י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

מירי ארנטל: "הבחירה מרגשת אותי - אקדש שם ה'"

בראיון מיוחד ל'לובי נשי-בחדרי חרדים' משתפת מירי ארנטל ברגעים הראשונים שהתבשרה על בחירתה למדליקת משואה: "שאלתי אם זו מתיחה" • "אעמוד על הבמה כדי שכולם יראו את העשייה המבורכת של הציבור הדתי והחרדי לקדש שם ה'"

יום העצמאות - אילוסטרציה. צילום: הדס פרוש/פלאש90
יום העצמאות - אילוסטרציה. צילום: הדס פרוש/פלאש90

רשימת שמות מדליקי המשואות לשנת 2017 התפרסמה לפני מספר שעות, וביניהם מירי ארנטל, שיחד עם בעלה, חיים, עומדת בראש העמותה המפורסמת 'זכרון מנחם'. ארנטל אינה רגילה לעמוד לפני הקלעים. במשך עשרות שנות עשייה היא פועלת רבות וקשות מאחורי הקלעים – וביום העצמאות הקרוב, תעמוד על הבמה הכי מפורסמת בישראל ותבקש דבר אחד: לקדש שם ה'.

בשיחה מיוחדת ל'לובי נשי – בחדרי חרדים', היא משתפת בהתרגשות הראשונית. את מירי אנחנו תופסים ביציאה מניחום אבלים של משפחת ילדה קטנה שנפטרה. "פתאום הטלפון שלי התחיל לרעוד, לרטוט ולצלצל ולא הפסיק", היא מספרת. "בזמן שהתפרסמה הרשימה ישבתי עדיין בבית האבלים אז לא היה לי מושג. יצאתי לתוך מבול, ועדיין לא עניתי לשיחה אחת".

מירי אמנם רגילה לעבודה אינטנסיבית, אך לכזו חשיפה – פחות.

"שאלתי בהתחלה אם מדובר במתיחה – מדוע אני ולא בעלי"?
"זה קרה ממש עכשיו, בחול המועד פסח", היא משתפת. "התקשרו ממרכז ההסברה, מספר שלא הכרתי. על הקו היה בן אדם שאמר לי שנבחרתי להדליק משואה ביום העצמאות. שאלתי מיד אם הוא עובד עלי והוא אמר ש'מה פתאום, זה אמיתי. רק עדיין מאוד דיסקרטי, ויפורסם אחרי חתימת השרה'. מיד שאלתי מדוע אני נבחרתי ולא בעלי שפועל ועושה בראש העמותה, או לפחות נדליק יחד. הם אמרו לי שיש להם את השיקולים שלהם". כשניתקה את השיחה והבינה את גודל המעמד, החלה ההתרגשות, בעיקר נוכח הפידבק הגדול שקיבלה מבעלה. "הוא מיד נתן לי את כל הקרדיט", מבהירה מירי. "תומך ומפרגן ומעודד אותי מאוד לקבל את ההזמנה הזו".

הכל מאוד טרי ומירי עדיין לא מעכלת מה באמת אומר 'להדליק משואה'. "אני עדיין לא יודעת שום דבר. רק מאוחר יותר אפגוש מישהי שתנחה אותי", היא מסבירה.


מירי וחיים ארנטל. צילום: זכרון מנחם

ממקום של מאחורי הקלעים לחשיפה הכי גדולה
זו הפעם השניה בכל שנות עשייתה שמירי יוצאת מאחורי הקלעים. לראשונה נסעה מטעם שהשגרירות הבריטית, לבלפסט-אירלנד, במשלחת מצומצמת של נשים חרדיות כדי ללמוד על הסכסוך בין אירלנד לאנגליה, ולנסות להביא שלום. שם הדהימה את הנוכחים כשבדעה ברורה הסבירה להם על 'עשו שונא ליעקב'. "זה היה מפגש עוצמתי מאוד בפרלמנט הבריטי", היא משחזרת. "הרגשתי שאני צריכה לקיים את השליחות שלשמה נסעתי".

גם הפעם, היא אומרת, שהסיבה היחידה שתעלה על הבמה הנצפית ביותר במדינת ישראל, תהיה כדי לעשות קידוש ה'. "הדתיים והחרדים עושים המון דברים שאף אחד לא רואה ובוודאי שלא מפרסם אותם", היא אומרת. "אנחנו בתקופה כל כך מושמצת, וזה לא ייתכן. אני נמצאת במקומות של עשייה ורואה כמה אנשים טובים ומדהימים יש. איך לא מעלים אותם על נס? אני אעמוד למענם על הבמה הזו ואראה לכל מדינת ישראל כמה עשייה מבורכת יש בתוכנו, בכל קהל וקהל ללא הבדלי צבע, דת וכו'.

"פמיניזם? צריך להכיר אותי כדי להבין שאני ממש לא מונעת משם"
לשאלה, האם היא תאהב את הרעיון שייקחו אותה כאישה שתדליק משואה, כדי להראות שיש גם עשייה אצל נשים, היא שוללת מיד את הכיוון. "ממש לא. זה לא הכיוון שלי בכלל. צריך להכיר אותי כדי להבין שאני לא באותה פלנטה. המניע שלי הוא נטו קידוש ה'. מבחינתי הייתי נשארת מאחורי הקלעים – הלוואי שהיו בוחרים בבעלי לעלות שם על הבמה ולהדליק משואה".

בימים אלו עושים בעמותת זכרון מנחם דברים מעל ומעבר, משתפת מירי לבקשתי. "תמיד עשינו, אנחנו עושים ועוד ידינו נטויה – אין זה סוד", היא אומרת. העמותה קיבלה אישור דרך קופת חולים מאוחדת, לקחת דמים לחולים אונקולוגיים, שלא יצטרכו להשתרך לבית חולים ולשרוף חצי יום. "ילדים ומבוגרים יגיעו אלינו ללקיחת דמים", היא מספרת וכשהיא מדברת על עשייה של העמותה קולה חזק, בטוח ומלא אהבה ואמונה. "בנוסף עובדים על בית חולים נייד, שיהיה למעשה משאית על גלגלים. וואן ועליו קראוון שיסע איתנו למחנות וישמש כבית חולים על גלגלים. ובזמן שאין מחנות, יהיו פונקציות נוספות, כמו מכון יופי. בכל פעם נעמוד תחת בית חולים אחר וניתן להורים, לאמהות, שירותי יופי שאין להן אפשרות לפרגן לעצמן בחיי היום יום הקשים כהורים לילדים חולים וכו'.

את השיחה קוטעות תגובות של אנשים שפוגשים אותה ברחוב, מבקשים לשמוח איתה, לפרגן לה ולאהוב אותה.

ברשימת המועמדים הנוספים שידליקו השנה משואה, תהיה זמרת בת שבט המנשה מהודו, דינה סמטה, וחנה הנקין, אמו של איתם הנקין הי"ד.
זכרון מנחם מירי ארנטל הדלקת משואה יום העצמאות קידוש ה'

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד