י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

חתונת מצוה ומסע אלונקות • יומן שלג אמריקני

המשטרה התריעה: רכב שיתניע, יוחרם • נחשו מי נותר לישון באולם החתונה ואיך הגיע החולה לביה"ח • ליקטנו פתיתים ותמונות מהערים החרדיות בארה"ב • כך זה מרגיש

הלבן-הלבן הזה. שלג בבורו פארק. צילום: בחדרי חרדים
הלבן-הלבן הזה. שלג בבורו פארק. צילום: בחדרי חרדים



זה קרה בשעה חמש אחר-הצהריים. מנהל מחוז לייקווד הכריז על 'מצב חירום'. במילים אחרות: אין יוצא ואין בא - אסור לאף רכב, מלבד רכבי חירום, לנוע ברחובות העיר.

המשטרה שבה ומתריעה: רכב בלתי מורשה שייצא לרחוב, ייקנס ויוחרם.

מה עושים?

חתן וכלה שאמורים היו להגיע לאולם 'תורת אהרן' לחגוג את שמחת נישואיהם, תקועים בבתיהם.

הטלפונים בחפ"ק שהקים ארגון 'חברים', לא מפסיקים לצלצל: 200 שיחות בתוך חצי שעה, שבעים וחמש מתוכן התקבלו מנהגים שנתקעו עם מכוניותיהם באמצע הכביש המושלג. אחרים, קרובי משפחה של החתן והכלה, מבקשים להגיע לאולם החתונה.

'חברים' מגייסים את כל מכוניות האס.יו.וי. ואת יתר המכוניות שגלגליהן צוידו בשרשראות מיוחדות לדרכים המושלגות.

בינתיים הצליחו מתנדבי 'חברים' להביא לאולם את החתן, הכלה, המחותנים והרב המקדש, אבל עדיין אין מניין לחופה. אנשים חוששים לצאת רגלי מחשש להחלקה, הקור העז אינו מאפשר אפילו הליכה רגלית במרחק של רחוב אחד.

תלמידים מהישיבה המקומית של הרב גולדבלאט, מגויסים להשלים מנין בחתונה ולקיים מצות שמחת חתן וכלה, כתחליף למאות המוזמנים שהיו אמורים להגיע מרחבי העיירה ומחוצה לה.

ורוח סער וסופה: ניו יורק טובעת בשלג כבד • תיעוד

ר' מאיר לאנגארט, סגן ראש עיריית לייקווד, מבלה את הלילה במשרדו. הוא קורא לציבור להתאזר בסבלנות ומודיע כי 21 מפלסות שלג יצאו לפיולנ על הכבישים המרכזיים.

יוסף חיים פייג, מבכירי הצלה במונסי, סיפר: "לקח לי חמש שעות להגיע ממונסי ללייקווד, זו דרך שלוקחת בימים כתיקונם מקסימום שעה. בדרך ספרתי לפחות 200 תאונות דרכים קלות ובינוניות של רכבים שנתקעו. התפללתי בבית המדרש של ויזניץ בלייקווד. בחורי הישיבה והמתנדבים האחרים ליוו את המתפללים הביתה ברגל מחשש להחלקה, שכן אסור להשתמש ברכבים".

ארגון נוסף, 'מחוייבים', הזעיק את רכבי החירום וההצלה להסיע מתפללים לבית הכנסת. שכונות מאוכלסות ארגנו מנינים מאולתרים בבתים פרטיים. כל רחוב והמניין שלו.

מצב החירום בלייקווד יבוטל בשעות הקרובות, אך הנסיעה בכבישים הפנימיים עדיין מסוכנת.



"הרגשנו כמו חיילים"

גם בבורו-פארק לא משעמם בימים צחורים אלו. הרבה ניסים צצים בסופת השלג הגדולה.

1000 אמבולנסים עירוניים נתקעו ברחבי ניו-יורק. "מקרי חירום" נאלצים 'להמתין' שעה עד שעה וחצי עד בואו של אמבולנס. אמבולנסים של הצלה נקראו להציל אמבולנסים שנתקעו.

י. מרגרטן, מתנדב הצלה בבורו פארק, מספר ל'בחדרי חרדים': "באחד המקרים הצלחנו להגיע עם רכב חירום לרחוב קטן שהיה במרחק של ארבעה רחובות מהאמבולנס שנתקע עם חולה מסוכן. יצאנו ארבעה מתנדבים עם האלונקה, שמיכות, בקבוקי חימום, והלכנו עם האלונקה ברחוב המושלג כשהשלג מגיע לנו עד הברכיים, ואנחנו נזהרים שלא להחליק על השלג וסוחבים על גבינו אלונקה עם חולה שקיבל התקף לב המחובר לחמצן נייד.

"הרגשנו כמו חיילים הנאלצים לרוץ קילומטרים עם אלונקה וציוד על הכתפיים", הוא מסכם את התחושות.




חתונה כולל לינה

חתונת מצוה לא הייתה רק בלייקווד.

בליל אמש התקיימה חתונה באולמי ויזניץ בבורו פארק. החתן, בן למשפחת אלתר מחסידי גור, והכלה בת למשפחת פלוסנברג.

בסיום החתונה, מזג האוויר הלך והקצין. אורחי החתונה, שבאו מרחוק, לא יכלו לצאת ברכבם לביתם.





























היה מי שנותר ללון באולם: למקום הובאו עשרות מזרונים, וכעשר משפחות עשו שם את הלילה.

גם החתן והכלה נותרו באולם. רק בבוקר למחרת, בשעה 8, הגיעו רכבי ההצלה להסיעם למחוז חפצם.

ומה עם אלו המתגוררים בקירבת מקום? הם צעדו ברגליהם בקושי רב. שניים מאורחי החתונה, שיצאו לביתם, נעדרו. לאחר חיפושים, התברר: האורחים טעו בדרכם. הלבן, מסתבר, עלול לבלבל.


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד