ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

החטא ועונשו: עובדי נמל אשדוד מונעים טיפול באונייה שהתלוננה נגדם

האונייה שעליה הקרונות הדו־קומתיים החדשים של רכבת ישראל – הורשתה אמש לעגון, לאחר ש"יובשה" מחוץ לנמל במשך שבוע • לאחר פריקת קרון אחד הצטוו העובדים לעזוב את הרציף - בניגוד להוראת בית הדין לעבודה

צילום אילוסטרציה: pixabay
צילום אילוסטרציה: pixabay



ועד העובדים בנמל אשדוד הורה לפני זמן קצר להפסיק את פריקת האונייה Normed Antwerpen, שנושאת על סיפונה את הקרונות הדו־קומתיים החדשים של רכבת ישראל.

לטענת גורמים בנמל, העובדים הצטוו לעזוב את הרציף באופן מיידי, לאחר שמהאונייה הורד רק קרון אחד. אף שפעילות הפריקה נעשית בידי צוות האונייה בלבד ובידי המנופים המיוחדים שלה - ללא התערבות עובדי הנמל שרק צופים בנעשה - נאסר על האונייה להמשיך בפריקת הקרונות ללא נוכחות עובדי הנמל.

מהלך זה מפר לכאורה הוראה מפורשת של בית הדין לעבודה מלפני שבועיים - שאסר על ועד העובדים לנקוט בעיצומים נגד האונייה.

כפי שנחשף בסוף השבוע ב-TheMarker, האונייה המתינה מול חופי אשדוד מאז ערב פסח מול חופי אשדוד, ורק אתמול הורשתה לעגון בנמל.

הסיבה הרשמית שנמסרה לעיכוב פריקת הקרונות היא מיקומה של האוניה בתור התפעולי של הנמל. ואולם הרציף שאליו אמורים היו הקרונות לרדת היה דווקא פנוי - בעוד שהאוניה המיוחדת מצוידת במנופים שרק הם יכולים לפרוק בעצמם את הקרונות בנמל – ללא צורך במנופי הנמל או בעובדי רציף – וזאת בתוך שמונה שעות בלבד.

היתרון התפעולי של ציוד האנייה התברר באחרונה כחיסרון, היות שבהיעדר צורך בהפעלת המנופים הנמליים – עשויה היתה להיחסך העסקה של סוורים, מנופאים וכן העסקת אתתים.

עובדה זו הביאה את ועד העובדים לדרוש להציב במשמרת הפריקה עובדים פיקטיביים. כלומר, עובדים שיזכו לפרמיה גם אם לא תהיה עבורם עבודה, מכיוון שאין בהם צורך.

הנהלת נמל אשדוד ביקשה להציב במשמרת שישה עובדים (מנהל עבודה, מלגזן וארבעה סוורים). אלא שבוועד עובדי תפעול וציוד מכני טענו כי בעבר העסיק הנמל עבור פריקת ציי הרכבות 13 עובדים במשמרת - ולכן נוהג זה חייב להישמר.

כך, נוסף על השישה, הוועד דרש לשבץ לעבודה גם שלושה מפעילי מנוף, שני אתתים ושני סוורים נוספים. זאת, על אף שלא תהיה להם עבודה, מכיוון שלא יופעלו מנופים בנמל - אלא על גבי האונייה הפרטית.

בהנהלה השיבו לוועד כי אין באפשרותם לאפשר העסקה פיקטיבית של עובדים - ואולם ראשי הוועד הודיעו כי הם אינם מתכוונים לסגת מדרישתם, והזהירו כי אם לא יוצבו במשמרת הפריקה 13 עובדים - הם ימנעו את פריקת הקרונות מהאונייה.

בתום דיון מקצועי וטכני ממושך בשאלה האם מנופי הנמל מסוגלים לפרוק את הקרונות או לא, והאם כוח האדם בנמל מיומן במשימה – הוחלט לאמץ את עמדת ההנהלה.

כך, בית הדין קבע כי הנהלת הנמל תקבע את מספר העובדים במשמרת, בכפוף להעסקת סוורים מקרב עובדי הנמל – ואולם גם פסיקה זו לא סייעה לבסוף לפריקת האנייה במועד.
ועד עובדים נמל אשדוד רכבת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד