ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

שריפה ברכבת • 5 נפגעו בינוני, 111 קל: "חשבנו פיגוע"

רכבת שיצאה מנהריה לת"א - עלתה באש: 5 נפגעו בינוני ו-111 באורח קל • נוסע: "חשבו שזה פיגוע" • נוסעת: "הייתה היסטריה" • בלעדי: האזינו לרשתות הקשר של כוחות ההצלה

צילום: אור גרנט
צילום: אור גרנט



76 בני אדם נפגעו הבוקר (ג) כתוצאה משאיפת עשן בשריפה שפרצה ברכבת שיצאה מנהריה לכיוון תל אביב. מחקירה ראשונית עולה, כי מנוע עלה באש מסיבה לא ברורה בעת שהרכבת עצרה סמוך לקיבוץ שפיים. עד כה טופלו 76 נפגעים, בהם חמישה בינוני ו-71 קל.

כאשר כוחות ההצלה והכיבוי הגיעו למקום, הנוסעים פונו מהרכבת וקיבלו טיפול ראשוני במקום. מספר קרונות עלו באש ובעקבות השריפה נסגרו חלק מקווי הרכבת לתנועה.

הצוותים טיפלו בעשרות נפגעים, מתוכם חמישה במצב בינוני, והשאר באורח קל. הנפגעים סובלים משאיפת עשן, חבלות וחתכים משברי החלונות שנופצו כשנמלטו מהקרונות.

הקלטה ממערכת הקשר של מתנדבי "איחוד הצלה":



הקלטה ממערכת הקשר של מתנדבי "הצלה גוש דן":




הפצועים פונו לבתי החולים בלינסון, איכילוב, מאיר, לניאדו והשרון.

המשטרה פינתה את כל כוחות ההצלה מזירת שריפת הרכבת למרחק בטיחות של כ-200 מטרים מהמקום, זאת עקב חשש שמדובר בפיגוע טרור.

עדי ראייה סיפרו שבמקום נוצרה פאניקה גדולה. אחדים מהם צעקו לכוחות ההצלה כי הם אינם יכולים לצאת מהרכבת. "ברגע הראשון היה נראה שמדובר באירוע חבלני. אחד החיילים פתח בירי ביסיון לפתוח את הדלתות והרעש של היריות יחד עם העשן וההמולה יצר רושם מפחיד", מספר אחד הנוסעים.

ליצמן בבית החוליםצילום: ליצמן בבית החולים
ליצמן בבית החולים


לוחם מג"ב שפרץ החלון: אני לא גיבור

דובר משטרת מחוז המרכז, סגן ניצב שלומי שגיא מסר: "דווח לנו על שני קרונות שעולים באש, סמוך לחוות רונית, כ-400 מטרים צפונית לשפיים".

דוד בירנבאום, מתנדב 'הצלה', סיפר ל'קול ישראל' כי הוא ומתנדבים נוספים סרקו את הרכבת בחיפוש אחר לכודים אפשריים והרחיקו את הנוסעים למרחק של כ-100 מטרים מהרכבת.

ממד"א נמסר כי צוותים גדולים שכללו עשרות רבות של אמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ חובשים פארמדיקים טיפלו ב-116 מנוסעי הרכבת בהם: חמישה במצב בינוני הסובלים מכוויות, שאיפות עשן, חתכים וחבלות. 111 באורח קל.

כל הנפגעים פונו ל-6 בתי חולים במרכז הארץ, על פי ההתפלגות הבאה: לביה"ח לניאדו 31 קל 2 בינוני. לביה"ח מאיר 21 קל 2 בינוני. לביה"ח בלינסון 14 קל 1 בינוני. לביה"ח השרון 14 קל.
לבה"ח איכילוב 12 קל. תל השומר 19 קל.

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, הגיע אל בית החולים 'לניאדו', שם נקלטו 31 נפגעים מהשריפה ברכבת.

לוחם מג"ב שנסע ברכבת והיה בדרכו לבסיס, חילץ את נוסעי הקרון, תוך שהוא משתמש בנשקו. הוא ירה לעבר החלון, לאחר שמספר נסיונות לניפוץ החלונות עלו בתוהו. בשיחה עם הלוחם הוא ציין כי נוסעי הקרון חשו מחנק ועשן רב עטף את הקרונות. דובר מג"ב אומר כי החייל ביצע את המוטל עליו וגילה תושיה מחשש לחיי האזרחים בקרון.

הלוחם, שפונה לבית החולים, אומר כי אינורוצה להצטייר כגיבור. "עשיתי את המוטל עלי", אמר בשיחה עם מפקד משמר הגבול, ניצב ישראל יצחק. במהלך השיחה שיבח מפקד משמר הגבול את הלוחם. "ביצעת את המוטל עליך, לוחמי מג"ב מחונכים לערכים של הצלת חיי אדם וגם בדרכך למשימה גילית תושייה ופעלת כראוי".






נוסעת: "פתאום מהקרון לידנו התחילו לזרום אנשים בהיסטריה"

אור גרנט, חיילת שהייתה בדרכה לבסיס - ותמונתה מופיעה באתר - מספרת בשיחה עם 'בחדרי חרדים' על הרגעים הראשונים, החילוץ והעזרה לנפגעים, לאחר שירדו מהרכבת.

"עליתי בתחנת חוף הכרמל בחיפה. פתאום מהקרון לידנו התחילו לזרום אנשים בהיסטריה. חלקם צעקו וחלקם דיברו ברוגע, ביקשו מאיתנו לצאת מיד מהרכבת. אחד הנוסעים לחץ על בלם החירום של הרכבת והלכנו לכיוון אחת הדלתות בקרון הסמוך".

אור מתארת את האש שפרצה בקרון הסמוך: "ראינו שהקרון לידנו בוער באש, היה קשה לצאת מהרכבת. הענקנו עזרה לאנשים שהיו צריכים. הייתה אישה אחת ששברה את הרגל מרוב לחץ. אישה אחרת הייתה צריכה עזרה עם התינוק והעגלה.

"אנשים היו צריכים לצאת ממש מהר. לא ידעו מה לעשות עם עצמם", מתארת אור.

כשהרכבת עצרה, הבחינו הנוסעים כי המרחק מהאדמה אל קרון הרכבת הוא רב. "הרכבת הייתה גבוהה. היא עצרה בסוג של עלייה", מספרת אור.

"עוד לפני שהתחלתי לעכל ולראות מה קרה. הסתובבתי בין הפצועים יחד עם נוסעים רבים והתחלנו בטיפול בפצועים. היה הרבה לחץ. חילקנו לאנשים מים. טיפלתי באדם אחד שהיה לו דימום ביד, והמשכתי להסתובב בין האלונקות.

"בהתחלה אתה לא מבין את גודל העניין. מדובר בשניות. אתה פשוט קם ויוצא. אנשים אמרו שיש כל מיני חשדות. שמישהו זרק בקבוק תבערה או זרקו גפרור. אבל אני חושבת שמדובר בתקלה טכנית ברכבת.

"כשזה קרה ישר פתחו את הדלתות. כל הזמן חשבתי ודאגתי איך כולם ייצאו מתוך שתי דלתות, בהתחלה פתחו רק את הדלתות הקרון שלנו.

"כעת אני עושה את דרכי לבסיס, באוטובוסים מתל-אביב. מנסה להירגע מעצם העניין".

צילומיה של אור גרנט




















תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד