י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

לקראת המאבק הגדול החרדים יציגו דרישה ברורה: חקיקת חוק שימנע את התערבות בג"ץ

במפלגות החרדיות יוצאים למלחמה נגד החלטת בית המשפט העליון לאפשר את פתיחת המרכולים בתל אביב, שיכולה להידרדר לערים נוספות בישראל • 'בחדרי חרדים' עם כל הפרטים על המערכה הבאה שצפויה להתחיל בישיבת ראשי הסיעות הבוקר

ראשי הסיעות, פלאש90
ראשי הסיעות, פלאש90

אחרי המכה הכואבת שחטפו מבג"ץ - המפלגות החרדיות, ש"ס ויהדות התורה, יידרשו היום (ראשון) בישיבת ראשי הקואליציה מראש הממשלה בנימין נתניהו ליישם את ההסכם הקואליציוני, ולמנוע פגיעה בסטטוס קוו. הדרישה תהיה חקיקת "חוק השבת" החדש, שיעניק סמכויות לשר הפנים סביב חוקי העזר העירוניים.

כפי שנחשף ב"בחדרי חרדים", הנציגים החרדים מנסים שלא לצייר את החוק החדש שמתגבש כעת כחוק 'עוקף בג"ץ', וזאת בכדי למנוע התנגדות פנים קואליציונית וציבורית, אולם בפועל החוק יעקוף את החלטת בג"ץ האחרונה שהעניקה סמכויות יתר לרשויות המקומיות, בנושא חוק העזר.

החוק החדש צפוי לחזק את סמכות שר הפנים בנושא, ויקבע כי רק הוא ייקבע בסופו של דבר את הנורמליזציה ואת הקריטריונים לפתיחת חנויות ומרכולים בשבת, וימנע מרשויות מקומיות נוספות להסתמך על פסיקת בג"ץ ולפתוח אף בשטחם שטחי מסחר בשבת קודש.

החרדים לא מאיימים מפורשות, אך הם כבר הודיעו כי אם הם לא יקבלו תמיכה קואליציונית בחוק החדש הרי שהם לא ייתמכו בהצעות החוק של הקואליציה: התאגיד, נכים, רפורמת כחלון ועוד.
החשש הגדול הוא מכחלון, שכפי שהיה בחוק ההסדרה – הניף את דגל השמירה על בית המשפט. "כולנו" התנגדה להצעת חוק שעוקפת את בג"ץ, לטענתה, היא לא תיתן יד לפגיעה במערכת המשפט. כעת החרדים יאלצו לשכנע את כל מרכיבי הקואליציה כי לא מדובר בחוק עוקף בג"ץ אלא בתיקון וסדר בנושא הנמצא בדיונים שנים בבית המשפט.

בינתיים טובי המוחות החרדים משרטטים את הצעת החוק החדשה ומגבשים אותה. לדברי גורם חרדי ל"בחדרי חרדים" - "ישנם מספר כיוונים, כשאחד מהם מתבסס על חוק השבת של ח"כ מיקי זוהר, אבל כמובן עם תיקונים רבים. לא נוכל להתפשר בנושא השבת, מנגד, נאלץ להביא הצעת חוק שתהיה מוסכמת על הקואליציה".

כזכור, ראשי הסיעות, החרדיות והדתיות, שיגרו מכתב לראש הממשלה, שבו הם כתבו כי "משמעות החלטת בית המשפט הינה הפרה חמורה של הסטטוס קוו ותוצאתה הינה פרצה קשה בפרהסיה של השבת הציבורית במדינת ישראל, קיום חיי מסחר באין מפריע בחוצות העיר והפרה של האיזון בין השלטון המרכזי והשלטון המקומי כפי שנקבע בחקיקה ראשית של הכנסת".

הנציגים הבהירו כי אין בכוונתם לאפשר להחלטה לעבור ללא תגובה: "אין ביכולתנו ובכוונתו להיות שותפים לפגיעה בכבודה של השבת וברמיסתה כפי שעולה בפועל מהחלטת בית המשפט. הננו דורשים כי תזמן דחיפות ישיבה יחד עם כל ראשי הסיעות בקואליציה בה נכריע כיצד להגן על הפרצה בחומות השבת במדינת ישראל".

לדבריהם, "אישור חוק העזר על ידי בית המשפט, מהווה פגיעה בסטטוס קוו, באשר אין חולק כי המצב החוקי הקיים אינו מאפשר פעילות מסחר בשבת. ניסיון להיתלות ולהכיר במצב הקיים שנוצר בחטא על ידי מפרי חוק, אשר פתחו עסקיהם לאורך השנים תוך הפרה בוטה של חוק העזר ופגיעה בצביונה של השבת, לא רק שאין לו כל בסיס, אלא יש בו כדי ליתן שכר, שאין להסכים עמו, למפרי החוק בבחינת יצא חוטא נשכר".

לסיום כתבו: "לפיכך, ולנוכח הנסיבות, הננו דורשים כי דיון זה יתקיים בדחיפות לצורך מתן מענה להפרת קשה זו של הסטטוס קוו".


חולדאי: "מספרים לחרדים סיפורים מצוצים מן האצבע"
הבוקר התייחס ראש העיר ת"א – יפו, רון חולדאי ששוקל להתמודד על ראשות מפלגת 'העבודה' לסערה ולמאבק שאותו הוא ניהל לפתיחת המרכולים בשבת. חולדאי שוחח עם נועם זיגמן ב'קול ברמה' והתמקד בהצעת החוק החדשה של המפלגות החרדיות.

"אני פועל על פי החוק תמיד, פעלתי על פי החוק ואמשיך לפעול על פי החוק", הבהיר חולדאי, "אני מוחה על האמירה 'חוק עוקף בג"ץ', יש חוק במדינת ישראל והוא מסמיך את הרשויות המקומיות לפעול בעצמן ועל פי סמכותם. כך בני ברק סוגרת את מה שמותר, נצרת - הכל פתוח, מי שלא פעל על פי החוק הייתה הממשלה שלא אישרה חוק עזר שאשור על פי החוק. בג"ץ אישר שפעלנו כחוק, אני חוק עוקף בגץ אלא יש לשנות את החוק".

לדבריו של חולדאי, אם אכן הח"כים החרדים יצליחו לחוקק חוק חדש – הרי שהוא יפעל על פי החוק ולא יישאר את פתיחת החנויות בשבת. "אני פועל על פי החוק, ואם מדינת ישראל תחליט שהיא מפסיקה לאשר משחקי כדורגל בשבת – אז לא ישחקו בשבת. ואם הם יחליטו שאסור לבני אדם לנסוע בשבת בכבישים והם יהיו סגורים במחסומים ואף אזרח לא יכול לנסוע במכוניתו בעירו ובארץ – אז לא ייסעו בארץ".

חולדאי המשיך: "אם המדינה תהיה מדינת הלכה, הבן אדם הפרטי לא יוכל לנסוע בכביש. זה בדיוק ההבדל בין מדינה דמוקרטית למדינת הלכה. במדינת ישראל מדינת היהודים הדמוקרטית, היהודים החליטו על פי חוק שמותר לרשות המקומית להחליט על פתיחת חנויות בשבת על פי הסמכות המסורה להם. אם הכנסת תחליט אחרת – נפעל כולנו אחרת".

"אני מתפלא, איך תמיד הציבור החרדי והדתי מצליח כל פעם לספק לקהל שלו סיפורים מצוצים מן האצבע. בכל הארץ מתקיים מסחר של קניונים גדולים מאוד, בשבת, בת"א אין מסחר בשבת, רק מרוכלים שמשרתים את הציבור, שיש לו דירות קטנות ללא מזווה. יש 20,000 עסקים בתל אביב יפו, מתוכם רק 200 פתוחים בשבת. כל החנויות סגורות".

יצויין כי לבקשת שר הפנים אריה דרעי - השבוע, ביום רביעי יקיים היועץ המשפטי לממשלה דיון בעניין בקשת שר הפנים לדיון חוזר בבג״צ המרכולים.



מרכולים שבת רון חולדאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד