י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

צפירת הרגעה: מכרו את החמץ - ולא מכרו חמץ

במשך כמה ימים התקיימו דיונים ודיווחים בקבוצות חרדיות ברשת, סביב דיווחים בעניין כשרות החנות בכביש 6 לעניין פסח. 'בחדרי' יצא לבדוק ומרגיע את ציבור הנהגים: הכל בסדר, כשלפ כשלפ

(מתוך עמוד הפייסבוק של "אלונית")
(מתוך עמוד הפייסבוק של "אלונית")

מאז צאת חג הפסח נפוצו שמועות ברשתות החברתיות על כך ש'אלונית' חנות המזון היחידה הממוקמת בתחנת הדלק בכביש 6, ומשרתת רבים מציבור שומרי תורה - על כך שכביכול לא נמכר בה החמץ.

בחברה לא הבינו למי יש עניין להפיץ שמועות זדוניות, ובתוך זמן קצר מהנפצת הדיווח, הופצו בתגובה ברשתות החברתיות, צילומי תעודות מכירת חמץ של 'אלונית' בידי הרב אברהם צוריאל, רבה של נס ציונה - בהם כאמור נכתב כי החמץ ב'אלונית' נמכר כדת וכדין.

אבל הגל לא נרגע, בין היתר בעקבות טענות שהשמיעו גולשים שונים על כך שלמראה עיניהם מכרו חמץ בחנות, והם נבהלו ומיהרו לעזוב. אולי עניין זה גרם להפצת ההנפצה ברשת - שכן בדיקת 'בחדרי' מגלה כי לא רק שהחמץ נמכר כדת וכדין, כל המוצרים שנמכרו בחנות במהלך ימי החג היו כשרים לפסח.

"במוצאי חג ראשון של פסח עצרתי באלונית בכביש 6, רציתי מאוד לשתות קפה. אני זוכר שנכנסתי לסניף וברחתי החוצה בבעתה, לא הבנתי איך רשת מזון ידועה וממלכתית מוכרת חמץ בצורה גלויה כאילו היה חוה"מ סוכות - בורקסים למיניהם, לחמניות, חטיפים, כמו שנקלעתי לתחנת דלק בגרמניה" העיד אחד הנוסעים שעצר במקום.

אולי מדובר במוצרים שהם דמוי חמץ? שאלנו. "יתכן, זה היה נראה כחמץ לכל דבר. חשוב לבדוק עם החברה". אז זה מה שעשינו - יצאנו לבדוק עבור מאות אלפי הנהגים העוברים בכביש 6, ורוצים לעצור למנוחה קלה בתחנת הריענון היחידה בכביש הארוך והמרכזי בישראל.

כאמור, מתברר כי בחנות לא נמכר חמץ במהלך החג, אלא אך ורק מוצרים כשרים לפסח שמיועדים לציבור שאינו שומר תורה, ואכן, (לצערנו א.מ.) נראים כחמץ ממש.

הרב אברהם צוריאל, רבה של נס ציונה, אומר ל'בחדרי חרדים': "בבדיקה שעשיתי לפני מכירת חמץ ושוב בימי חוה"מ ואחרי החג אני מבקש להודיע באופן חד משמעי שחברת 'דור אלון' - 'אלונית' לא מכרה ולא מוכרת ח"ו חמץ ותערובת חמץ בימי הפסח".

לדברי הרב, "לפני הפסח סחורת החמץ יוצאת מהחנות למחסנים ובמידה ויש כמות גדולה של חמץ שאין יכולת פינוי למחסן (לעיתים עקב חוסר מקום במחסן) הרי שנוהגים כבכל הרשתות הכשרות לכסות כראוי את מוצרי החמץ. על כן עובדתית אין ולא היתה מכירת חמץ בסניפי החנויות".

הרב צוריאל נוגע בנקודה הבעייתית - והיא התופעה של השנים האחרונות, שמוצרים כשרים לפסח מיוצרים במראה דומה מאוד למוצרי חמץ. הרב אומר ל'בחדרי חרדים': "אבקש להבהיר שבשנים האחרונות, היצרנים הצליחו לייצר מחומרי גלם כשרים לפסח מיני מאפים ופסטות הדומים במראיהם (לעיתים אף בטעמם) למוצרי חמץ שבשאר ימות השנה, וזה מעורר פליאה ותדהמה בקרב הרואים".

הרב מבין את התמיהה ומספר, "אף אני עצמי נדהמתי בשנים האחרונות וכן בפסח האחרון ממגוון הגדול של מוצרי המאפים הכשרים לפסח - כדוגמת בורקסים, רוגלאך פיתות לאפות וטורטיות, (נחלקו בזה רבותינו האם זה טוב או רע, לעין ולשמירה על מסגרת זה רע, אולם להציל יהודים מאלטרנטיבות ולחולים זה טוב)".

לסיום אומר הרב צוריאל: "היו פניות מלקוחות במהלך חול המועד, שאכן נדהמו, שאלו וקיבלו תשובה כנ"ל שכל מוצרי המאפים כשרים לפסח. אני מאמין שהלקוח שהציג את עדותו בפניכם, נדהם מהמגוון (האמת גם אני נדהמתי) אך אם היה שואל ולא בורח ומתריס, היה זוכה למענה ולשמחת חג שברוך השם זה כשר לפסח".

מאלונית נמסר בתגובה ל"בחדרי חרדים": "כל המוצרים שנמכרו באלונית קודם לכניסת החג הראשון של פסח ועד לאחר צאת החג השני של פסח - היו כולם וללא יוצא מן הכלל כשרים לפסח. רבים אכן הופתעו ושאלו אך קבלו מענה מיידי, בדקו את חותמת הכשרות של המוצרים ונחה דעתם ונחה בטנם. לו התמהים היו פונים אלינו בזמן אמת, היו מקבלים כמובן את אותה תשובה. חוששני שפניה בעניין רק שבוע וחצי לאחר "מוצאי חג ראשון של פסח" עלולה להעיד על כוונה שאינה בהכרח תמימה".
אלונית מכירת חמץ כשר לפסח כביש 6

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד