, הרפובליקאי דווין נונס, בעקבות טענות כי שיקר כדי לעזור לבית הלבן להפיץ את הטענה כי ממשל אובמה צותת לטראמפ במהלך מערכת הבחירות לנשיאות.

לפני ההשעיה, אמר חבר הוועדה אדם שיף בראיון ל"הארץ" כי ״החקירה הזו שונה מכל דבר אחר שראיתי לאורך שנותי בקונגרס. זה כמו רכבת הרים. כל יום אני מופתע ממשהו חדש שמתגלה".
דונלד טראמפ חב''ד ולדימיר פוטין ג'ארד קושנר לב לבייב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד