ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

גרסת מנדלבליט נחשפת: אנשיו מפריכים טיעוני דרעי לבג"צ השבת

מאז החלטת בג"צ בעניין המרכולים בשבת, סוערות הרוחות - האם שר הפנים השתהה בהחלטותיו. דרעי הוכיח כי ניסח מכתב אותו שיגר ליועמ"ש, "וראה זה פלא" כעבור שעות בג"צ הכריע • כעת מוצגת לראשונה גרסת היועמ"ש הפורכת את הטענות

גרסת מנדלבליט נחשפת: אנשיו מפריכים טיעוני דרעי לבג"צ השבת
דרעי ומנדלבליט צילום: פלאש 90

בניגוד לחשדם של הנציגים החרדים, כי לכאורה היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט "הדליף" את תגובתו של שר הפנים אריה דרעי לבג"ץ, דברים שאף ניתן היה להבין מדברי דרעי הבוקר בישיבת הממשלה, גורמים בסביבתו של היועמ"ש מתנערים מהטענות ומגיבים לגירסת דרעי על השתלשלות העניינים.

בסביבתו של היועמ"ש מנדלבליט אומרים ל'בחדרי חרדים' כי הטענות על היועמ"ש שקריות. הם מציגים לראשונה גרסה משלהם להשתלשלות העניינים: "ההחלטה של השר דרעי היתה אמורה להתקבל עד ה-29/3, על פי החלטת הממשלה שקצבה את המועד של ה-60 יום. כל ההתרחשות הזו היא בשיהוי ניכר לעומת המועד הרלבנטי, ולכן בית המשפט החליט להוציא החלטה", אומרים בסביבתו.

בלשכת היועמ"ש אכן מאשרים כי כמה שעות קודם לפרסום ההחלטה של בג"ץ, הגיעה טיוטת החלטה של השר דרעי והיא "הועברה להערות והתייחסות של הדרגים המקצועיים", אולם לדבריהם אין קשר בין הדברים. "בג"ץ לא כותב פסקי דין במהירות כזו" מבהיר גורם בלשכה, ומבהיר כי בכל מקרה "מלשכתו של מנדלבליט זה בטח לא יצא לבג"ץ. יתירה מכך, היועמ"ש לא ידע מה תהיה ההחלטה של בג"ץ".

באופן רשמי לשכת היועמ"ש הוציאה הודעת הבהרה כדלקמן: "בהמשך למספר פרסומים שגויים בעניין השתלשלות העניינים שקדמה לפסק הדין של בית המשפט העליון בנוגע לפתיחת המרכולים בתל אביב בשבת, נבקש להעמיד דברים על דיוקם:

ביום 29.1.2017, החליטה הממשלה להחזיר לשר הפנים את הסמכות לבחון את חוק העזר של עיריית תל אביב בנוגע לפתיחת מרכולים בשבת, וקבעה כי ההחלטה של השר תתקבל בתוך 60 ימים (כלומר, עד ליום 29.3.2017).

בהתאם, המדינה הודיעה על כך לבג"ץ. אולם, בחלוף 60 ימים, לא התקבלה כל החלטה של שר הפנים כאמור (עובדה שהודגשה בפסק הדין כנימוק מרכזי לקבלת העתירה, כפי שנקבע בפסק דינה של הנשיאה נאור: "הימים נקפו מאז החלטתנו זו, ואת מאה הימים הנקובים בה רדפו מאות ימים נוספים. המדינה, כזכור, הודיעה כי ביום 29.1.2017 הוחזרה הסמכות לידי שר הפנים דרעי וכי החלטתו לגופו של תיקון מס' 2 תתקבל בתוך 60 ימים, אך גם מועד זה חלף עבר. בנסיבות אלה, לדעתי, יש לראות את ההימנעות מקבלת החלטה לגופו של עניין כהחלטה לפסול את תיקון מס' 2 ללא נימוקים").

רק ביום שלישי האחרון בערב (18.4), שוחח שר הפנים עם היועץ המשפטי לממשלה ומסר לו על כוונתו לקבל החלטה ביחס לפסילת חוק העזר במלואו. בשיחה סוכם כי שר הפנים יעביר לידי היועץ את נוסח ההחלטה, על מנת שהיועץ יבחן אם ניתן להגן עליה בבג"ץ.

ביום רביעי בשעות הצהריים, התקבלה בלשכת היועץ המשפטי לממשלה טיוטה של ההחלטה, הנושאת את התאריך 9.4.2017. הטיוטה הועברה לגורמים המקצועיים הרלוונטיים במשרד המשפטים על מנת לבחון כאמור אם ניתן להגן עליה מבחינה משפטית.

בשעה 15:30, נמסרה הודעה ממזכירות בית המשפט העליון, לפיה פסק הדין עתיד להתפרסם בתוך שעה וחצי. לאור זאת, שוחח היועץ המשפטי לממשלה עם שר הפנים ומסר לו כי מבחינה משפטית ומעשית, אין זה ראוי לקבל החלטה, שעה שפסק הדין כבר נכתב ונחתם ועומד להתפרסם באופן מיידי.

לבקשת השר דרעי, ביום רביעי הקרוב יקיים היועץ המשפטי לממשלה דיון, בהשתתפות השר דרעי ובכירי משרד המשפטים, באשר לאפשרויות הפעולה העומדות למדינה מבחינה משפטית.

כזכור, היום (ראשון) פורסם ב'בחדרי חרדים' כי הבוקר בישיבת הממשלה התייחס דרעי להחלטת בג"ץ בנושא פתיחת המרכולים בשבת בתל אביב, ומדבריו ניתן להבין כי הוא חושד שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הדליף לבג"ץ את תשובתו בנושא הבוער.

דרעי אמר כי "בהחלטת בג״ץ נמתחה ביקורת על שרי הפנים בעבר ועלי כי לא קיבלנו החלטה בעניין פתיחת המרכולים בשבת. אני מודיע לממשלה כי קיבלתי החלטה בעניין בערב חג הפסח. פסלתי את חוק העזר העירוני של עיריית ת״א ואף הודעתי על החלטתי ביום שלישי האחרון, מיד לאחר חג הפסח, ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שאמר כי יגן על ההחלטה בבגץ".

שר הפנים המשיך לגולל את סדר הדברים: "למחרת, ביום רביעי האחרון, נמסרה החלטתי בכתב ליועץ מנדלבליט שביקש לעבור עליה וראה זה פלא: כעבור כמה שעות פורסמה באתר בתי המשפט הודעה כי בשעה 17:00 יפרסם בג"ץ את החלטתו בעניין המרכולים בשבת. הרי בגץ המתין שנים להחלטת שר הפנים, ולאחר שקיבלתי החלטה הזדרזו לפרסם החלטה".

לטענתו של דרעי, "בהחלטה נאמר כי שר הפנים לא קיבל החלטה ולכן בגץ נאלץ לקבל החלטה במקומו. זה לא נכון. היועץ מנדלבליט קיבל ממני את ההחלטה, ביקש לעבור עליה וגם מנע ממני לשלוח את ההחלטה לעיריית ת״א, לאחר שאתר בית המשפט הודיעה כי צפויה החלטה של בגץ בנושא".

"לעצם העניין: ההחלטה הזאת התקבלה בהרכב של שלושה שופטים. אני מבקש שיתקיים דיון בבגץ בהחלטה שקיבלתי ובהרכב מורחב. מדובר בהחלטה חשובה, ערכית וחשוב ביותר שהרכב מורחב של בגץ ידון בה. היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט, כבר הודיע לי כי יקיים דיון ביום רביעי בבקשתי לדיון נוסף, ואני מקווה שכך יהיה", אמר דרעי לסיום.

כאמור, דרעי שיגר מכתב למנדלבליט מניד לאחר פרסום החלטת בג"ץ שאף בו הוא מרמז לו על חשדו – שהוא או גורמים מטעמו הדליפו לבג"ץ את ההחלטה: "זאת כאשר כידוע לכבודו במהלך התקופה הקצרה מאז הועברה אלי הסמכות ע"י הממשלה והכנסת לקבלת ההחלטה בעניין חוק העזר, שקדתי על הנושא, קיימתי שימוע ציבורי והשלמתי עוד לפי חג הפסח את הכנת החלטתי בנוגע לחוק העזר שהוצע ולפסילתו.

"החלטה אשר לא נשלחה לעירית ת"א בסופו של יום בשל סמיכות מועד השלמת הכנתה לחג הפסח ובהמשך לשיחתי עם כב' אמש נשלח נוסח ההחלטה למשרדך, ולפתע תוך ההמתנה לקבלת התייחסות הגורמים הרלבנטיים במשרד המשפטים לנוסח הודיע בית המשפט העליון על מתן החלטתו אך כשעה ספורה לפני פרסומה ועל פי הצעתך לא נשלחה החלטתי זו לעירית ת"א יפו טרם פרסום פסק הדין".

כאמור, היום ראשי המפלגות החרדיות צפויים לדרוש מראש הממשלה – את התערבותו בסוגיה הבוערת ואת תמיכת הקואליציה בחוק השבת החדש שהם מגבשים, שצפוי להרחיב את סמכותו של שר הפנים בעניין חוקי העזר.
אריה דרעי אביחי מנדלבליט בגץ מרכולים תל אביב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד