י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

ראשי ישיבות הסתבכו: חתמו על ערבות במליונים • חשיפה

הם הוחתמו על ערבויות בסכומים של מליוני דולרים לטובת המוסדות התורניים בירוחם, אך הלווה נמלט לחו"ל והותיר אותם בפני שוקת שבורה • סערה

גמ"ח חרדי. צילום אילוסטרציה
גמ"ח חרדי. צילום אילוסטרציה



הצורך הדחוף בכסף מהיר, הביא לפתחו של הציבור החרדי בשנים האחרונות אין-ספור פרשיות עוקץ, כאלה שהותירו אברכים רבים ללא עוגן כלכלי, ופעמים רבות גם ללא דירת מגורים.

הסיפורים הרבים מתחילים בדרך-כלל בצורה דומה: איש עסקים צעיר מבטיח סכומי כסף מפולפלים עבור סכומי כסף שיושקעו אצלו. בהתחלה הכל עובד כמצופה, והלקוחות המרוצים מביאים לקוחות נוספים. אלא שלאחר זמן מגיעה הנפילה.

איש העסקים אינו עונה לטלפונים, המשרדים נסגרים, ושוועת 'המשקיעים' עולה למרומים.

הסיפור שהתגלגל לידנו, מורכב בהרבה ואינו דומה לסיפורים הקלאסיים, בהם יש עוקץ נכלולי ואברכים תמימים. בסיפור הבא מעורבת קהילה שלימה, ראשי ישיבות מכובדים, וכל המי ומי בציבור החרדי.

החובות מצטברים

הכל החל לפני מספר שנים, בקהילה החרדית בעיר ירוחם.

עמותת 'מסילה בערבה' מנהלת מזה מספר שנים מספר כוללים, גנים ומעונות בהם לומדים אברכי הקהילה וילדיהם. אחד מהאנשים החשובים במוסדות, עסקן ידוע (שמו המלא שמור במערכת), פעל רבות למען הקהילה והמוסדות, ודאג להזרמת כספים לטובת האברכים וציבור המשפחות בעיר.

לפני כשלוש שנים התחילו אנשי הקהילה 'להריח' כי משהו לא תקין מתרחש.

העסקן, שהיה מגיע מידי חודש לבקר בירוחם, היה מתקבל בקבלת-פנים מכובדת, שלא הייתה מביישת אף גדול בישראל. כולם הוקירו אותו על עבודתו, שהביאה רווחה למוסדות הרבים.

אלא שאז העסק התחיל לזייף. לדברי גורם בכיר במוסדות, ששוחח עם 'בחדרי חרדים', העסקן טען יום אחד בתוקף כי הוא חייב לכסות חובות שהצטברו בשנים האחרונות, וכי לא יוכל להמשיך להזרים כספים.

וכאן הכל התחיל.

העסקן גולה לארה"ב

העסקן היה נוהג להגיע בדרכים נעימות אל אברכי הקהילה, כדי להחתימם על שטרי הלוואה כערבים להלוואות אותם לקח מגמ"ח ידוע בירושלים. האברכים התמימים, שלא העלו על דעתם שיש משהו מוזר בהחתמה הסדרתית - חתמו בהמוניהם.

גם רבנים וראשי ישיבות ידועים בעולם הישיבות הליטאי בישראל חתמו על ערבויות בסך מאות אלפי דולרים.

כך, לדוגמא, ראש ישיבה מוכר וידוע מאזור הדרום, היה מגיע אחת לשבועיים למסור שיעור בישיבה בירוחם. הרב היה מקבל משכורת קטנה מהמוסדות בשל כך, אלא שבדרך זו הצליח אותו עסקן להשיג גם את חתימתו, כערב על שטר הלוואה העומד על 300 אלף דולר.

ראש ישיבה אחר, מאחת הישיבות החשובות ביותר בירושלים, חתם על ערבות, יחד עם מספר ערבים אחרים, על שטר הלוואה העומד על מיליון דולר.

אברכים רבים בקהילה ומחוצה לה חתמו אף הם על ערבויות קטנות יחסית, הנאמדות בסכומים של 20 אלף דולר לכל הפחות.

לפני כשבועיים הגיע העסקן החרדי אל אחד מראשי המוסדות והודיע, כי לא יוכל להמשיך לתמוך בו, וכי הוא מכריז על פשיטת רגל בכל הקשור לכספים שלווה ועל הכספים שהמוסדות חייבים.

העסקן ארז את המזוודות, לקח את ילדיו הקטנים ואת אשתו - וגלה לארה"ב.

הקרב על הדירות

לא עברו מספר ימים וראשי הישיבות ואברכים החלו לקבל בביתם כתבי תביעה מבית דין בירושלים, העובד יד אחת עם הגמ"ח המוכר והידוע, ממנו נלקחו כל ההלוואות. המעורבים בהלוואות לא הבינו בתחילה את גודל הנפילה הגדולה אליה נקלעו.

לאחר התייעצויות שנערכו בימים האחרונים, הוחלט כי הדיונים לא יתקיימו באותו בי"ד, בטענה כי הוא מוטה לטובת ראשי הגמ"ח. האברכים נאלצו להידפק על דלתות בי"ד מוסמך אחר.

בתוך כך, ילדיו של העסקן החרדי המתגוררים כולם בדירות פרטיות בירושלים, נקלעו אף הם למצוקה לא פשוטה. אברכים רבים מקהילת ירוחם החליטו כי הם מתכוונים לפעול להוצאתם של הילדים מהדירות השייכות להם, כדי להחזיר חלק מהחובות האדירים שהצטברו בגלל אבי המשפחה.

החובות עומדים, על פי הערכה, על קרוב ל-10 מיליון שקל.

'בחדרי חרדים' ימשיך לעקוב אחר הפרשה המטלטלת גורמים רבים בציבור החרדי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 77 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד