כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

לקראת משבר פוליטי משולש? ליצמן מתכוון לשבור את הכלים

שר האוצר כחלון הפתיע את כולם בהודעתו על ההקלות. בליכוד תוקעים מקלות בדרישה להגדלת הקצבאות לנכים, ושר הבריאות ליצמן מוצא את ההזדמנות לפרוע את ההבטחות שניתנו לו בעניין הביטוח הסיעודי • אך כולם ממתינים לשמוע את עמדת ראש הממשלה נתניהו - האם וכיצד יגיב להפתעה שבישל לו שר האוצר

צילום: יונתן זינדל, פלאש90
צילום: יונתן זינדל, פלאש90

לקראת משבר פוליטי משולש? לאחר ששר האוצר משה כחלון הפתיע היום עם תוכנית 'נטו משפחה' שמתמקדת בסבסוד מחירי צהרונים, תוספות נקודות זיכוי להורים עובדים, הגדלת מענק העבודה למשפחות עובדות והורדת מיסים בהנעלה ובסלולר – שר הבריאות יעקב ליצמן מתכוון ליזום בימים הקרובים משבר קואליציוני משמעותי סביב דרישתו להוציא לפועל את רפורמת הביטוח הסיעודי, כך נודע ל"בחדרי חרדים".

כזכור, ליצמן דרש להכניס את הביטוח הסיעודי להסכם הקואליציוני בין מפלגות – 'יהדות התורה' ל'ליכוד' וכבר מספר פעמים איים לחולל משבר בעקבות אי יישום הרפורמה. קודם חג הפסח הבהיר שר הבריאות כי הנושא יעלה על ידו מיד לאחר הפסח וכעת – השעה הגיעה.

בליכוד כבר נשמעים קולות המתנים תמיכה בתוכנית האוצר, בהגדלת הקצבאות לנכים. אך ליצמן שאמנם מברך את כחלון, מכוון לאזור אחר. שר הבריאות זועם על העובדה שלסבסודים אחרים, אותם רצה כחלון נמצא הכסף - אולם לדרישתו למימון הביטוח הסיעודי - אין.

בהודעה שפרסם ליצמן היום הוא תקף גם את הרפרומה של כחלון וגם את דרישת הליכוד סביב קצבאות הנכים, לדבריו, הוא "מברך על הצעדים להוזלת יוקר המחיה למשפחות ולנכים. אך האוכלוסיה המתבגרת סובלת מהזנחה חברתית. הגיע הזמן לסיעוד ממלכתי".

ליצמן אמר כי "ברצוני לברך על הצעדים החשובים עליהם הודיע שר האוצר משה כחלון, שיביאו רווחה והקלה למשפחות ונכים. אך עם זאת יש לזכור, כי לא תיתכן מדיניות חברתית ללא שינוי מערכתי למען האוכלוסייה המתבגרת בישראל".

הוא קרא לנתניהו וכחלון להתגייס גם למען הסיעודיים: "לצד הצורך לסייע בהוזלת יוקר המחיה לצעירים ומשפחות שיש לברך על כך, אני קורא לראש הממשלה ולשר האוצר להתעשת ולהתגייס לטובת הסיעודיים ובני משפחותיהם. מדובר בפצצת זמן שמחמירה עם השנים ומכבידה על הדור הקודם".

"הגיע הזמן לקחת אחריות ציבורית ופוליטית ולממש מיידית את ההסכם הקואליציוני בתחום הסיעוד. זה הזמן לרפורמה ממלכתית בסיעוד, שתביא לצדק חברתי ולשינוי דרמטי באיכות חייהם של מאות אלפי ישראלים מהאוכלוסייה המתבגרת", אמר לסיום.

שר הכלכלה אלי כהן, מקורבו של כחלון, מגיב אצל גלסנר ב'קול ברמה' להודעת ליצמן על רפורמת הסיעוד: "הוא שר בריאות מצוין והטענות שלו נכונות, בל נשכח גם שמשרדו קיבל את התוספת הכי גדולה בתקציב. נשב איתו על המדוכה למצוא את הנוסחה הנכונה".

לא רק ליצמן לא אהב את הרפורמה החדשה של כחלון, יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן אמר בתגובה כי "הגדלה משמעותית של קצבאות הנכות היא הדבר החשוב ביותר כרגע ועד שזה לא ימומש אין כל משמעות לתכניות חדשות שמוצגות. לא נאפשר כל העברה תקציבית עד שלא תיפתר בעיית הנכים".

גם יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יואב קיש הגיב ואמר כי "אני שמח שהשר כחלון נזכר שהוא שר האוצר ולא שר התקשורת. מדובר במהלך נכון עקרונית שעדיין יחייב בדיקה מעמיקה. עם זאת, יש לזכור כי ללא תמיכה של רה"מ והליכוד, התכנית לא תאושר. כחלון לא יזכה לתמיכת הליכוד ללא הגדלה משמעותית של קצבאות הנכים - נושא שחשוב לא פחות מהורדת המס על מכשירי סלולר".
הביטוח הסיעודי יעקב ליצמן כחלון ונתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד