י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

חלומות באספמיה? האם הנשיא הבא של קונגו יהיה אברך חרדי מי-ם

הוא יהודי חרדי בן 36, גר צדק שמתגורר ברובע היהודי בירושלים, והוא מתמודד על נשיאות קונגו • הכירו את אליהו פנחס שדי, היהודי החרדי שמתכוון להיבחר לנשיא המדינה האפריקנית אחרי 17 שנות שלטון מסואב • ראיון וידאו מיוחד ל'בחדרי חרדים'

אליהו פנחס שדי. צילום: קובי הר צבי, בחדרי חרדים
אליהו פנחס שדי. צילום: קובי הר צבי, בחדרי חרדים

אליהו פנחס שדי, או בשמו המלא "קיטוקו סדאיי מארה אליהו פנחס", בן 36, הוא יהודי חרדי, גר צדק, שמתגורר ברובע היהודי בירושלים. בבחירות הקרובות בקונגו הוא יתמודד על נשיאות המדינה האפריקנית.

אליהו פנחס שדי נולד במדינת קונגו שבמרכז מערב אפריקה, בגיל 8 עברו הוריו עם המשפחה לצרפת, שם בגיל 20, גילה את היהדות והחליט להצטרף אליה.

"פניתי למכון הראשי לגיור בצרפת" אומר שדי בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים', "בתחילה ניסו לדחות אותי כפי שמורה ההלכה, אולם לאחר שהתעקשתי אושר לי להתחיל בתהליך הגיור. במשך שנה למדתי את מכמני היהדות ושאר מקצועות התורה, לאחר מכן ניגשתי למבחן מסכם בבית הדין של הגיור". פנחס קיבל את הציון 90 שנחשב לציון גבוה מאד. "רציתי את הכי טוב שאפשר", הוא אומר.


שדי בראיון ל'בחדרי חרדים'

לאחר שהשלים את תהליך הגיור עלה אליהו פנחס לישראל, התחתן בפתח תקווה עם בחורה חרדית מצרפת שפגש בארגון יהודי ששם שניהם התנדבו, ויחד עברו לגור ברובע היהודי בירושלים, לדברי אליהו פנחס "רציתי את המקום הכי קדוש שנותן רוגע לנשמה".

במהלך גיל ההתבגרות נשאב שדי לנבכי הפוליטיקה העולמית, למד את רזי הפוליטיקה בארץ בה נולד והחליט להתמודד בה לנשיאות. כך סיפר לראשונה בראיון לערוץ 1.

אליהו פנחס בלימוד עם החברותאצילום: אליהו פנחס בלימוד עם החברותא
אליהו פנחס בלימוד עם החברותא

אוכלוסיית קונגו מונה כ-80 מיליון תושבים, השפות הרשמיות במדינה הן צרפתית וסואהילי. קונגו קיבלה עצמאות מבלגיה בשנת 1960, כשבשנים שקדמו להכרזה שלטו בה כמה מדינות. בקונגו קיימת מושבה ישראלית גדולה של אנשי עסקים, בתוכה נמצאים חרדים שנמצאים שם בין השאר בעסקי יהלומים, שאר הישראלים מעורים מאד בבטחון, בטכנולוגיה, ברפואה, הקהילה היהודית במדינה האפריקנית מתנהלת בצורה חופשית ללא פחד מטרור או אנטישמיות.

המצב בקונגו נפיץ מאד, לעיתים קרובות נערכים קרבות בין כוחות שנאמנים לנשיא לבין מיליציות שונות. בעשר השנים האחרונות נהרגו במדינה ששה מיליון בני אדם.

שדי מתמודד לנשיאות המדינה האפריקנית מטעם "המפלגה הסוציאליסטית" שהמצע שלה "חינוך, מלחמה באבטלה, והבטחת ביטחון". בקונגו מתמודדות קרוב ל-400 מפלגות, כשסך חברי המפלגה שבראשה עומד פנחס 20 במספר, לדברי פנחס "הסיכויים שלי טובים, יש לנו 100000 חברים רשומים, אנחנו יודעים שיש עוד מאות אלפים שרוצים להרשם, אך לא יכולים כי צריך לשלם דמי הרשמה, ולאנשים אין כסף מיותר בשביל זה".

שדי מספר שאנשים בקונגו מסתכלים בהערצה על העובדה שאחרי שעזב את קונגו הוא מבקש לשוב אליה ולסייע לאזרחיה. המצב הפוליטי שם לא שפיר, הנשיא הנוכחי מכהן בתפקיד 17 שנים למרות שהחוק מתיר מקסימום שתי קדנציות. בעזרת מניפולציות שונות הוא מצליח לשרוד בתפקידו, לטענת מתנגדיו, "הוא משחד אנשי אופוזיציה". שדי עצמו לא טס לשם, מאחר שחושש שיעצר, וחייו יהיו בסכנה, לדבריו יש מאחוריו תומכים שאחראים למימון המפלגה שלו.

"תמיד אשאר אליהו פנחס הפשוט שזוכר מהיכן הוא הגיע".צילום: "תמיד אשאר אליהו פנחס הפשוט שזוכר מהיכן הוא הגיע".
"תמיד אשאר אליהו פנחס הפשוט שזוכר מהיכן הוא הגיע".

לדבריו אין מניעה שחרדי יכהן כנשיא המדינה האפריקנית. אם יבחר, הוא מתכנן לטוס על קו ישראל-קונגו כל שבוע, כשבמהלך השבוע ישהה בקונגו לבדו, ובסופי שבוע יטוס לישראל לעשות את השבת בחברת אשתו וילדיו. "אין בעיה עם היותי יהודי חרדי מבחינת שמירת שבת" מסביר אליהו פנחס, "בכל נושא הלכתי אני מתייעץ עם הרב שלי".

"אני מאושר שהגעתי ליהדות האמיתית" אומר שדי ל'בחדרי חרדים', "לא חשבתי לרגע ללכת לרפורמים או לקונסרבטיבים, הם לא מקובלים על כולם, זה לא היה בחשבון". לסיום בצניעות אופיינית וכנה, אומר פנחס "גם אם אבחר ואופיע בישראל עם מטוס נשיאותי ויקבלו אותו בשטיח אדום, תמיד אשאר אליהו פנחס הפשוט שזוכר מהיכן הוא הגיע".
קונגו אליהו פנחס שדי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד