י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

שתק בחקירה אך לא בבית משפט: גילויים חדשים מדיון נתי גרוסמן

פרטים חדשים התגלו במהלך הדיון להארכת מעצר נתי גרוסמן עורך 'הפלס' שניסה לטעון: 'למה ל'יתד' מותר' • החוצפה: עורך הדין ניסה להשוות בין מכתב גדולי ישראל שאסרו פרסום ב'הפלס' להטרדות. השופט דחה הטיעון "המעשים חמורים יותר" • בלעדי ל'בחדרי חרדים'

נתי גרוסמן בבית משפט. צילום: אלי שלזינגר
נתי גרוסמן בבית משפט. צילום: אלי שלזינגר

בדיון שני בעניין עורך עיתון 'הפלס' נתי גרוסמן, שמעצרו הוארך היום בחמישה ימים נוספים - התגלו מספר פרטים מעניינים. גרוסמן ששותק בחקירה, לא שתק בבית המשפט. מתוך דבריו ודברי עורך דינו, אין הכחשה למעשה לכך שפעולות ההטרדה התקיימו. עיקר הטענות הן נגד - יתד נאמן.

בטרם נכנס השופט עמית מיכלס לאולם בית משפט השלום בראשון לציון, ישבו העצורים עורך עיתון הפלס נתי גרוסמן והמנכ"ל שמוליק אלישיב ומולם החוקר ממפלג ההונאה בירושלים דוד קוריאט. בניגוד למקובל בדרך כלל, גרוסמן פנה לחוקר קוריאט ושאל אותו מדוע כשמדובר בתלונות שהוגשו במשטרה על ידי אנשי עיתון הפלס - נגד אנשי יתד נאמן, המשטרה לא ביצעה מעצרים דומים.

פרקליט הצמרת של גרוסמן, עו"ד יאיר גולן, המליץ לו שלא לדבר עם החוקר, בעיקר היות ועד כה גרוסמן שתק בחקירה, וכל דבר שיאמר לחוקר יירשם כמזכר. אולם זה לא שעה לדבריו והמשיך להתדיין עם החוקר. קוריאט העמיד הדברים על דיוקם והזכיר כי כאשר תקפו פיזית את גרוסמן - המשטרה ביצעה את המקסימום שביכולתה. בוצעו מספר מעצרים, יצאו הודעות לתקשורת, (כולל של חפים מפשע. א.ש.) ואף הוגש כתב אישום.

לשיחה הצטרף אף שמוליק אלישיב שתמך בגירסת עמיתו העורך, שהמשטרה לא עושה די על מנת לטפל במטרידים לכאורה של אנשי יתד נאמן נגד אנשי הפלס. במהלך השיחה שנמשכה דקות ארוכות, עו"ד גולן הפציר שוב ושוב במרשו להפסיק. החוקר קוריאט אמר "נכון שבהטרדות אולי נדחקתם לפינה, עשיתם את מה שהם עשו לכאורה - אך אתם חציתם את הגבול ועברתם לבצע סחיטה באיומים". יצויין כי במהלך הדיון בעניינו של אלישיב נחשף כי ישנם חילוקי דעות בתוך מערכת העיתון, כיצד והאם לפעול בשיטת ההטרדות.


בהמשך, בתגובה לדברי עו"ד ישראל קליין שטען כי מדובר ברדיפה פוליטית שנועדה לסגור את העיתון, ולא באמת בחקירה פלילית, וכראייה ציטט את דברי סגן שר הביטחון אלי בן דהן - שמדבריו ברדיו למדו אנשי 'הפלס' וכך דיווחו הבוקר, שהמעצרים של ראשי עיתון הפלס נועדו לשרת מטרה פוליטית - ובגלל עמדתם בנושא הגיוס הוחלט להשתיק אותם ולחסל את העיתון, על כך הגיב החוקר קוריאט כי גם אתמול וגם היום יצא עיתון, "אני רואה שהמערכת ממשיכה לתפקד, לא רואה שסגרנו את העיתון".

אגב, סגן השר בן דהן התייחס לסילוף דבריו בפלס. בדברים שאמר הערב, בראיון למשה גלסנר ב'קול ברמה': "לאנשי 'הפלג' יש עניין לסלף דברים כדי לחזק את ה"אני מאמין" שלהם, נפגשתי עם היועמ"ש מנדלבליט למצוא פתרון להסתה נגד החילים החרדים. החקירה נגד 'הפלס' לא קשורה למאבק שלהם נגד הגיוס, אבל להם טוב להוביל את זה לשם, זה מחזק אותם".

בחזרה לאולם בית המשפט. בהתייחס לציטוטים נוספים מדברי בן דהן, על הפגישה במשרד המשפטים בעניין הפלס, אמר קוריאט שאינו יודע על כך, "אני לא השתתפתי בישיבה עם היועץ המשפטי לממשלה ולא עם הגורמים האחרים שהזכרת. נפתחה חקירה, מחומר החקירה עולים עבירות קשות מאוד של סחיטה אלימה באמצעות מנגנון משומן של מספר אנשים, שלכל גורם יש תפקיד מסויים במערך שנועד לסחוט. המתלונן מכנה את המערך שמופעל כנגדו כפרוטקשן. אין לזה שום קשר לגיוס. אנו לא קיבלנו הוראה לפתוח בנושא חקירה בגלל גיוס".

"הטענה שאתה מעלה פה סותרת את הטענה שלך בדיון הקודם שאני אישית בגלל הכיפה שעל ראשי שהיא סרוגה, פותח חקירות נגד אותם אנשים. לא אני פותח, אלא המשטרה והיועץ המשפטי לממשלה" אמר. החוקר עו"ד קליין מיהר להבהיר עצמו "מי שחשב בטעות משהו שקשור אליך בטעות יסודו. אתה פה שופר שעושה את תפקידו. אתה יודע שאני מתייחס אליך תמיד בכבוד. לעצם העניין יש החלטה פוליטית, ולא מרוקנים עיתון".

בנוסף, במהלך הדיון טענו עורכי הדין כי לעיתון אין כלל הכנסות ממפרסמים בעקבות הפעלת לחץ של אנשי יתד נאמן, "המסוכנות שאתה מדבר עליה, אנחנו יודעים כבר 5 שנים שפרסום אין" אמר עו"ד קלין. החוקר קוריאט תיקון אותו "עיריית ירושלים ולשכת הפרסום הממשלתית מפרסמים בעיתון הפלס, מודעות בתשלום".

בסופו של הדיון אמר השופט מיכלס "לא נעלם מעיני מעמדם של החשודים בעיתון. הטענה לסכסוך הקיים ברקע חקירה זו, בין הפלגים השונים בעולם החרדי ובין העיתונים, וכפועל יוצא מכך הפגיעה היחסית הנגרמת לעיתון כתוצאה ממעשיהם של החשודים, שהינם העורך והמנכ"ל של העיתון".

עם זאת הוסיף, כי "נוכח ההתקדמות המשמעותית שחלה בחקירה, שגם אם אינה מבססת חשד ל"פרשיה שונה" הרי שיש בה כדי לבסס חשד לביצוע מעשים נוספים על אלו שהיו ידועים בתחילת החקירה, מצאתי שנקודת האיזון עדיין לא השתנתה לטובת שחרורם של החשודים ויש להעדיף את טובת החקירה ואת האינטרס הציבורי של קידומה ללא יכולת לשבשה".

עוד הוסיף בשולי הדברים, שגם אם הייתה קריאה בעיתון יתד נאמן להחרים חברות ולפגוע בהם כלכלית, "אני סבור שאין הנדון דומה לראיה, שכן המעשים המיוחסים לחשודים, על פי החשד, חורגים מסוג זה של מעשים" והאריך את מעצרם של גרוסמן ואלישיב בחמישה ימים.

עוד נודע במהלך הדיון כי חוקרי המשטרה ממשיכים בגביית עדויות מנציגי חברות אותם ניסו לסחוט.

שפל חדש במהלך הדיון הגיע, כשאחד מעורכי הדין ניסה לטעון כי מכתב מרנן הגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי בעניין איסור הפרסום ב'הפלס' הוא גם סחיטה באיומים. כך התנהל הדין ודברים בעניין, ככתבו וכלשונו:
ש. אני מחזיק פה צילום מעיתון יתד נאמן ששם יש מכתב מהרב שטינמן.
ת. שמעתי עליו
ש. מצטט מהעיתון... זה מבחינתך רעיון של הסחיטה באיומים שהרב של העיתון המתחרה קורא למפרסמים להחרים.
ת. זה מבחינתי מחלוקת בציבור החרדים ואני מודע לה באופן כללי שזה הרקע, מפה ועד ביצוע סחיטה באיומים. לא מדובר על סחיטה.
ש. זה סחיטה הפוכה שקוראים לכל המפרסמים ולכל האנשים להחרים כל פרסומת.
ת. לא אתן פרשנות אבל אני אומר שלטעמי המרחק בין האמירה הזאת של אותו רב, לבין המעשים שביצעו בפועל שני החשודים - אין מה להשוות אותם בכלל. אני מבין שיש מחלוקת בציבור החרדי בין שני העיתונים השאלה מי חוצה את הגבול הפלילי.
פרשת ההטרדות מעצר נתי גרוסמן הטרדות הפלס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 59 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד