י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הפוליטיקה המסואבת מאחורי הדומיינים • מיוחד

לא תאמינו איזו מלחמת עולם מתנהלת מאחורי מחשבכם על כתובות האינטרנט • שמואל דרילמן יצא למסע בעקבות הכתובת, וחזר עם כתבה מרתקת על שמות ושקרים

הפוליטיקה המסואבת מאחורי הדומיינים • מיוחד

אתמול ביום ראשון ה-26 לדצמבר 2010 התחיל רישום הדומיינים בעברית, ובשעות הלילה הקטנות התחילו להתקבל תוצאות הרישום הראשוניות.

קצת רקע:

לכל אתר באינטרנט יש דומיין (בעברית 'כתובת מתחם') שזהו שם כתובת המאפשר לגולש להגיע אל האתר, הדומיין של בחדרי חרדים למשל הוא bhol.co.il.

הכתובת מורכבת משם האתר, למשל bhol, בתוספת הסיומת, כאשר קיימות שלל סיומות אפשריות, חלקם משויכים למדינות מסויימות כמו ש-il משויכת לישראל, וחלקם משויכות לתחומים מסוימים כמו org שמשויך לארגונים ו-gov.il שמשויך לאתרים ממשלתיים.

האחראי בישראל על רישום כתובות המתחם הישראליות (il) הוא איגוד האינטרנט הישראלי (עמותה ללא מטרות רווח) והוא למעשה סניף של איגוד האינטרנט העולמי  (ISOC) שבנוסף להפעלת מחלף האינטרנט הישראלי ורישום הדומיינים הוא עוסק בפעילות ענפה (ושנויה במחלוקת) לקידום האינטרנט בישראל, והנגשתו לאוכלוסיות שונות (קיימת גם פעילות נרחבת בנוגע לציבור החרדי ועל כך ארחיב בפעמים אחרות).

בימים אלה בעקבות הכרזת איגוד ה-ICANN  הבינלאומי על ההליך המהיר להקצאת סיומות מדינה בשפות לאומיות (Fast Track) גם לישראל הגיעה האפשרות לרשום שמות מתחם בעברית בסיומות הקיימות כך שמאתמול ניתן לרשום לדוגמה את הכתובת בחדרי-חרדים.co.il

קיים דיון נרחב ברשת לגבי התועלת בשם מתחם המורכב מעברית ואנגלית ביחד, בשל חוסר הנוחות בכתיבתו, אולם זוהי מגמה עולמית, וטוב שגם בישראל נותנים את האפשרות הזאת, למי שמעוניין בה מה עוד שבאיגוד האינטרנט מתחייבים כי כשתוקצה סיומת בעברית (כדוגמת .ישראל) היא תוענק אוטומטית לכל בעלי הדומיינים בסיומת .co.il.

מכיוון שדומיינים במילים "נחשבות" יכולים להיות שווים הרבה מאוד כסף (כיום הדומיין fuel- דלק מוצע למכירה ב132,000 דולר!), הרי שמתנהל שוק ענף של מסחר בשמות דומיין, ובכל פעם שיוצאת סיומת חדשה, הרי שסוחרי דומיינים מקצועיים וחובבים ממהרים לתפוס לעצמם שמות פופולארים שאותם יוכלו אח"כ למכור לעסקים רלוונטים ולהרוויח כסף רב.

זהו תחום המגלל מאות מליוני דולרים בשנה, התהליך כולו מלווה במאבקי כח חזקים מאוד, שלא אחת מתגלגלים לפתחם של בתי משפט, ובימים אלו קיימים דיונים משפטיים באשר לכשרותם של הרישומים המקדימים ברוסיה ובסין.

בארץ, כדי לתת לכולם הזדמנות שווה, איגוד האינטרנט הישראלי פתח בהליך רישום מקדים כפי המקובל בעולם כולו, שבו בשלב ראשון חברות יכולות לתפוס את שמות המותג שלהם (הרשומות כסימן מסחרי שלהם בלבד), ובשלב שני הציבור יכול לתפוס בפרי רישום (רישום מקדים) שמות מתחם לעצמו, באמצעות הרשמים על פי הכלל של 'כל הקודם זוכה' כאשר הראשון שהגיש את בקשת הרישום זוכה בדומיין.

וכאן התחילו הבעיות:

כהחלטה אסטרטגית של איגוד האינטרנט מאז סוף שנת 2006 האיגוד העביר את רישום דומיינים לרשמים מוסמכים (ניתן עדיין לרשום ישירות אך זה דורש התמצאות ניכרת ותשלום יקר יותר).

בארץ קיימים כיום שישה רשמים מוסמכים והם:

·         פליגון

·         LiveDns

·         דומיין דה נט

·         אינטרספיס

·         קמיונגל - גלקום

·         Safenames

קיים רשם נוסף מסינגפור שקיבל אישור, אולם הוא פונה לקהל בחו"ל ומחיריו יקרים בצורה מאוד משמעותית.

מכיוון שאת הרישום המוקדם היה ניתן לבצע דרך הרשמים בלבד הם לא התכוונו לפספס את מכרה הזהב שנפל לידיהם, ולמרות שלהצהרת איגוד האינטרנט, מחיר הדומיין בעברית הוא זהה לחלוטין לדומיין רגיל, הם יצאו בשורת "מבצעים" מקוממים:

  • חברת internic  דרשה 120 שקל לדומיין כאשר רק חצי יוחזר אם הדומיין לא ירכש
  • חברת גלקום לקחה 350 ש"ח לכל דומיין שהצליחו לרכוש – ורק 10 ₪ דמי רישום מקדים.
  • הגדילו לעשות בחברת דומיין דה נט שלוקחים גם 50 ש"ח להגשת ההצעות וגם 300 ש"ח לכל דומיין שהצליחו לרכוש.

ואם תהיתם, הרשמים לא נדרשו לשלם על הגשת שמות שבסוף לא נרכשו (מכיוון שהם הוגשו מוקדם יותר על ידי רשם אחר, או שאצלם עצמם הייתה הצעה זהה מוקדמת יותר), אך רובם דרשו דמי רישום מקדים מכובדים מאוד.

בעקבות החשיפה בבחדרי חרדים הוציא איגוד האינטרנט תגובה ולפיה נשלח מכתב התראה לרשמים שהגזימו (במיוחד לגלקום שהגדילו לעשות ופנו לרוכשים בהצעה לשחד אותם ולהציע מחיר גבוה ככל הניתן תמורת מיקומים גבוהים ברשימה), וכי למעשה עד כה כוחות השוק החופשי עשו את שלהם והמחירים ירדו בהתאם.

תגובת איגוד האינטרנט:

להלן תגובתנו לשני הנושאים:

  1. פתיחת מרחב שמות חדש יוצר, מטבע הדברים, אפקט "בהלה לזהב" (Landrush) מסוים ברגע ההשקה, כאשר יותר אנשים מהרגיל מנסים לרשום שמות שנתפסים בעיניהם כאטרקטיביים. אנו יודעים כי לקראת ה- Landrush נערכו הרשמים לעומסים ולטיפול מהיר ואיכותי כפי שמצופה מהם ומעוגן בהסכם ההסמכה. היערכות זו כרוכה לעיתים בגיוס משאבים נוספים ומכאן שעלות הרישום ברגע ההשקה עשויה לעלות. עם זאת, טרם פירסום תאריך פתיחת הרישום נידון נושא זה מול הרשמים להסדרת הסוגיה.

    חשוב לציין כי אנו מעודדים את התחרות הקיימת בין מחירי הרשמים, מתוך ראיית טובת הצרכן, שכן תחרות יוצרת חבילות והטבות משתלמות לצרכן, כמו גם מתן שירות יעיל ואדיב. ולדוגמא, ישנם רשמים שפירסמו מחירים אטרקטיבים יותר, ולא מן הנמנע שאלו יהיו הרשמים בעלי רשימות ההמתנה הארוכות יותר. מעבר לכך, אנו צופים כי עם סיום תקופת
    Landrush קצרה, ישובו מחירי הרישום לרדת.
  2. רישום שמות המתחם היה ויהיה על פי העקרון של כל הקודם זוכה. מתן שירותים לכלל קהילת האינטרנט הישראלית באופן אוניברסאלי, שוויוני ונטול פניות או הפליה הוא עיקרון יסוד החרוט על דגלו של האיגוד בכלל ומרשם השמות בפרט, מאז ומעולם. לאורו נקבעת פעילות האיגוד ואופייה. בעקבות בדיקה ופניות שהגיעו אלינו, נמצא כי היה רשם שאינו מקפיד על שמירת עקרון "כל הקודם זוכה" בניהול רשימות ההמתנה לשמות בעברית.

    בעקבות זאת פנה האיגוד אל הרשמים והתריע מפני הטיה ויצירת תעדוף בבקשות הרישום. תעדוף מסוג זה מהווה בעיני האיגוד פגיעה בוטה וחמורה בעיקרון היסוד, כמו גם הפרה יסודית של הוראות הסכם ההסמכה, כללי רישום שמות המתחם והסכם ההסמכה עליו הם חתומים. אנו רואים חריגה כזאת בחומרה רבה, ועל כן הנושא טופל בעדיפות גבוהה.

    לצפייה בפניית האיגוד לרשמים.

לידיעתך, מידע זה גם פורסם באתר האיגוד. ראה: http://www.isoc.org.il/domain_heb/idn/idn_faq.html

אולם מעדויות שמצטברות בידינו עולה כי ישנם חששות כבדים לאי סדרים ואף זיופים בתהליך הרישום והתנהלותם היומיומית של חלק מהרשמים, ובימים הקרובים נחשוף אותם במלואם, לאחר ווידוא העובדות וסיום ההידברות לתיקון הכשלים באיגוד האינטרנט.

אנו קוראים לכל מי שנפגע בעבר מהתנהלות בלתי סדירה של הרשמים המוסמכים לפנות אלינו ואנו נשתדל לרכז ולפרסם את הדברים, על מנת ליצור שינוי ולהגן על שוויוניות האינטרנט בישראל.

 

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד