כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

הידידות בין פרוש לבגין ששכנעה את הרב שך

פרויקט "בקהילה" חוזר לרגעי המו"מ הקואליציוני ששבר שנות קואליציה ממושכת, והביא לפריצת הדרך ההיסטורית בין החרדים למדינה

בגין והחכים החרדים
בגין והחכים החרדים

במשך מספר שנים ישבו יחד חברי הכנסת הרב מנחם פרוש ומנחם בגין כנציגי האופוזיציה בוועדת 'חוק ומשפט'. במהלך התקופה נרקמה ביניהם ידידות שאותה מינף פרוש לקידום ענייניה הבוערים של היהדות החרדית.

יושבי הכנסת מאותן השנים מספרים, כי ניתן היה לראות את השניים כדבר שבשגרה מסתודדים ביניהם במסדרונות הכנסת ובירכתי חדר הוועדה. בגין, שליבו היה קרוב למסורת, השתדל לסייע לבקשותיו של מנחם פרוש ככל שהיה יכול - ופרוש מצידו גמל לו בהצבעות אחרות שאותן לא היה יכול בגין לקדם לולא קיבל עזרה מספסלי האופוזיציה.

כמה שעות לאחר המהפך צלצל הטלפון בביתו של הרב פרוש. על הקו היה מנחם בגין שביקש את המנדט של אגודת ישראל להקמת קואליציה. פרוש שהכיר היטב את דעת הרב שך, ידע שהוא לא ימהר לחבור אל בגין הלוחמני בעל הדעות הניציות - מהן סלד הרב שך כל השנים.

לפנות בוקר נכנס פרוש לרכבו ונסע לבני ברק אל ביתו של הרב שך. באותה שעה קם הרב שך ממנוחת הלילה הקצרה וכבר היה שקוע מעל גבי הספרים. פרוש נעמד בצד החדר והמתין בסבלנות. לאחר זמן מה, הרים הרב שך את עיניו מהספר וכשראה את פרוש עומד מולו קרא לו לשבת ליד השולחן. פרוש התיישב לצדו של הרב שך וסיפר לו על המהפך שקרה באותו לילה עם ניצחונה של הליכוד ועל ההזדמנות שנקרתה כעת להיכנס לקואליציה לאחר שכל השנים מאז קום המדינה ישבו החרדים באופוזיציה - מלבד קדנציה אחת.

כפי שחשב פרוש, הרב שך לא התלהב מהרעיון. הוא הביע שוב את הסתייגותו מהאידיאולוגיה הלאומנית של בגין וטען כי היא עלולה להביא לשפיכות דמים מיותרת.

בגין, שהכיר את דעתם של גדולי ישראל בנושאים הביטחוניים הללו והבין שיתכן והרב שך יסרב, ביקש מפרוש עוד באותה שיחת טלפון כמה שעות קודם לכן, שיספר לרב שך על עמידתו לצד היהדות החרדית באותן הצבעות קריטיות שהתקיימו בוועדת חוק ומשפט בה היו השניים חברים. הרב שך האזין לדברים בקשב רב ולאחר שסיים פרוש את דבריו אמר לו הרב שך שיבדוק בכל זאת אצל פרס אם יש לו סיכוי להקים קואליציה.

בנו, ח"כ מאיר פרוש, מספר ל'בקהילה': "אבא פנה מיד למי שהיה באותם הימים סגן ראש עיריית תל אביב ולאחר מכן אף כיהן כראש העיר, מר יהושע רבינוביץ, שהיה איש אמונו של פרס וחבר מפלגת 'המערך'. הוא ניסה לברר אצלו בעדינות אם הם חושבים במפלגה שיש להם סיכוי כל שהוא להקים קואליציה על אף הניצחון של בגין. רבינוביץ, שקרא היטב את המפה הפוליטית החדשה שלאחר הבחירות, השיב בשלילה, ואבא שב לביתו של הרב שך".

לאחר שהרב שך קיבל את הסקירה על חלוקת המנדטים הוא הורה לאגודת ישראל להתחיל במו"מ קואליציוני עם המפלגה המנצחת, אך סייג זאת בכמה תנאים. בין הדברים שעליהם התעקש הרב שך והוכנסו כחלק מההסכם הקואליציוני היה סעיף שבו מתחייבת הממשלה לעדכן את אגודת ישראל בכל מהלך צבאי יוצא דופן, ולחברי הכנסת החרדים תהיה האפשרות להתנגד לו באם יקבלו הנחיה כזו ממועצת גדולי התורה.

טקס חתימת ההסכם הקואליציוני לא היה סוף פסוק. במשך שנים לאחר מכן, נדד פרוש יחד עם ח"כ שלמה לורנץ מלשכה ללשכה וישב לשכנע את חברי הליכוד להצביע בעד החוקים שהופיעו שחור על גבי לבן בהסכם שנחתם בין המפלגות. בפעילותו השתדלנית, הן בימי שבתו בספסלי האופוזיציה והן בימיו כחבר פעיל ומשפיע בקואליציה, לימד הרב מנחם פרוש פרק שנחקק בדברי ימיה של העסקנות החרדית העושה מלאכתה לשם שמיים.
בגין ליכוד מומ קואליציוני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד