י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

'משולח' ירושלמי נשדד ביפו! • מעשה נורא ברשת

מתעניינים בנייעס מלפני 100 שנה? • היום יושק מיזם חדש המרכז את כל כתבי העת הראשונים, כולל כתבי העת הירושלמיים הוותיקים של הרב ישראל ב"ק ויואל משה סלומון

'משולח' ירושלמי נשדד ביפו!  • מעשה נורא ברשת

מה סיפרו במקווה של מאה שערים לפני מאה שנה? אם בעבר הייתם נאלצים לחטט בכתבים מצהיבים במרתפים טחובים, היום הכול מצוי ברשת ביוזמת הספרייה הלאומית בירושלים.

במסגרת פרויקט "עיתונות יהודית היסטורית", נסרקו והועלו לאינטרנט מאות אלפי עמודי כתבי עת בשפה העברית ושפות אחרות.

האתר, יושק היום באופן רשמי, והוא יוזמה משותפת של הספרייה הלאומית ואוניברסיטת תל אביב.

"זו ממש פריצת דרך", אומר מנהל הספרייה הלאומית בירושלים, אורן וינברג, "הוא יאפשר לחוקרים, למורים, לתלמידים ולציבור הרחב גישה מהירה, קלה וחסרת תקדים למידע עיתונאי ממוקד".

בשלב זה מאפשר האתר לגולשים לעיין ולחפש ב-400 אלף עמודים של כ-20 עיתונים ישנים. האתר גם משלב מימשק ידידותי למשתמש עם אפשרויות חיפוש ודפדוף מגוונים.

בין כתבי העת, כתב העת 'חבצלת' שייסד הרב ישראל ב"ק (עד שהוא שינה את עורכיו ואת אופיו) וכתב העת המתחרה של ר' יואל משה סלומון והרב ליהמן, 'הלבנון'. עוד מכיל האתר את היומון בשפה האנגלית, 'פלסטין פוסט' - אביו של ה"ג'רוזלם פוסט" ועוד.

בעתיד יועלו לשם עיתונים יהודיים נוספים מישראל, צרפת, מרוקו, מצרים, רוסיה, פולין, הונגריה, אנגליה, פרוסיה וגרמניה. ומצווים שהאתר יכיל מיליון עמודי עיתונים.

דפדוף בדפי האתר מזכירים חדשות ישנות, כמו ביקוריו של מונטיפיורי בירושלים, מאבק בין ה'פרושים' וה'חסידים', והתקפות של ערבים על בתים יהודיים. בין הידיעות משובצות מודעות על חתונות ופרסומות ישנות וגם לא מעט דברי תורה.

יוזם האתר הוא פרופ' ירון צור, היסטוריון מאוניברסיטת תל אביב שהחל את האתר בכלל כמאגר מידע על עיתונים מהעולם הערבי, לצורכי מחקר. אך מהר מאוד התברר שגם העיתונות היהודית יכולה למצוא חיים חדשים באתר שלו.

הפרויקט הנוכחי הוא חלק מהמהפכה הדיגיטלית שעוברת הספרייה בחודשים האחרונים, שבה ספרים וארכיונים נוספים נסרקים, מועברים למדיה דיגיטלית ומועלים לאינטרנט חינם לטובת הציבור הרחב.

קישורים:
אתר כתבי העת
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד