כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

שון ספייסר – לגרדום! // מאי גולן

דבריו של ספייסר כשאמר שאפילו היטלר לא השתמש בגז כימי כמו אסד היו יותר מהכל טיפשיים; אך אם מקשיבים לדבריו של ספייסר מההתחלה ועד הסוף ולא רק לקטע הזה מבינים שלא לכך התכוון המשורר // מאי גולן

דובר הבית הלבן שון ספייסר (רויטרס)
דובר הבית הלבן שון ספייסר (רויטרס)

מכירים את הקטע הזה שאנחנו מרגישים ממש טוב עם עצמנו כשאנחנו תופסים מישהו אחר בחולשתו. באיזושהי צורה מעוותת זה גורם לרמת הביטחון העצמי שלנו לעלות ויותר מכך, ככל שנמשיך לחבוט באותו אדם שמעד, כך נחוש תחושת עילוי מהולה בהצטדקות יתר. רובנו לא נודה בכך, אנחנו הרי לא כאלה. לא הגיוני שנהנה מהשפלתו של אחר בזמן שטעה - גם אם אנחנו מודעים לכך שזה אומנם מרגיש נכון לטווח הקצר, אך בטווח הארוך כלל לא בטוח שזה הדבר הנכון להלום שוב ושוב במי שסך הכל נמצא לצידנו ושגה. מה לעשות, גם זה קורה מדי פעם.

תתפלאו, אבל כך הרגשתי למראה ההתלהמות של הפוליטיקאים הישראלים השבוע בדובר הבית הלבן שון ספייסר - שהשווה בין אסד להיטלר באחד מתדרוכי הכתבים בבית הלבן.

אין ספק בכלל שהשואה היא אחת מהזוועות הגדולות ביותר של האנושות כולה והטראומה הגדולה ביותר של העם היהודי שלעולם לא תגליד ולא תישכח. דבריו של ספייסר כשאמר שאפילו היטלר לא השתמש בגז כימי כמו אסד היו יותר מהכל טיפשיים; אך אם מקשיבים לדבריו של ספייסר מההתחלה ועד הסוף ולא רק לקטע הזה מבינים שלא לכך התכוון המשורר.

מדובר ללא כל ספק בחוסר ידע משווע וחוסר טאקט מרגיז - שנבע מהתלהמות והתלהבות יתר שהייתה מונעת מהרצון להסביר לכתבים עד כמה נורא ואכזר נשיא סוריה בשאר אל-אסד, התלהבות שיצאה מפרופורציה ולא הייתה במקומה, לכל זה - אין ספק. אבל מכאן ועד לצלוב את האיש שדעותיו על ישראל הן מהטובות שהיו לדובר הבית הלבן בשמונה השנים האחרונות עם פוליטיקאים ישראלים שקוראים לו להתפטר, כשברור לכל שהאיש, שעומד אל מול תקשורת עוינת ומניפולטיבית שבכל רגע נתון מנסה להכשיל אותו (דבר שהפוליטיקאים ממחנה הימין כאן אצלינו צריכים להבין ולהזדהות עימו יותר מכולם), פשוט פישל, (כי מה לעשות - בני אדם, גם הטובים והחכמים שבהם פשוט מפשלים מדי פעם), זה פשוט פופוליזם זול לשמו.

כבר התרגלתי לראות תקשורת ופוליטיקאים שאוהבים לקפוץ מיד כשהם רואים איזה צורך לכותרת פופוליסטית ודמגוגית, אבל אולי בואו נירגע, כי האמת, זה די מביך לראות אתכם קופצים בראש כמו חמורים בלי להסתכל על התמונה כולה.

לא. לא מדובר באנטישמי מצוי, גם לא מדובר בשונא ישראל ובטח שלא מדובר באיזה מכחיש שואה - כמו זה שאתם מנסים לנהל איתו משא ומתן בשנים האחרונות. מדובר בדובר של ממשל פרו ישראלי זוכרים? אותו ממשל שציפיתם וקיוויתם לו כל כך. אז לפני שאתם עפים על עצמכם עם איזה ציוץ, אחרי שכבר כמה ימים בחג לא היה לכם על מה לדבר, תזכרו שבהיסטוריה שלכם לא חסרות אמרות מביכות שלא הייתם רוצים שיטפלו אליהן. "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך" נכון? והחברים שלנו נמצאים שם, בארה"ב, בממשל אוהד כזה שלא היה לנו שנים רבות. אז כל מי שקורא להם להתפטר - שיזכר רק כמה חודשים אחורה, שם לא היה מי שידבר לא על היטלר ולא על אסד, אלא רק מי שידבר רעה על ישראל.

טוב, ידוע שהזיכרון קצר בפוליטיקה הישראלית ובפוליטיקה בכלל ועדיין, אני חשה צורך עז להזכיר לכולם שיש לנו כאן בתוכנו, בתוך מדינתנו, בתוך כנסת ישראל – אויבים מבית, שהדברים שהם אומרים כל יום וכל שעה נגד העם היהודי חמורים באמת ולא בכאילו. הדברים שלהם לא נאמרים בשוגג - אלא במזיד, אז אולי כדאי שתתרכזו בהם קצת יותר מאשר בדובר הבית הלבן האומלל שכבר התנצל להזכירכם לא פעם ולא פעמיים.

טוב אתם בטח לא תעשו את זה. את עוכרי ישראל מבית לא תאלצו להתנצל וגם לא תדרשו את התפטרותם, ככה זה. קל יותר להיטפל למשהו מרוחק ממך שלא באמת דורש מאמץ מעבר לפוסט בפייסבוק, כאן זה כבר דורש אשכרה לעבוד, כן לעבוד, מן מונח שכזה.

הרב קוק זצק"ל אמר: "יש בן חורין שרוחו רוח של עבד, ויש עבד שרוחו מלאה חירות; הנאמן לעצמיותו – בן חורין הוא, ומי שכל חייו הם רק במה שטוב ויפה בעיני אחרים – הוא עבד".
אז בוא ניקח החלטה אמיצה לשם שינוי ונחליט שאנחנו בני חורין אמיתיים. לא רק בגשמיות שלנו אלא גם ברוחניות ולא נעמיד פנים של בני חורין ובתכלס נהיה עבדים לדמגוגיה בשקל; כי גם אם זה יהיה קשה ונרגיש עבדים מדי פעם, עדיין נזכור שזה שווה את זה - בכדי להיות בני חורין על אמת ולא משועבדים לכאילו.

חג חירות שמח!
שון ספייסר גרדום התלהמות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד