י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

חשש מקרטל סיני במכרז הרכבת הקלה

דויטשה באן הגרמנית הודיעה כי לא תתמודד במכרז ההפעלה בגוש דן, לאחר שנ.ת.ע סירבה לדחות את מועד הגשת ההצעות • התוצאה: למכרז ייגשו רק שתי קבוצות בהובלת חברות סיניות, שגייסו לצדן את אגד ודן

עבודות ברכבת בתל אביב. צילום: פלאש 90
עבודות ברכבת בתל אביב. צילום: פלאש 90



אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, יינעל היום המכרז הבינלאומי להפעלת הרכבת הקלה בגוש דן באכזבה מסוימת. המכרז אמנם הגיע לסיום אחרי דחיות מרובות, אך הוא מלווה בחשש כבד מפני הבאות לאור הערכות כי על הפעלת הרכבת יתמודדו רק שתי קבוצות — שהרכב הלאומים שלהן זהה.

מדובר בקבוצה שתוביל בייג'ין סאבווי הסינית, מפעילת הרכבת התחתית של בירת סין. מולה תתמודד במכרז קבוצה בהובלת שתי חברות סיניות (CCECC ושנזן מטרו). החברות הסיניות גייסו לטובת ההתמודדות במכרז את שני המונופולים האזוריים הוותיקים בענף התחבורה הציבורית בישראל: דן ואגד. כך, למרבה האירוניה, חברות ממשלתיות סיניות יתמודדו זו בזו על אותו מכרז, בשיתוף חברות אוטובוסים מקומיות שמסובסדות אף הן בידי הממשלה.

מציאות זו יוצרת לא רק חשש מפני פגיעה באופיו התחרותי של ההליך המכרזי, אלא גם מפני העמסת סיכונים על הקופה הציבורית. הסיבה לכך היא שאגד ודן עדיין לא חתמו מול הממשלה על הסכם סובסידיה מעודכן. כך, התלות שתיווצר בהן לצורך הפעלת הרכבת הקלה עלולה לספק בידיהן מנוף לצורך הכרעת הוויכוח שמתנהל בימים אלה על גובה הסובסידיה הציבורית השנתית, וכן על הוצאת קווי האוטובוסים שלה לתחרות.

תרחיש זהה להתמודדות בין קבוצות בעלות זהות לאומית אירע לפני שנה בעת ניהול מכרז המערכות האלקטרו־מכניות הענקי בפרויקט. למכרז ניגשו אז שתי קבוצות שהובלו בידי חברות צרפתיות. לימים התברר כי אלה הגישו הצעות בעלות תמחור מופרז לכאורה — מה שאילץ את נ.ת.ע לבטל את המכרז בטענה לניפוח מחירים מכוון לכאורה.

כלפי נ.ת.ע הופנתה אז ביקורת קשה מכיוון שהחליטה להמשיך במכרז, אף שידעה כי במסגרתו יוגשו שתי הצעות בלבד, מצד שתי קבוצות צרפתיות. בנ.ת.ע טענו להגנתם כי עובדה זו התבררה רק בשלב מאוחר יחסית של המכרז, בעת שלא ניתן היה כבר לעצור אותו.

אלא שגם במכרז ההפעלה המתנהל כעת סירבה הנהלת נ.ת.ע לשעות לאזהרות, והמשיכה בהליך המכרזי חרף הצפי בדבר התמודדות חסר. זאת, כשגם חברת התחבורה הצרפתית SNCF, שהיתה אמורה להצטרף לבייג'ין סאבווי ולדן, "מתנדנדת" בימים האחרונים, ולא ברור אם תיגש למכרז.

נ.ת.ע: "מאחלים לקבוצות בהצלחה"

הקבוצה השלישית שהיתה אמורה לגשת למכרז הובלה בידי חברת התחבורה הציבורית קווים (50.1%), כשלצדה מפעילת הרכבת הקלה בירושלים, קונקט (15.9%). את הניסיון הבינלאומי המוכח בהפעלת רכבת תחתית היתה אמורה לספק בעבור השתיים ענקית הרכבות הגרמנית דויטשה באן (34%).

כפי שנחשף ב–TheMarker, דירקטוריון דויטשה באן התכנס במהלך פסח כדי להכריע באשר להמשך דרכה בפרויקט, בשל טענות לליקויים שנפלו במסמכי המכרז. טענות הגרמנים הופנו כלפי חלוקת סיכונים בעייתית במכרז, למשל, לנוכח בחירת מפעיל לקו הרכבת, עוד לפני שנבחר הקבלן שיתקין את המערכות האלקטרו־מכניות לאורך המסילות ובקרונות עצמם.

כך, נדרש המפעיל לקחת על עצמו סיכוני אינטגרציה והפעלה גבוהים, בעוד הוא סובל מפערי מידע משמעותיים, ובעוד הוא נעדר סמכות מול הקבלנים האחרים, אך נושא באחריות עליהם. סיכון זה כבר הביא לנסיגת קבוצה רביעית שהתעניינה במכרז — קבוצה משותפת לחברת מטרופולין ולמטרו דה מדריד הספרדית.

אלא שאם לא די בכך, בערב פסח החליטו משרדי הממשלה כי קבלן המערכות שייבחר בפרויקט הוא שיישא בסמכות האינטגרציה. למתמודדות במכרז ההפעלה לא ניתנה למעשה שהות כדי לעדכן את הצעותיהן בהתאם, כשבנ.ת.ע מסרבים לדחות את מועד ההגשות.

מנ.ת.ע נמסר בתגובה: "מועד הגשת ההצעות נותר בעינו, ואנו מאחלים לקבוצות המתמודדות הצלחה רבה".
רכבת הקלה גוש דן נ.ת.ע אגד דן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד