ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

גורמים במשרד התחבורה: "אם ההדלקות לא יידחו תהיה קריסה"

משרד החינוך הכריז על דחיית חופשת ל"ג בעומר כדי למנוע חילולי שבת ובמשרד התחבורה דורשים לדחות גם את ההדלקות במירון: "רבע מהאוטובוסים למירון מגוייסים ממערכת החינוך - צפוי מחסור של מאות אוטובוסים" • בבאיאן מסרבים

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90

כשלושה שבועות לפני ל"ג בעומר: משרד החינוך הודיע הבוקר (שישי), כי הוא דוחה את חופשת ל"ג בעומר שהייתה אמורה להיות ביום ראשון י"ח באייר ליום שני שלאחריו, זאת מפאת החשש לחילול שבת בהדלקת המדורות - לזכרו של התנא רבי שמעון בר יוחאי. ולפי בקשת הרבנים הראשיים.

משרד החינוך נימק את ההחלטה כי היא התקבלה "כמענה לצרכים השונים של תלמידי המערכת ובעקבות פניית הרבנות הראשית לישראל בעניין. המשרד יבצע בימים הקרובים את ההתאמות הנדרשות לצורכי המוסדות בימים הקרובים". עוד ציינו במשרד כי העניין הוסדר בתיאום עם ארגוני המורים.

כבר לפני מספר חודשים, פנה הרב הראשי הרב דוד לאו לשר החינוך בנט במכתב שבו ביקש ממנו לדחות את חופשת ל"ג בעומר, בעקבות החשש שיגרם חילול שבת. "סמיכות ל"ג בעומר לשבת היא פתח לחילול שבת. כתב הרב לאו.

הרב הראשי מציין כי אף בתקופת כהונתו של שר החינוך שי פירון, לבקשת הרבנות, חופשת ל"ג בעומר נדחתה: "גם בשנת תשע"ד חל ל"ג בעומר ביום א' ואז לאור בקשת הרבנות הראשית משרד החינוך העביר את החופשה ליום ב', והוראת הרבנות הייתה שגם אם מדליקים ביום א' מקיימים מסורת זו".

הרב לאו הוסיף בכתבו לבנט: "אני יודע שהפנייה היא מאחרת, אבל אודה אם תצליח להעביר את חופשת ל"ג בעומר ליום ב' על מנת לשמור על קדושת השבת".

כזכור, בתחילת החודש פנה יו"ר סיעת יהדות התורה, ח"כ מנחם אליעזר מוזס - אל השר לביטחון פנים ח"כ גלעד ארדן בדרישה לפעול באופן שימנע מכוחות המשטרה לחלל שבת תוך היערכותם לאירועי ל"ג בעומר.

מוזס ציין במכתבו את העובדה כי בשנים עברו, כאשר ל"ג בעומר חל במוצאי שבת, התקבלו דיווחים מתושבי המקום לפיהם, המשטרה החלה את היערכותה במקום כבר בשעות אחה"צ בעיצומה של השבת, וכי כוחות המשטרה הגיעו והתמקמו באזור בשעה 17:00 מבעוד יום השבת, תוך חילול שבת.
"אני מבקש מאוד, כמי שאמון על כוחות המשטרה, וכמי ששמירת השבת חשובה לו, להנחות את פיקוד המשטרה וכוחות הביטחון הפועלים באזור, להקפיד על שמירת השבת ולהימנע לחלוטין מחילולה.

מוזס הוסיף, "מאות אלפים עולים להתפלל על קברו של רשב"י במהלך ל"ג בעומר. כולם שומרי שבת ומוקירי המסורת היהודית. בפנייתי זו אני מהווה שליח ציבור עבורם. אני מבקש מכבוד השר, לעשות כל מאמץ על מנת להבטיח כי שום שוטר לא יאלץ לחלל את השבת ולא יהיו חלילה תפילתנו בקברו של רשב"י מבחינת "מצווה הבאה בעבירה".

באיאן לא דוחה
לעומת ההתגייסות במשרד החינוך לדחייה של ההדלקות ליום המחרת, בחצר חסידות בויאן, לא מתרגשים וכפי שדווחח ב'בחדרי חרדים' יסתפקו בכך שהאדמו"ר יערוך את ההדלק קרוב לחצות הלילה.

כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', בחסידות אומרים כי גם בנוגע לאירגון הטכני שנעשה על גג הציון כהכנה למעמד הכל יהיה מוכן כבר מיום חמישי, כולל הגברה ומסכים וכל הלוגיסטיקה כולל חברת האבטחה שנשכרת מיום חמישי בערב.

עם זאת בחסידות מתעלמים מההתגייסות הנדרשת מצד משטרת ישראל וטוענים כי, "כל ההכנות שנעשות ע"י משטרת ישראל כהכנה למעמד לא קשורה אלינו".

כזכור בשנים קודמות, דחיית ההדלקה לחצות לילה לא הועילה ונראו מראות מזעזעים של חילולי שבת במירון. גם עתה יש החוששים שמראות חילול השבת יחזרו על עצמם.

מי שהצטרפו לביקורת הם גם גורמים במשרד התחבורה האומרים שמשמעות החלטת שר החינוך נפתלי בנט לדחות את חופשת התלמידים של ל"ג בעומר מיום ראשון ליום שני. מחייבת קבלת החלטה לדחיית כל אירועי מירון לראשון בערב.

"גיוס האוטבוסים בנוי על העובדה שיש חופשת תלמידים ומתפנים מאות אוטבוסים", אומרים גורמים הקשורים להסדרי התחבורה למירון. "לפחות רבע מכלל האוטובוסים ממירון מגוייסים ממערכת החינוך, אם אין חופשה, אין אוטובוסים פנויים. לימודים ביום ראשון יוציאו מהמערכת של הנסיעות למירון מאות אוטבוסים. מערך ההסעות יקרוס".

בכלל, זועמים חלק מהגורמים, על כך שהרגישות שגילה שר החינוך, אינה מחלחלת גם לאלה האחראים על ארגון ההדלקות במירון.
לג בעומר הדלקה באיאן משרד התחבורה שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד