י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

198 שנה בלי ה'אלטער רב'ה' • סקירה מקיפה ומרתקת

ביום שישי הקרוב, יום-הסתלקותו של 'בעל התניא' ומייסד חסידות חב"ד, יפקדו אלפים את ציונו, באוקראינה • סקירה מרתקת על חייו, פועלו וסיפורי הישועות על ציונו • בדבר ישועה

ציון בעל הצניא בהאדיטש. צילום ארכיון
ציון בעל הצניא בהאדיטש. צילום ארכיון



ביום שישי הקרוב, כ"ד בטבת, יינתן האות: העיירה האדיטש שבאוקראינה תיגדש באלפי חסידים ואנשי מעשה מכל שדרות היהדות החרדית, שיעלו ויתכנשו אל חלקת מחוקק ספון – הרה"ק רבי שניאור זלמן, בעל התניא והשולחן ערוך זי"ע ומייסד חסידות חב"ד, שיום ההילולא שלו יחול בערב שבת קודש.

מאז כבה אורו של עולם לפני 198 שנים בהסתלקותו של 'בעל התניא' זי"ע לגנזי מרומים, הקפידו חסידים בכל הדורות להיראות על ציון קודשו שעל גדות הנהר 'פסאל', כדי להעתיר בדבר ישועה ורחמים. סיפורי מופת רבים נקשרו סביב מקום גניזת אותו גאון וצדיק, ורבים מספור הם אלו שנפקדו בדבר ישועה ורחמים לאחר שהתחטאו לפני אביהם שבשמים בזכותו של מופת הדורות, הגה"ק בעל התניא שנטמן שם לאחר שנסתלק בעיירה 'פיענא' הסמוכה, בבורחו מפני הקיסר נפוליון.

מסופר כי לפני הסתלקותו אמר אדמו"ר הזקן מספר פעמים: "האדיטש, האדיטש" ובני ביתו הבינו כי כוונתו הייתה על רצונו להטמן במקום זה. משום כך הובילו את גופו הקדוש לעיירה זו שעל גדות הנהר פסול, מרחק כ-‏300 ק"מ מכפר פיענא.

מדליקים נר על הציון. צילום ארכיוןצילום: מדליקים נר על הציון. צילום ארכיון
מדליקים נר על הציון. צילום ארכיון


"ותחתור מחילה"

האוהל בו נטמן האדמו"ר הזקן זי"ע מליובאוויטש, הוא אחד האוהלים היחידים ברחבי מזרח אירופה, שנשתמר לאורך מאות שנים, ולא פגעו בו ידי זדים. לפני מספר שנים שכר ר' מנחם-מענדל דייטש, מי שפועל גדולות ונצורות למען שכלול המקום וקליטת ההמונים, מומחה בעל שם לבנייה עתיקה במזרח אירופה.

הלה העריך את המבנה ואת הלבנים, והעריך על פי כל אמת מידה, כי המבנה הזה, גילו קרוב למאתיים שנים. תיעודים עתיקים מעידים זאת אף הם. זאת בניגוד לבית המדרש ששכן בסמוך, שידי הנאצים הארורים הרסוהו עד היסוד, אך לא יכלו למבנה האוהל עצמו.

עוד מספר הרב דייטש, את ששמע בעצמו מפי רבי יצחק קוגן, המכונה 'הצדיק מלניגרד': בשנות הזעם, כאשר החיילים הצוררים התקרבו לעיירה האדיטש שתושבים יהודים רבים התגוררו בה, החליטו יהודי העיר להתאסף בסמוך לציון קודשו של האדמו"ר הזקן, מתוך תקווה שזכותו הגדולה תגן עליהם להינצל מציפורני הרשע.

הם געו בבכייה והתפללו כי בזכותו של ה'אלטער רעבע', לא יאונה להם כל אוון. תוך כדי ההסתתרות המחרידה, נרדם שמש בית הכנסת הסמוך, והנה הוא רואה בחלומו יהודי זקן והדור צורה, שתווי פניו זהים במדויק לתווי פניו הידועים של הרה"ק בעל התניא. "בתוך האוהל יש סטנדר, ומתחתיו – חור המוביל אל שפת הנהר הסמוך (הנהר רחוק מרחק של כחמישים מטרים מהאוהל). תברחו משם". וייקץ השמש, והנה חלום.

השמש התעורר, והורה לכל יהודי העיר ללכת אחריו אל האוהל. הסטנדר הוזז, והנה מנהרה. כל יהודי העיר שהסתתרו בבית הכנסת, ברחו אל שפת הנהר, ומשם המשיכו לברוח. רבים מהם ניצלו.
אך השמש עצמו, איש מסירות נפש היה. הוא חשש שמא השקט המוחלט יחשיד את הנאצים, והחליט להישאר ולעורר רחש מתוך בית הכנסת, על מנת שחיות הטרף יחשבו כי היהודים לכודים בפנים. לבסוף תפסוהו הנאצים ורצחוהו נפש, השם ייקום דמו.

"הכרתי יהודי שהיה בין הנמלטים דרך אותה מחילה, וסיפר את המעשה מכלי ראשון", העיד הרב קוגן ברבות הימים. "אתה חושב שהיה שם חור?", אמר הניצול לרב קוגן. "ה'אלטער רעבע דאג שתיווצר שם מחילה".

עדנה מחודשת, בשעת ההבדלה על הציוןצילום: עדנה מחודשת, בשעת ההבדלה על הציון
עדנה מחודשת, בשעת ההבדלה על הציון


עדנה מחודשת

בשנים האחרונות ממש, היתה למקום עדנה מחודשת, ואוהלו של רבנו הלך ולבש צורה של ממש, גם בגשמיות, בדמות חומר ולבנים וכל מיני אבזור נדרש, להקל על עם הקודש העולה אל הציון לאורך כל ימות החמה והגשמים. העסקנים הנמרצים, אנשי 'היכל אדמו"ר הזקן' בהאדיטש, פועלים ללא ליאות, ועושים ומעשים למען שכלול המקום ופיתוחו, כדי לקלוט המוני-המונים של מבקשי ישועה והתקשרות, הבאים לחלות את פני הקודש.

השנה, יחול יומא דהילולא ביום שישי, בפניא דמעלי שבתא. אי לכך, מתארגנים אלפי העולים אל הציון לשבות בעיירה האדיטש ולהעביר את שבת פרשת וארא בסמוך לציון הקדוש.

בין השוהים במקום יהיו משפיעים דגולים, חסידים מעל קצווי תבל, ואישים דגולים המבקשים לשהות בסמוך לאילנא דחיי ולהתבשם מזיו תורתו העמוקה מני ים והרחבה מארץ מידה של האדמו"ר הזקן.

רכבת אווירית מובילה בימים אלו עשרות טונות של מצרכים מארץ ישראל, ארה"ב ואירופה, על מנת לענות על הביקוש הנוצר כתוצאה משהייתם של אלפי יהודים לאורך השבת והימים הסמוכים לה.

כיד המלך, האירוח במקוםצילום: כיד המלך, האירוח במקום
כיד המלך, האירוח במקום


שבת כיד המלך

המוני העולים אל הציון הקדוש, יגלו השנה התקדמות של ממש בפרויקט הבנייה הגדול שהוחל לפני מספר שנים בסביבות הציון.

בסופו של הפרויקט, יעמדו על תלם בעז"ה בית מדרש רחב ידיים, חדר אוכל מטופח שישמש כבית הכנסת אורחים, מקווה טהרה מהודר, 2 ספריות, ו-40 חדרי אירוח שיענו על צרכי העולים אל המקום לאורך כל ימות השנה. שלוחי חב"ד מכל רחבי אוקראינה מסייעים בידי אנשי היכל אדמו"ר הזקן, ופועלים כדי לזרז את היום בו יברכו הכל על המוגמר.

כבר עתה עומדים שם על תלם בית מדרש ובית הכנסת אורחים, שבו יאורגנו צרכי השבת כיד המלך, חינם לכל דורש ומבקש ישועה שיעשה את השבת במחיצת הקודש.

מופתים מסביב לשעון

רבים מספור הם סיפורי המופת המתגוללים סביב ציונו הקדוש של 'בעל התניא' זי"ע. בייחוד אמורים הדברים כלפי חשוכי בנים רבים, שנפקדו בדבר ישועה ורחמים לאחר שאמרו את ספר התהילים כולו על הציון הקדוש. לאורך שנים ודורות ידוע היה המקום כמסוגל לכך, ורבים שנזקקו לברכה לזרעא חיא וקיימא, נהרו אל המקום מקרוב ומרחוק לאורך עשרות בשנים.

במסורת החב"דית ידוע כי ישנם עשרה פרקי תהילים שיש לקוראם בסמוך לציון על מנת לזכות בישועה, אולם כיוון שנשתכחו עשרת המזמורים – המנהג הוא לסיים את ספר התהילים כולו.

סיפר הרה"ח רבי נחמן יוסף טוורסקי שליט"א, בן האדמו"ר מוהר"מ מרחמסטריווקא זצ"ל, כי אחד המתפללים בבית הכנסת בשכונת קראון הייטס שבברוקלין בו הוא משמש כמשפיע, היה חשוך ילדים במשך שנים רבות, והנה, שנה לאחר שהשתכנע ונסע להאדיטש וסיים שם את ספר התהילים, זכה לתאומים. בקידוש שערך בבית הכנסת, ישב יהודי, שוחט ובודק, ר' חיים עזרא צפתמן שמו. הוא שמע את דבר המעשה וזיק ניצת בעיניו.

מיד עם צאת השבת התקשר לחברו המשמש עמו כחבר בצוות השחיטה, שהיה חשוך בנים והוא ורעייתו כבר אמרו נואש. "שמעתי על סגולה נפלאה, לבוא להאדיטש ולומר את כל התהילים", אמר לו הרב צפתמן. הוא נסע עם רעייתו, אמר את ספר התהילים, ביקש מה שביקש, והלא יאומן אירע בתוך מספר ירחים: השניים חבקו בן זכר!

"זהו סיפור אחד, מני רבים", מספר הרה"ח ר' מנחם-מענדל דייטש, ומוסיף לספר על שני מקרים נוספים שנודעו לו מפי הרה"ח רבי יהודה לייב גרונר, משמש-בקודש אצל כ"'ק האדמו"ר מליובאוויטש זי"ע, שאירעו בשנה האחרונה. האחרון שבהם אירע לפני שלושה חודשים, לזוג יהודים מאנגליה שהרופאים לא מצאו מזור למכאובם, אך לאחר השתטחות על ציון בעל התניא, היתה אנגליה כמרקחה: לזוג נולד ילד!
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד