כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

מנחם שפירא מסכם ערב חג בבני ברק

הקרב על הניקיון בעיר התורה והחסידות: בראיון עם סגן ראש העיר בני ברק מנחם שפירא מ'דגל התורה' המתפרסם הבוקר ב'יתד נאמן' סייר שפירא במירוץ נגד הזמן "בחורים ובסדקים" • כך זה נראה

מנחם שפירא בלשכתו בעירייה (באדיבות המצלם)
מנחם שפירא בלשכתו בעירייה (באדיבות המצלם)

ערב פסח זה הזמן המתאים ביותר לשמוע ממנהל המחלקה המוניציפאלית של דגל התורה סגן ראש עיריית בני ברק מנחם שפירא על ההכנות בעיר ובפרט באגף התברואה והשיטור העירוני עליהם הוא ממונה מתוקף תפקידו וגדודי העובדים מבצעים את הניקיון והשמירה על הסדר בערב פסח.

"את שפירא תפסנו", מספרים ב'יתד נאמן', "ברחוב סוקולוב בואכה שכונת פרדס כץ. סביבו גדודי עובדים של אגף התברואה וציבור תושבים שתיאמו איתו פגישה בשטח לחיות את הבעיות. התושבים קובלים על "צפרדע" עם קיבולת גדולה שהפכה להיות מוקד לזריקת אשפה ועולה תדיר על גדותיה, גם לתושבים מחוץ לאזור זה, ומסבים סבל רב לשכנים".

גם הפינוי הקבוע אינו מצליח להתגבר על בעיותיו של המקום, כאשר בערב פסח, המצוקה הפכה לבלתי נסבלת: "אין ספק שמדובר כאן בפנייה מוצדקת של התושבים שמחייבת טפול שורש, לכן אנחנו כאן. אנו משתדלים להענות לכל פנייה. גם בימים כתיקונם אנו מוצפים באלפי פניות. אני משתדל לעקוב מקרוב שאכן העניינים טופלו והגיעו ליעדם, כאשר מנהל האגף הרב נתנאל נחום נרתם גם הוא באופן אישי לפניות רבות ומרגיש כמפקד בקרב, לפתור את הבעייה. על אחת כמה וכמה בימים אלו שהזמן נושף בעורפינו. אין אפילו דקה אחת נוספת אחרי "זמן ביעור חמץ". הנה אנחנו כאן בשטח ואיתי נתי נחום, כדי לנצח את הררי האשפה בעיר, עד כניסת החג. העיר אינה שטח מגורים מוניציפאלי בלבד. בני ברק היא בית. וכמו שבבית אבק איננו חמץ אבל מנקים אותו ובליל הסדר הכל מדיף ניחוחות של נקיון, גם הבית הציבורי לא יהיה רק כשר, אלא גם גם נקייה ובוהקת. איכות הסביבה איננה רק איכות חיים. תילי תילים של הלכות נקבעו בסוגייה זו. נקיון חיצוני הוא גם נקיון פנימי. בני ברק ראוייה לכך".

נדמה כי בעיר כמו בני ברק, המשימה קשה יותר מאשר בערים אחרות...

שפירא: בני ברק היא העיר הצפופה ביותר בארץ, עם קרוב ל200 אלף נפש שרובם הגדול הם ילדים שמתגוררים בשטח קטן מ-7 אלף קמ"ר. הצפיפות לצד כמות הילדים הגדולה, כן ירבו, מייצרת כמויות גדולות של אשפה וקושי גדול בפינויה ובנקיון הרחובות וגינות המשחקים. האגף אכן התאים את עצמו לצרכים המיוחדים של העיר ולהתגבר על הנתונים האובייקטיבים, ולצורך כך בנינו תוכנית שנתית: ראש העיר תיעדף את תקציב אגף התברואה שהוגדל השנה בסכומי עתק יותר משאר האגפים. כך גדלה כמות רכבי טיאוט הרחובות, והוספו מנהלי אזורים חדשים שיפקחו מקרוב על האזור שלהם, לצד צוות עובדים משימתיים שנענים לכל קריאה ויורדים לשטח כדי לאסוף בעצמם את הערימות ההולכות ומצטברות.

צעידה רגלית קצרה הובילה את סגן ראש העיר לרחוב שבזי. הררי פסולת רבים שלא פונו עדין, העיבו על חיי היומיום של התושבים. לא טוב היה מראה העינים. בשיחת טלפון מידית עם מנהל האגף התברר שהמנופים המפנים לא הצליחו להכנס לרחוב בצר עקב חסימה של רכבים חונים. לבקשת הרב שפירא שיגר הרב נתי נחום מספר טנדרים צרים יותר, כדי לסלק את המפגע. וברגע של מנוחה לפני המעבר למוקד התלונות הבא יגיד לנו הרב שפירא: "במהלך החורף האחרון נוספו ברחבי העיר פחונים קטנים בכל הרחובות המרכזיים, כאשר כבר בקרוב יותקנו עוד מאות פחונים חדשים, לצד מבצע ענק של אלפי פחים מוזלים עבור הבניינים בהם יש מחסור בפחים או שהפחים נשברו שם. בני ברק חייבת להיות נקייה".

עם  עובדי התבוראה בערב החגצילום: עם עובדי התבוראה בערב החג
עם עובדי התבוראה בערב החג

במהלך הראיון אנו שומעים את צלצולי הטלפונים שלא פוסקים לרגע, כאשר שפירא משיב לכולם ברוגע ובשלווה. טלפונים רבים שהגיעו באמצע שיחה עברו היישר למנהל הלשכה אליהו ארנד המעביר גם הוא את הפניות הרבות לעובדים בשטח. ניכר כי התושבים יודעים היטב שבאגף התברואה "שיטת החיוג הישיר עובדת", בשיתוף פעולה מלא עם המוקד העירוני בהנהלת הרב שלמה בורובסקי.

שפירא מספר לנו אנקדוטה מעניינת הנוגעת למעקב אחרי הפעילות של עובדי האגף ויעילותה: "כבר בימים אלו מותקנים אלפי חיישנים בפחים בכל רחבי העיר, הבודקים האם בוצע הפינוי כראוי. מלכתחילה רצו להתקין גם חיישנים כדי לבדוק את כמות הפחים הטמונים ולדעת כמה הם מלאים, אך מנענו זאת בגלל חשש חילול השבת, כשתושבי העיר ישליכו את שקיות האשפה במהלך השבת והחיישנים יפעלו, לכן מותקנים רק החיישנים שבודקים האם הפח פונה".

לפי תגובות התושבים עושה רושם שאתם חיים לא רק את "השטח הדומם" כמו הפחים וערמות האשפה, אלא הקשר עם התושבים הדוק ואישי...

שפירא: "לצד הסיורים בשטח ובדיקה מקרוב של מקרים רבים שבאים אלינו, אנו מקיימים קבלות קהל בשכונות. בשנה האחרונה היינו בעשרות בתי כנסת בעיר, קיבלנו אלפי פניות בכל הנושאים המוניציפאליים בעיר, כאשר מרבית הפניות מטופלות בצורה יסודית ביותר. ישנם דברים שמטבע הדברים לוקחים זמן רב יותר, אך גם הם מועברים לטיפול מסודר. הלשכה נותנת מענה טוב ביותר לכל הדברים, והצוות מעביר אותם לכל המחלקות. אני חושב שדבר זה הוא שינוי אמיתי של מתן מענה נגיש לציבור ומהווה מהפך של ממש. כאן גם המקום להודות לחברת פז-גז שנרתמה לפנייתי עבור תושבי העיר למוקדי הגעלת כלים בחינם והוסיפה השנה גם את תושבי פרדס כץ וקרית הרצוג וכך נוספו מוקדים חדשים עבור אלפי תושבי צפון העיר"

אבל ימים אלו אינם ימים כתיקונם. בעיר צפופה כמו בני ברק איך אפשר להשתלט על כמות אדירה כזו של אשפה בערב פסח?

שפירא: "האמת שללא ישיבות היערכות מוקדמות אי אפשר להשתלט על כמויות ענק של פסולת בעיר הצפופה ביותר בעולם. כבר בישיבות ההיערכות שקיימנו עם ראש העירייה חנוך זייברט יחד עם מנהל אגף התברואה הרב נתנאל נחום ומנהל המוקד העירוני הרב שלמה בורובסקי הוחלט על הוספת משאיות פינוי, לצד מנופים ורכבי טיאוט, ותיגבור של מאות עובדים עובדים שעובדים מסביב לשעון, לצד זאת גם יוחד מקום לשפיכת הזבל בתוך בני ברק, כדי לחסוך את זמן הנסיעה של המשאיות עד חירייה. עובדי האגף נותנים את הלב למען התושבים, והם רצים מפנייה לפנייה כדי שהחג יכנס בצורה הטובה ביותר".

כאן גם המקום לציין את המבצע של ערב החג, כאשר בליל בדיקת חמץ האגף מפזר עשרות חביות גדולות בעיר שם מבצעים התושבים את שריפת החמץ כדי למנוע לכלוך ושריפות מיותרות בעיר. אנו מתחשבים בפניות התושבים ומניחים את המיכלים במקומות שאין בהם הפרעה לתושב. מיד לאחר זמן שריפת החמץ, אגף התברואה יוצא במבצע פינוי ענק של כל המכולות, בשילוב טרקטורים, רכבי טיאוט מנופים ומשאיות המפנים את הכל למקום מסודר מחוץ לעיר, כדי שעד החג כל העיר תהיה נקייה ללא זכר לחמץ וללא שריפות מיותרות והרגשה לא נוחה. מדובר על עשרות מוקדים כשלכל אחד מהם מגיעים הכלים הכבדים כדי לעשות את המלאכה קלה יותר, איכותית יותר ומהירה יותר".

מפקח על עבודות עובדי הניקיון צילום: מפקח על עבודות עובדי הניקיון
מפקח על עבודות עובדי הניקיון

היעד הבא בסיורנו היה בגינה ברחוב אהרן דב, שם נמצאת באר המים היחידה שנמצאה כשירה לשאיבת "מים שלנו". גדולי האדמו"רים נוהגים לשאוב מים לאפיית המצות דוקא היום (אתמול) נוצר לחץ אדיר שמחייב הערכות מסיבית של השיטור העירוני בשיתוף מרחב דן של משטרת ישראל. צירים נסגרו, מחסומים הוצבו, פקקים נוצרו ומחזיק תיק השיטור - שפירא הגיעה לראות מקרוב כיצד הכל מתנהל בדיוק לפי הצפי שהותווה בישיבות ההערכות המוקדמות. כמי שמחזיק גם בתיק השיטור העירוני מה אפשר לספר לתושבים על החידושים שהיו בשנה האחרונה?

שפירא: "ראשית, מלבד הטיפול בגניבות ובגורמים המסכנים את בטחון התושבים, השיטור העירוני נותן מענה לעשרות הכנסות ספר תורה המתקיימים במהלך השנה. זו זכות של סיוע לכבוד התורה ולומדיה, ולצערנו גם בעיתים של אבל השיטור העירוני נותן את המענה הנדרש להלוויות גדולות, בשיתוף עם מרחב דן וסגל הפיקוד כדי שח"ו לא יהיו אבידות בנפש והכל נעשה בשיתוף פעולה עם זק"א, איחוד הצלה, ושאר ארגוני החירום".

עוד מוסיף שפירא כי "מלבד כל זאת, בס"ד ירדו אחוזי הפריצות לבתים שהיו בסופי שבוע, כמעט לאפס. יזמתי יחד עם מפקדי המשטרה באישור רבני העיר כמה מוקדים עבור התושבים שיוכלו לפנות בשבת לנוכרים שיעבירו את הפניות לפקחי ושוטרי השיטור העירוני הגויים, לצד תגבור נוכחות של הפקחים ברחבי העיר במהלך סוף השבוע".

בשריפת חמץ עם הרב קנייבסקי. צילום: שוקי לררצילום: בשריפת חמץ עם הרב קנייבסקי. צילום: שוקי לרר
בשריפת חמץ עם הרב קנייבסקי. צילום: שוקי לרר

דגש מיוחד היה בשנה האחרונה בסילוק השבחי"ם בעיר. באמצעות קנסות גבוהים ביותר ירד מספר השבחי"ם בעיר כמעט לאפס מה שהגביר את תחושת הביטחון לתושבי העיר. כן בוצעו כמה וכמה מבצעים נרחבים ללכידת שב"חים מעבר לקו הירוק ומסתננים מאפריקה, מבצעים שהתקיימו בצפון העיר בשיתוף אגף הפיקוח בהנדסה. כיום כולם רואים מגמת ירידה ענקית בבעיות בצפון העיר. אם עד לפני שנתיים הם שוטטו בכל מקום בצפון העיר, כיום מרגישים מאוד את השינוי לטובה".

"לצורך הגברת ביטחון התושבים נוספו בשנה האחרונה גם מצלמות בגנים הציבוריים בעיר. קיבלנו הרבה פניות מציבור השכנים לגינות שההפרעות בשעות הלילה ירדו מאוד, לצד זאת נוספו סיורים מיוחדים שעוברים בגינות ומפחיתים ומורידים את מגמת הבעיות שהיו בצורה הטובה ביותר. כן נוספו השנה שוטרים רגליים ברחובות הראשיים בעיר. כאן גם המקום לציין כי הקשר הטוב שיש עם מפקד המרחב וסגל הפיקוד הבכיר, נותן את אותותיו לשיתוף פעולה אמיתי למען התושבים.

אחרי חלוקת מכולות החמץ, קבענו להמשיך את השיחה בלשכה. שפירא לא הגיע. קריאה בהולה אילצה אותו להמשיך ליעד נוסף. הראיון נקטע, הפעילות נמשכה...
מנחם שפירא דגל התורה ניקיון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד