ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

סערת בג"ץ והשבת - הפתרון החרדי המסתמן: חוק שירחיב סמכות שר הפנים

החלטת בג"צ בעניין המרכולים בתל אביב - הכניסה את הנציגות החרדית להלם • יממה אחרי, מסתמנת דרך הפעולה החרדית - שעדיין זקוקה לאישור גדולי ישראל • 'בחדרי' עושה לכם סדר בתמונת המצב וחושף החוק החדש לא יהיה 'עוקף בגצ'

סערת בג"ץ והשבת - הפתרון החרדי המסתמן: חוק שירחיב סמכות שר הפנים
מנדי הכטמן, פלאש90

החלטת בג"ץ אתמול להתיר את פתיחת המרכולים בת"א בשבת, הכתה בהלם בנציגים החרדים, שלא ציפו לנחרצות של השופטות שביקרו בחריפות את גרירת הרגליים של הממשלה בנושא. בתגובה, שלפו הנציגים החרדים את חוק השבת שמתגבש בשעות אלו ואת הדרישה להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ולהציג לו את ההסכם הקואליציוני שנחתם עימם, על פיו, לא תהיה פגיעה בסטטוס קוו.

בנוסף, שר הפנים אריה דרעי מנסה את מזלו מול היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, וכפי שדווח כבר אמש, הוא דורש ממנו להתערב ולבקש דיון נוסף בבג"ץ בהרכב מורחב יותר.

למרות הפרסום הבוקר בערוץ 2 כי החרדים מאיימים על פירוק הממשלה, בדיקת "בחדרי חרדים" מעלה כי הדברים לא נכונים וכי בשלב זה אין כל כיוון למשבר פוליטי עם החרדים. הקו כעת ברור, חקיקת חוק שיסדיר את סמכות חוק העזר העירוני ואת פתיחת המרכולים בשבת.

ל"בחדרי חרדים" נודע כי המפלגות החרדיות מתכוונות להתאמץ שלא להציג את חוק השבת החדש כ'עוקף בג"ץ' ובכך לגרור גל של התנגדות ציבורית וקואליציונית – אלא הוא יוצג כחוק שמתמקד כאמור בסמכות חוק העזר העירוני שתהיה בידיו של שר הפנים, ושישליך ישירות על נושא המרכולים בת"א.

כאמור, בפגישה עם נתניהו, יציגו ראשי המפלגות החרדיות, את ההסכם הקואליציוני ואת ההתחייבות שלא לפגוע בסטטוס קוו וידרשו שהקואליציה תתמוך בחוק החדש. כמו"כ הנציגים יתנו את תמיכתם בתאגיד, בתוכנית 'נטו משפחה' וביוזמות קואליציוניות נוספות בתמורה לתמיכה רחבה בחוק השבת.

ל"בחדרי חרדים" נודע כי המשימה של גיבוש הצעת החוק החדשה הוטלה על צוות לשכתו של יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, יחד עם צוות לשכתו של שר הפנים דרעי, ובשלב זה מסתמן כי הבסיס להצעת החוק יהיה חוק השבת של ח"כ מיקי זוהר, שישודרג ויורחב, לאחר התייעצות עם גדולי ישראל וקבלת הכרעתם.

כזכור, עד כה, הנציגים החרדים התנגדו לחוק השבת של זוהר – זאת מאחר שהוא דורש להתפשר בנושא השבת, אולם כעת, לאחר החלטת בג"ץ לא נותרו הרבה ברירות, ותמצא הנוסחה הסופית שלכאורה אף בה – החרדים ייאלצו להתפשר.

כזכור, זוהר עצמו הזהיר את החרדים לפני כעשרה חודשים ואמר כי "החלטת יהדות התורה להתנגד לחוק השבת מצערת ותהיה בכייה לדורות". לדבריו, "בחודשים האחרונים שקדתי על החוק והשבוע הבאתי ביחד עם חבריי חוק מעט שונה ומשופר. קיימתי סבב דיונים כדי לייצר הסכמות רחבות ככל שניתן. בשיחה היום עם יהדות התורה הובהר לי כי בכוונתם להתנגד לחוק מאחר שהוא מאפשר פגיעה בסטטוס קוו. אני סבור שמדובר בהחלטה מצערת. החוק החדש הביא הזדמנות בלתי חוזרת להציל את יום השבת שהסטטוס קוו בעניינו הופר מזמן". כאמור, כעת מתברר שהוא צדק, לפחות חלקית.

למרות שנראה כי בימים הקרובים המאמץ המרכזי של החרדים יהיה מול ראש הממשלה והקואליציה, ה'כאב ראש הגדול' שלהם יהיה דווקא מול המגזר החרדי. המטרה היא: מצד אחד לגבש הצעת חוק שתיתן מענה לפסיקת בג"ץ ומצד שני שלא תראה כפשרנית שאז תתפרץ סערה ציבורית חרדית וכפי שאירע סביב מתווה הכותל, שלחץ חרדי - פנימי הביא את המפלגות החרדיות להכריז על התנגדותם למתווה – למרות שהוא אושר בממשלה על סמך שתיקתם.
מרכולים שבת בנימין נתניהו בג חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד