י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024

פגישות חשאיות, סכינים וחיבוקים; מנהלי המאבק נחשפים לראשונה

במשך חודשים נוהל מאבק השבת בי-ם, כש'בחדרי חרדים' לוקח בו חלק גדול. כמות השמות שנזרקו לחלל האוויר בנוגע לדמויות שעמדו מאחורי המאבק שברו שיאים. כעת ניתן לחשוף את הדמויות האנונימיות שבאמת ניהלו את המאבק • מיוחד

פגישות חשאיות, סכינים וחיבוקים; מנהלי המאבק נחשפים לראשונה

רבות נכתב על מאבק השבת בירושלים. קולמוסים נשברו ודיו רב נשפך, ארבעה חודשים נמשך המאבק שידע עליות ומורדות, כשנקודת הסיום המוחצת באה ארבעה חודשים בדיוק מאז הוא החל, עם נאומו המיוחד של ראש העיר ניר ברקת, ששם סוף לסאגה. בעיצומה של ישיבת מועצת העיר שבה אושר התקציב העירוני – עמד ברקת והתחייב בקולו לשמור על השבת ולהימנע מלממן את חילולה.

ארבעה חודשים שבהם נערכו עשרות פגישות, חלקן הגדול חשאיות. גדולי ישראל ובראשם האדמו"ר מגור, נשיא מועצת חכמי התורה הגר"ש כהן והגר"ב סולוביצ'יק מרבני 'דגל התורה' – עמדו בראש החץ, ובאופן נחרץ הורו לנציגים החרדים, בממשלה, בכנסת ובעיריית ירושלים – ללכת עד הסוף.

אין ספק, ל"בחדרי חרדים" היה יד ורגל במאבק על קדושת השבת וירושלים. עשרות חשיפות ודיווחים סביב הפרשה ולמרות לחצים רבים מצדם של גורמים שונים – המאבק הובל בגאון מתחילתו ועד סופו. יודגש, כי כבר בשלבים הראשונים של המאבק, הצליחו הפרסומים ב"בחדרי", אודות חילולי השבת במינהלים, לגרום לביטול כמה מהם, וזאת בשל הלחץ הפוליטי שהפעילו הנציגים החרדים בעקבות אותם פרסומים.

למרות הפרסומים הרבים סביב הסערה, ניתן לומר בבירור כי הנסתר עלה עשרות מונים על הנגלה. מידע רב שהגיע ל"בחדרי חרדים" נשאר חתום עד היום, ומתוך שיקול שלא לפגוע במאבק השבת ובגדולי ישראל - הוא נגנז לעולמים.

לרגל חג הפסח, "בחדרי חרדים" מסכם את המאבק, שלב אחר שלב, מראשיתו ועד תומו וחושף את אשר לא נודע עד היום הזה: מי הם שני האנשים ששמם כלל לא הוזכר ולו פעם אחת – בכל שלבי המאבק, למרות שהם אלו שגרמו לכך ש"הדיווחים היבשים" על חילולי השבת בעיר יהפכו לתבערה שתחצה את הזירה המקומית ותבעיר את היער הפוליטי והרבני כולו; מי האיש שעמד מאחורי מצגת ההשוואות של חילולי השבת 'לפני' ו'אחרי' עידן ברקת, שהקפיצה את המאבק לשיאים חדשים; וגם: מהו רגע האמת הקרוב שיבחן את ההישג של המאבק.

יריית הפתיחה: המאבק יוצא לדרך
ביום ראשון י"ח כסלו תשע"ז, בשעה 22:12, החל מאבק השבת בירושלים. הכותרת ב"בחדרי חרדים" זעקה: "חשיפה - כך מתקצבת עיריית ירושלים מהכסף שלכם חילולי שבת". "בחדרי" חשף כי חילולי שבת רבים מתקיימים בירושלים במימון עירוני, בעיקר במסגרת אירועי 'יוצרים בלילה'.

מספר גורמים חרדים בעירייה או הקשורים אליה, הבינו שמן הראוי לנצל את הזמן בו אישור התקציב עומד לעלות לדיון, ואשר בו ברקת זקוק לאצבעות החרדיות יותר מכל זמן אחר, ובכך להביא להפסקת ההידרדרות של חילולי השבת בירושלים. בעיקר נסובו הדברים על חילולי השבת שבתמיכה ובמימון של עיריית ירושלים.


האולטימטום והאתר העירוני
שבעה ימים לאחר מכן, "בחדרי חרדים" חשף מכתב עליו חתומים חברי המועצה החרדים והדתיים, שבו לראשונה הם מציגים לראש העיר ניר ברקת – אולטימטום הדורש הכנסת סעיף לאישור התקציב העירוני של שנת 2017, שבו "יאמר מפורשות את מה שנאמר והוסכם בהסכם הקואליציוני - אשר אושר על ידי כלל סיעות הקואליציה העירונית ואושר במועצת העיר, שעיריית ירושלים תשמר את הסטטוס קוו בענייני דת, ובכלל זאת לא תממן שום פעילות הכרוכה בחילול שבת".

הדרישה החרדית באה כתוצאה מפרסומים רבים על חילולי שבת בבירה, בעיקר על ידי המינהלים הקהילתיים הפועלים בתמיכת עירונית וממוקמים בשטח עירוני.





לאחר חשיפת המכתב ב"בחדרי חרדים", מספר חברי מועצה הודיעו כי הם מושכים את חתימתם, וזאת בעקבות חששם לצאת בפומבי נגד ראש העיר.

למפרע התברר כי הדרישה להתנות את התמיכה בתקציב בהכנסת הסעיף שימנע חילולי שבת על ידי העירייה - קבע לימים את רף המאבק והדרישה של הרבנים מברקת.

באותו השבוע, "בחדרי חרדים" חשף כי ועדת הכספים העירונית אישרה תקציב גדול של 150,000 שקל - למימון נוסף עבור אתר הרשת התיירותי iTravelJerusalem המשמש כאתר התיירות הרשמי של ירושלים, זאת למרות שהוא מעודד וקורא לציבור לבוא לבלות בשבתות בירושלים ומפרט את כל מקומות הבילוי הפתוחים בשבת.

רגע האמת נרשם מספר ימים לאחר מכן, בעת שהתקציב לפעילות האתר העירוני היה צריך להיות מאושר בישיבת מועצת העיר. השאלה ריחפה באוויר: האם הנציגות החרדית תתנגד לתקציב מחללי השבת או שתאשר אותו בשל קומבינה כזו או אחרת. צלם "בחדרי חרדים" הגיע למקום עם מצלמת וידיאו שהקפיצה את הנציגים החרדים. מול המצלמה ומול ברקת - תקפו הנציגים החרדים במילים קשות את "המגמה העירונית לפריצת הסטטוס קוו בירושלים".

מחשב נייד נפתח מול עיני ראש העיר שנאלץ להודות כי הדברים הכתובים באתר אכן חמורים ואינם ראויים לפרסום. לבסוף, הושגה הסכמה עם ראש העיר - הפרסומים על חילולי השבת יוסרו מהאתר, מה שלא קרה בדיוק כפי הסיכום – עד עצם היום הזה.

משלב זה, החל "בחדרי חרדים" לדווח על כל התפתחות בנושא המימון העירוני לחילולי שבת ועל עסקים נוספים שפתחו את שעריהם בשבת בבירה. בין היתר דווח על הקרנת סרטים בקרית יובל בשבת, מה שבוטל בהמשך לאחר התערבות חברי המועצה החרדים.

'העדה' והצוות הסודי של 'דגל'
בעקבות ריבוי חילולי השבת, 'העדה החרדית' הכריזה על יציאה לקרב. על פי מודעות הענק שנתלו ברחבי הבירה, 70 עסקים פועלים בשבת במרכז העיר ירושלים. במודעות פורסמה רשימה מפורטת של אותם עסקים.

על רקע הפרסומים על הפרת הסטטוס קוו וחילולי השבת, "בחדרי חרדים" חשף את דבר קיומו של הצוות הסודי של 'דגל התורה' המורכב מח"כ יעקב אשר ושלושת נציגי הסיעה בי-ם, אליעזר ראוכברגר, יצחק פינדרוס וישראל קלרמן, שנפגש באופן קבוע – על בסיס כמעט שבועי - עם אנשי ברקת: מנכ"ל העיריה אמנון מרחב ויועץ ראש העיר אברימי קרויזר.



החשיפה הדרמטית עוררה הדים, וקולות החלו להישמע - איך יתכן שבזמן שהנציגים החרדים אמורים להיאבק על השבת מול ראש העיר, מתחת לפני השטח הם מקיימים עמו ערוץ חשאי. בהמשך, חשף "בחדרי חרדים" תיעוד בלעדי מתוך אחת הפגישות הללו, שהתקיימה במשכן הכנסת.

שלב זה היה המכריע: האם המאבק על קדושת השבת יישאר בידיה של 'העדה החרדית' או שהוא יפרוץ את גבולותיה ויגיע גם למיינסטרים החרדי, לחברי המועצה החרדים מסיעות ש"ס ויהדות התורה, שעיקר מאבקם התמקד באותם ימים בנייר האולטימטום, שכאמור התמסמס לאחר חשיפתו.


הנתונים הדרמטיים נחשפים
השלב הקריטי ביותר במאבק השבת, הגיע. תחת הכותרת: "הרשימה המלאה נחשפת: כך החריב ניר ברקת את הסטטוס קוו בי-ם", חשף "בחדרי חרדים" את הרשימה המלאה של העסקים שנפתחו בשבת בתקופת ברקת מול העסקים שהיו פתוחים קודם לכן. על פי הרשימה, 100 עסקים במרכז העיר פותחים את שעריהם בשבת, מתוכם 77 שנפתחו בתקופת כהונתו של ברקת. כלומר: ברקת חילן את ירושלים.

הפרסום ב"בחדרי חרדים" היה מקיף והוא כלל פרטים מפורטים על אותם עסקים הפתוחים בשבת, כולל שמותיהם וכתובותיהם, מה שמיקם את החשיפה כפרסום המשמעותי ביותר במאבק. לימים, ראש העיר ברקת ישלוף נתונים משלו שיסתרו את הנתונים הללו וינסו להוכיח כי דווקא בכהונתו נעשתה אכיפה משמעותית וכי כמעט ולא נפתחו עסקים חדשים בשבת.





מחוסר ידע על מה שקורה במאבק השבת בירושלים, היו מספר אישי ציבור ואנשי תקשורת שמיהרו לכנות את טבלת הנתונים כ'מצגת קינג', כאילו חבר המועצה אריה קינג הוא שאחראי על פרסומה, ולא היא. כעת ניתן לחשוף כי מי שעמל על הנתונים הללו הוא הרב יוסף רוזנפלד, יו"ר הוועדה למען השבת בירושלים – גוף מקביל לוועדה המוכרת שבה מכהן הרב יצחק גולדקנופף כמזכיר – שמכיר את החנויות והעסקים מתוך סיוריו הרבים אותם הוא עורך מדי שבת.


כעת אפשר לחשוף: השניים שהובילו מאחורי הקלעים את המאבק
הנתונים שנחשפו ב"בחדרי חרדים" היוו הזדמנות חד פעמית להפיכת המאבק ממאבק קיצוני שמנוהל על ידי 'העדה החרדית' למאבק חרדי מיינסטרימי הקשור גם לש"ס וליהדות התורה.

היו אלו שניים, אנונימיים, שהצליחו לגרור את המפלגות החרדיות אל תוככי המאבק, עד כדי לקיחת המושכות מאחורי הקלעים. השיטה הייתה פשוטה: הגעה אל חדרם של גדולי ישראל, ללא תיווכים וללא מחיצות והצגת רשימת העסקים המחללים את השבת – בפניהם.

השניים, ששמם מתפרסם כאן לראשונה, הם: הרב אברהם ארזי והרב אהרון ארנטרוי. ארזי – יהודי ירושלמי המשתייך ל'העדה החרדית', לומד בכל ימות השבוע מחוץ לביתו ובסוף השבוע משקיע את כוחותיו בנושא שמירת שבת. ארזי - נמנה על חבורת 'מזהירי שבת' השומרים כי העסקים בירושלים ובפרט בשוק 'מחנה יהודה' יסגרו את שעריהם לפני כניסת השבת.

בכל שלבי המאבק הנוכחי, ארזי נרשם כדומיננטי, בעיקר בשל התעוזה המולדת שלו - אותה תעוזה שהעניקה לו את היכולת להיכנס אל בתיהם של האדמו"רים והרבנים, ללא הכרות מוקדמת וללא היסוס.

מנגד, ארנטרוי - יהודי ליטאי ממוצא אמריקאי, אברך השוקד על תלמודו ב'כולל' בכל שעות היום, שקט יותר משותפו, אך נחוש ואיתן בנושא קדושת השבת.

השניים הבינו, כי רק גדולי ישראל הם אלו שיכולים לגרום לכך שמאבק השבת יהפוך למאבק כלל חרדי – פוליטי, שיביא בסופו של דבר לתוצאות.

ללא רעש וצלצולים, נכנסו השניים לביתו של האדמו"ר מגור. שם, במשך כחצי שעה, ללא מחיצות – פרסו לפניו את מפת חילולי השבת בעיר ואת העובדה שמרבית מהנציגות החרדית חושש לצאת בפומבי נגד ראש העיר ברקת.

לאחר שהאדמו"ר מגור האזין לשניים בקשב רב, זמן חריג מן המקובל – הוא השיב להם שבכדי שהמאבק יצליח צריך שיתוף פעולה מלא של כל הסיעות. "לכו לחכם שלום", אמר להם האדמו"ר וביקש מהם ללכת לביתו של נשיא המועצת הגר"ש כהן, ולקבל את דעתו על מאבק השבת.

לאחר כשבוע של תיאומים, הגיעו השניים אל ביתו של חכם שלום ופרסו לפניו את מפת חילולי השבת בעיר. הגר"ש השיב להם כי יש להיאבק על קדושת השבת ללא מורא. משם חזרו השניים אל ביתו של האדמו"ר מגור, כשהפעם הם נכנסו מלווים בחבר המועצה הדתי - שבינתיים פרש לאופוזיציה – אריה קינג, ויחד נכנסו לרבי למסור את הדברים הנחרצים ששמעו מחכם שלום.

הרבי מגור שוחח עימם באריכות על חילולי השבת תוך שהוא מזכיר שוב את הצורך באחדות ושילוב ידיים בין הסיעות. האדמו"ר הפתיע וציין כי שר הפנים אריה דרעי יכול לסייע למאבק, וזאת בשל ההשפעה שלו, מכח תפקידו, על התקציבים הקשורים לירושלים.

לאחר מכן, קרא האדמו"ר מגור למזכיר ועדת הרבנים לענייני השבת, הרב יצחק גולדקנופף, ודרש ממנו לפעול בנחרצות בסוגייה. האדמו"ר אף ביקש ממנו לגייס למאבק את שר הפנים דרעי, ש"הוא יכול להשפיע על ראש העיר ברקת, מתוקף תפקידו כשר הפנים". גולדקנופף מיהר והעביר לדרעי את דבריו של האדמו"ר מגור. הוחלט על כינוס מיידי של ועדת הרבנים, במוצאי שבת קודש, בלשכתו של דרעי.

לאחר שבבקשת האדמו"ר מגור ש"ס נכנסה לעובי המאבק, קיימה בעצמה התנועה 'מצא בעל חוב מקום לגבות את חובו', וכמי שחייה ונושמת בזכות טענות לתיקון הקיפוח, ידעו ראשיה לנצל את מאבק השבת להכנסת שלושה נציגים ספרדים נוספים לוועדת הרבנים לענייני השבת, וזאת לאחר שבמשך שנים רבות כיהן בה רק הרב אמיר קריספל, שיש שטוענים שהוא בכלל איש עם זיקה כלשהיא לאדון הקודם בש"ס. בכך הושג השוויון הקדוש, בין החסידים, הליטאים והספרדים בוועדה.

ועדת הרבנים המורחבת התכנסה. הרבנים הרחיבו על חילולי השבת בבירה ודרעי היה נחרץ: "בשביל נושא השבת חייבים להתאחד כל הנציגים בירושלים יחד כגוש אחד. אם החרדים לא יהיו בקואליציה - אין לברקת קואליציה".

דרעי הוסיף כי "אני מהצד של ש"ס אתן הוראה מיידית לנציגים שלנו ללכת בנושא הזה עד הסוף. צריכים לגייס בנושא הזה גם את אגודה ודגל. אם צריך שנשב על זה גם יחד עם ליצמן וגפני ואחרי שהם יתנו הנחיות לנציגים שלהם - ניפגש אנחנו ראשי הסיעות יחד עם חברי המועצה החרדיים".

בעקבות התגייסותו של דרעי, גם ראשי הסיעות הנוספים: שר הבריאות יעקב ליצמן ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, הצטרפו, ולצורך כך ביקשו להיפגש עם ראש העיר ניר ברקת.

ברקע, ארזי וארנטרוי המשיכו בפעילותם, שכללה המשך פקידת בתיהם של רבני 'דגל התורה' ובפרט את ביתו של הגר"ב סולוביצ'יק, כשהמטרה היא: גיוס טוטאלי של 'דגל התורה' למאבק. כמו כן ביקרו אצל חבר המועצת הגאון רבי ראובן אלבז, המקובל הרב בניהו שמואלי, האדמו"ר מסלונים ורבנים נוספים.

לאחר שהנתונים על היקף חילולי השבת נפרסו גם בפניהם, הגיעו רבני 'דגל התורה' אל ביתו של האדמו"ר מגור, להיוועץ עימו כיצד לפעול במאבק. אליהם הצטרף מזכיר ועדת הרבנים לענייני השבת גולדקנופף. גם בפגישה הזו – הדגיש האדמו"ר כי בכדי לצאת למאבק שיביא תוצאות - נדרשת אחדות מכלל הסיעות, בעקבות כך, רבני 'דגל התורה' הצטרפו למאבק בעוצמה, בשילוב ידיים עם ש"ס. עם התקדמות המאבק לשלבי הסיום שלו, התברר עד כמה קריטי הייתה ההובלה של הרבנים והכניסה המסיבית של הרב סולוביצ'יק לעובי הקורה.


שני מפגשים, סכינים וחיבוקים
השלב המעשי במאבק הגיע. נקבעה פגישה של ראשי המפלגות החרדיות, דרעי, ליצמן וגפני עם ראש העיר ברקת. המיקום: לשכתו של דרעי – מוביל המאבק, בכנסת.

מיד כשנודע דבר הפגישה, החלו נשמעים קולות וטענות מצד הנציגים החרדים בעירייה. לטענתם, לא יתכן שהח"כים ייפגשו עם ברקת לפני שישמעו את טענות הנציגים. בעקבות דרישה זו - שלימים התבררה כצודקת מאין כמוה - נקבעה פגישה נוספת עם נציגים מהסיעות החרדיות בירושלים, בחדר סיעת ש"ס בכנסת ובהשתתפות ראשי המפלגות החרדיות, כשעתיים לפני המפגש עם ברקת.

המועד הגיע. בתחילה ישבו דרעי, ליצמן וגפני עם חברי המועצה ושמעו מהם על חילון העיר ירושלים. האווירה בחדר הייתה חמורת סבר והמסקנה הייתה ברורה – יוצאים למאבק חסר פשרות ומתעקשים להתנות את התמיכה בתקציב העירוני – בהעדר חילולי השבת.





עוד הנציגים הירושלמים יוצאים מחדר הסיעה והנה ראש העיר מופיע מולם. הקונפליקט הונצח בתיעוד שהתפרסם ב"בחדרי חרדים". ברקת שעד לאותו הרגע היה "אוייבם" התקבל על ידם בחיבוקים ובאהבה גדולה. כוחה של פוליטיקה.

לבסוף, הפגישה שהייתה אמורה להתקיים בלשכתו של דרעי – התקיימה בחדר הצדדי של חדר סיעת ש"ס. ברקת הגיע מצויד היטב למפגש עם הבכירים החרדים, יחד עם מנכ"ל העירייה אמנון מרחב – הוא הציג מצגת שסתרה אחת לאחת את מפת חילול השבת בבירה שנחשפה ב"בחדרי" והובאה לשולחנם של גדולי ישראל שהכריעו לצאת למאבק.

ברקת הפך את הדיון לוויכוח על המציאות: הסטטוס קוו הופר או לא, האם בעת כהונתו - האכיפה על מחללי השבת תוגברה או שהוזנחה והאם העירייה מממנת בפועל אירועים שיש בהם חילולי שבת בעיקר במתנ"סים ובמינהלים הקהילתיים השונים.

לאחר כשעה וחצי, המפגש עם הח"כים הגיע אל סיומו. מסמך חתום שנכתב בכתב ידו העגול של מנכ"ל העירייה מרחב, ונחתם על ידי כלל המשתתפים – בישר על הקמת צוות חדש שיבחון את הסטטוס קוו בירושלים. חברי הצוות: עו"ד יצחק מירון שנודע במאבק על סגירת המרכולים בת"א והמנכ"ל מרחב. על כתפיהם הוטלה המשימה: מסקנות בתוך שלושים יום.

מירון, ששהה באותה עת בחו"ל – הופתע לגלות את מינויו על ידי ראשי המפלגות החרדיות, אולם הוא לא האיש שיסרב למינוי שכזה על נושא חשוב כמו השבת.


מרתון פגישות גלויות וחשאיות ותפנית דרמטית
הקמת ועדת מירון–מרחב הורידה באחת את מאבק השבת מהכותרות. לאחר כשבוע של עיכוב לא ברור נכנס הצוות לפעולה והחל לקיים פגישות עם הגורמים הרלוונטיים. חברי מועצה חרדים, דתיים, חילוניים, פעילי שבת ורבנים.

בנוסף, הקמת הוועדה הרשמית, העניקה לנציגים החרדים בעירייה את האומץ להיות פעילים בגלוי בנושא. הם קיימו פגישות רבות בינם לבין עצמם, ישיבות סיעה, מפגשים עם הרבנים, מפגשים חשאים ובלתי פורמליים בלשכתו של עו"ד מירון בת"א, וכפי שנחשף ודווח בהרחבה ב"בחדרי חרדים".

30 הימים שניתנו לצוות שהוקם – הסתיימו, ומירון ומרחב ביקשו הארכה של שלושים נוספים. לטענם: העובדה שבאותם ימים התרחשה שביתה חריפה בירושלים – מנעה מהם להיפגש עם כלל הנציגים.

מובילי מאבק השבת, שהבינו כי משמעות אישור ההארכה היא השמטת הקרקע מתחת לקלף החרדי המרכזי – אישור התקציב, מיהרו להבהיר את התובנה הפשוטה הזו במקומות המתאימים. משכך, הח"כים לא קיבלו לחלוטין את בקשת הארכה של מירון ומרחב והאריכו את מועד הגשת המסקנות ב-13 יום בלבד, כשמועד הגשת המסקנות חל יממה לפני ישיבת ועדת הכספים העירונית לאישור התקציב וימים ספורים לפני ישיבת מועצת העיר שבה נקבעה ההצבעה על התקציב העירוני.





אלא שאז נרשמה התפנית הדרמטית ביותר במאבק. במועד שנקבע, הגיעו מרחב ומירון יחד עם ראש העיר ברקת ונפגשו עם הח"כים. באופן מפתיע – הצוות הניח על השולחן ראשי פרקים ממסקנות הביניים והודיע כי לא הוכח שהייתה בירושלים הפרה של הסטטוס קוו.

על נייר צהוב עם שורות סדורות, כתב מרחב בכתב ידו: "התמונה העובדתית המצטיירת היא שהטענות בדבר פריצה גדולה של הסטטוס קוו לא הוכחו. קיימים נושאים שונים שבהם הבדיקה טרם נסתיימה, אך נראה כי השינויים בהיקף הפעילות המסחרית בשבת, גם אם קיימים, אינם גדולים".

עוד נכתב בעניין חילולי השבת שבמימון ובחסות עירונית: "גם באשר לפעילות המרכזים הקהילתיים נראה כי כמעט בכל המרכזים הקהילתיים לא חל שינוי מהותי בהיקף הפעילות הכרוכה בחילול שבת. הבדיקה לגביי המקרים החריגים תימשך. הצוות סבור כי ניתן להוביל מהלך של ניסיון להשגת הסכמות לגביי אופיין של פעילות שונות וכי לשם כך נדרש זמן מה נוסף לאפשר לצוות למצות מהלך שכזה. הצוות הודיע כי בכוונתו להעביר דו"ח ביניים בכתב תוך ימים ספורים".

תקציר מסקנות הביניים שקבע כי אין הפרה של הסטטוס קוו בבירה - הכה בתדהמה בחברי המועצה החרדים שכבר חידדו חרבות. הקרש שעליו הם נתלו – הח"כים החרדים – נשמט מידיהם והצוות שהוקם הותיר אותם לבד.


המתיחות, הרבנים וועדת הכספים
ימים ספורים לפני ישיבת המועצה על התקציב ויממה לפני ישיבת ועדת הכספים – ירושלים במתח והשאלות הדרמטיות ריחפו באוויר: האם הנציגים יקבלו את מסקנות הצוות וירפו מהמאבק או שימשיכו עמו למרות המסקנות. האם ירושלים הולכת לקראת משבר והאם הנציגים החרדים יצביעו נגד התקציב העירוני.

לאחר מרתון של שיחות טלפוניות, החליטו הנציגים שמבחינתם לוועדת מירון – מרחב אין סמכות לגבי גורל המאבק מעבר להמלצות, וזאת לאחר שהנציגים בעצמם הרי "יודעים בבירור שאכן הסטטוס קוו הופר". מעתה – מי שיקבע את הצעדים הם הרבנים בלבד. הנציגים החרדים בעירייה טענו כי מירון ומרחב נצמדים להגדרות משפטיות, ולא "למציאות המרה כפי שכל ירושלמי רואה אותה בשטח".

כפי שנחשף ב"בחדרי חרדים", הגר"ב סולוביציק וראש ישיבת סלונים הגאון רבי משה ברזובסקי - בן האדמו"ר מסלונים, נפגשו בצהרי יום השישי במשרדו של עו"ד מירון בת"א. ל"בחדרי" נודע כי היה מי שניסה בכל כוחו לבטל את הפגישה הזו אך הרבנים התעקשו והצליחו. מאותה פגישה, הרבנים לא יצאו מחוייכים. הם הבינו שמירון דבק בעמדתו המשפטית וכי לדבריו לא הייתה הפרה של הסטטוס קוו.





בהמשך, הגיע הגר"ב סולוביציק אל מעונו של חבר המועצת הגר"ד יוסף וביקש ממנו להצטרף למאבק. בעקבות כך נקבעה פגישה שהתקיימה בסמינר הישן בירושלים, בהשתתפות, הגר"ד יוסף, הגר"ב סולוביצ'יק, הגר"מ ברזובסקי וראש העיר ברקת.

בנוסף, גם מזכירות 'אגודת ישראל' התכנסה בראשות סגן שר החינוך מאיר פרוש. המסרים מבית אגו"י בירושלים היו חריפים ובלתי מתפשרים. קולות באותו כינוס דברו על הצורך לגנוז את הדו"ח שעלול להזיק למצב שמירת השבת בירושלים.

בינתיים, התחוללה מיני דרמה סביב ועדת הכספים. החרדים שבכל מקרה אין להם רוב בוועדה – איימו להצביע נגד התקציב. ברקת הודיע כי הוא לא מתכוון לעבור לסדר היום אם הם יצביעו נגד. לבסוף ולאחר לחצים רבים, נרשמה אחדות סביב ההחלטה החרדית להימנע בהצבעה ואכן, הנציגים החרדים יצאו החוצה מן האולם, וכפי שאירע לבסוף ותועד ב"בחדרי חרדים".

ניצחון השבת
יום ההצבעה על התקציב הגיע. המתח בכיכר ספרא עמד להתפוצץ. לאחר שעות מורטות עצבים משני הצדדים, יועצי ראש העיר אברימי קרויזר ויעקב איזק – שבכל ארבעת החודשים ניווטו את ספינתו של ברקת מול העמדה החרדית – גיבשו מתווה מוסכם עם הנציגים החרדים, על פיו, ברקת יצהיר בפומבי בישיבת המועצה כי הוא מתחייב לשמור על השבת וכי תקציבי המינהלים הקהילתיים – יועברו מעתה לאישור ישיבת המועצה שבה לחרדים יש רוב, בנוסף הוסכם כי האכיפה על המסעדות הפתוחות בשבת - תתוגבר וכי ייבחנו דרכים משפטיות נגד המסעדות העוברות על החוק – בכך שהן מוציאות כסאות ושולחנות לרחובה של עיר בעיצומה של השבת.

ואכן, ברגע האמת זה קרה. ברקת שלף נאום, שקודם לכן עבר את אישורם של הרבנים, ואמר: "לאחרונה, לאור הרגישות, הקמתי ועדה בעצה אחת עם ראשי הסיעות החרדיות והדתיות בכנסת, ובגיבוי של הנציגים כאן במועצת העיר, כדי לבחון לעומק את נושא הסטטוס קוו".





"במקביל לזה אני מקיים שיח ישיר עם רבנים מובילים על מנת ללמוד את דעתם באופן ישיר ולהעמיק את ההידברות". לדבריו, "ועדת מנכל העיריה ועו"ד יצחק מירון, תמשיך בעבודתה עד שתגבש המלצות. אני מברך על המלצת חברי הוועדה לנסות ולהגיע להסכמות בעניין. זו הדרך שאני מאמין בה".

ברקת התחייב כי "לצד זה, למען הגברת השקיפות, אנחנו נביא במהלך השנה את ההעברות התקציביות למינהלים הקהילתיים והחברות העירוניות שמאושרות בוועדה המקצועית למסירת עבודות, לאישור מועצת העיר. הציפייה שלי שהדבר יגביר את האמון והתאום בין כלל הסיעות".

לאחר נאומו של ברקת, גם הנציגים החרדים נשאו דברים ושיבחו את ראש העיר על הסוף הטוב של המאבק. השבת ניצחה.


המנצחים
ניכר היה כי להצלחה אבות רבים, וכי אכן היו לה שותפים מכל הסיעות, כשהאחדות באה לידי ביטוי לאורך כל המאבק בכתבות שהתפרסמו בתיאום ובכל ארבעת היומונים החרדים: המודיע, יתד, המבשר והפלס.

אולם, את החלק המשמעותי, אולי הקריטי, יש לייחס לרבנים שהובילו אותו ללא פשרות, ובפרט לרבי ברוך סולוביצ'יק, שקיבל את פניית האדמו"ר מגור ועמד בראש המאבק, בנחרצות ולאורך כל הדרך, כשהוא מלווה את המאבק גם בימים שהיה נראה כי הוא חסר סיכוי.





גם מקרב חברי המועצה החרדים ישנם כאילו שמגיע להם את שרביט הניצחון, אולם "בחדרי חרדים" לא ייטול מהם את שכרם בעולם הזה וישאיר אותם חסויים כרצונם. נותן השבת הוא שישלם להם על מאבקם למען השבת וקדושתה.

אולם, אין ספק כי הרבנים ארזי וארנטרוי – שכאמור, זהותם נחשפה לראשונה כאן, הם המנצחים הגדולים של המאבק. הם שסטו מהדרך המקובלת, עקפו את העסקונה המשומנת ופעלו ישירות מול גדולי ישראל ובכך הביאו לעולם את המאבק הגדול.

סוף פסוק: המבחן האמיתי
מאבק השבת אולי ירד מכותרות היומונים והאתרים החרדים והשגרה חזרה למסדרונות עיריית ירושלים. אולם שעת האמת והמבחן קרובה מתמיד. רק כעת, בשבוע שלפני חג הפסח, אושרו העברות תקציביות רבות ב'וועדה למסירת עבודות הפטורות ממכרז', ביניהן גם כאלו המיועדות למימון מינהלים ואירועים מחללי שבת.

כעת נותר לראות האם ברקת יעמוד בהתחייבויותיו, יפריד את הסעיפים הבעייתיים, יביא אותם להצבעה בוועדת הכספים ומשם למועצה, שם ישנו רוב חרדי ודתי לחסימת העברות שכאלו, או ששוב יישלף השפן התורן והמאבק יתעורר במלוא עוזו.

רשמו את הלו"ז שיעמיד במבחן את ההישג הגדול: יום שלישי, אסרו חג של פסח, בו אמור להתפרסם סדר היום של וועדת הכספים שצפויה להתכנס ביום חמישי באותו שבוע, כשביום שלישי בשבוע שלאחר מכן, אמורות ההעברות הללו להגיע אל מליאת המועצה.
מאבק השבת ירושלים חילולי שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד