כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

ומי גנב את האפיקומן אצל האדמו"רים?

מנהג ישראל לגנוב את ה'אפיקומן' בליל הסדר מעורך הסדר, והמהדרין אף ידרשו תמורה עבורו. ברוב המשפחות האפיקומן שמור לילדים המבקשים מתנות מההורים והסבים הממלאים אחר דרישותיהם בכדי לקבל את המצה הנכספת • ואיך נוהגים בבית האדמו"רים?

האדמו"ר מנדבורנה עם המצות. צילום ארכיון: יהודה פרקוביץ
האדמו"ר מנדבורנה עם המצות. צילום ארכיון: יהודה פרקוביץ

מנהג ישראל לגנוב את ה'אפיקומן' בליל הסדר מעורך הסדר, והמהדרין אף ידרשו תמורה עבורו. ברוב המשפחות האפיקומן שמור לילדים המבקשים מתנות מההורים והסבים הממלאים אחר דרישותיהם בכדי לקבל את המצה הנכספת.

בחצר חסידות בעלזא ובחצרות נוספות כדוגמת צאנז טשרנוביל ועוד, אין נהוג המנהג, עקב כך שלא רוצים לחנך את הילדים לגנוב. בחסידות קרעטשניף אין גונבים את האפיקומן כמסורת מהרבי הקודם זיע"א כשרעייתו הרבנית ע"ה גנבה את האפיקומן וביקשה שתזכה לזרע של קיימא. למרות שהרבי אמר שהברכה לא תבוא ממעשה זה, התעקשה הרבנית לקבל ברכה. לאחר תקופה נולד ילדם הבכור אך נפטר לאחר תקופה ומאז לא גונבים.

'בחדרי חרדים' בהצצה לחצרות האדמו"רים, מי גנב השנה את האפיקומן בחצרות האדמו"רים ומה דרשו תמורתו.

בחצר חסידות 'תולדות אהרן', עורך את הסדר האדמו"ר עם בחורי הישיבה ובני המשפחה, ב'תולדות אהרן' האדמו"ר מקיים פעמיים את מנהג ה'אפיקומן' בעקבות מעשה שאירע בשנים עברו, שאחד מבחורי הישיבה גנב את האפיקומן אלא שלרוע מזלו, זה נפל על הרצפה וגרם למבוכה גדולה, מאז נוהג האדמו"ר להצניע פעמיים כך שאת האחד חוטפים והשני נשאר אצלו במקום שהצניע.

השנה נרשם חידוש, כשאחד מהנכדים הרב חיים הלפרין חתן בנו הרה"צ רבי נחום קאהן אזר אומץ וכן חטף את האפיקומן השני. לאחר שכבר את האפיקומן הראשון גנב הבחור ישכר בער בלום תלמיד הישיבה שביקש מהרבי הבטחה שכל הבחורים המבוגרים בישיבה יתארסו. הרבי - שאין דרכו להבטיח - בירך את כולם שבקרוב יוושעו.

בחסידות נדבורנה נערך כמידי שנה הסדר בהיכל הטישים שבקרית נדבורנה בבני ברק, בה השתתפו עשרות תלמידי הישיבה שלמדו שעות רצופות לקראת חג הפסח וחתנים מהחסידות, את האפיקומן חטף נכד האדמו"ר, הילד חיים מרדכי ניישלאס, בן לחתנו הרה"צ רבי יעקב יוסף ניישלאס, אנקדוטה מעניינת נרשמה בקשר למשא ומתן שהתנהל במהלך הסדר בין נכד הרבי ובין אחד המשתתפים הזקוק לישועה שביקש מהנכד שיוותר לו על האפיקומן ובתמורה יקבל כל מה שירצה, לבסוף התעקש הנכד על ברכה מיוחדת מהאדמו"ר וכן ביקש סט ספרים מהסבא תמורת האפיקומן.

בחצר סערט ויז'ניץ, ה'הויז בחור' של הרבי, הבחור שייע באהם, גנב את האפיקומן בעריכת הסדר שערך הרבי לבחורים וצעירי האברכים. לדברי אחד האברכים שהגיע עת אכילת 'אפיקומן' החזיר ה'הויז בחור' את האפיקומן ולחש לרבי את בקשתו מבלי שאף אחד ישמע, עריכת הסדר אצל הרבי הסתיימה בשעה 1:45.
אפיקומן אדמורים ליל הסדר גניבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד