י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

פסיכיאטרים בארה"ב קבעו: דונלד טראמפ הוא חולה נפש שאינו כשיר לשמש נשיא

כנס פסיכיאטרים שנערך בשבוע שעבר באוניברסיטת ייל, קבע כי נשיא ארה"ב סובל מהפרעת אישיות נרקסיסטית קיצונית

צילום: רויטרס
צילום: רויטרס



נשיא ארה"ב דונלד טראמפ סובל מהפרעת אישיות נרקסיסטית מסוכנת, שמציבה בסכנה את חייהם של מיליוני אנשים ועלולה להביא לסופה של הדמוקרטיה האמריקאית. כך טוען הפסיכיאטר ג'ון גרתנר, בראיון שהעניק לדה מרקר. הראיון המלא יפורסם ביום שישי במוסף מרקרוויק, במסגרת פרויקט מיוחד על 100 הימים הראשונים של נשיאות טראמפ.

הראיון עם גרתנר נערך ימים אחדים לאחר שהיה ממארגני כנס פסיכיאטרים בכירים, שדן במצבו הנפשי של טראמפ וקבע כי הנשיא האמריקאי אינו כשיר נפשית לשמש בתפקיד. משתתפי הכנס פתחו עצומה באינטרנט שקוראת להדחתו של טראמפ, עליה חתמו עד כה כ-15 אלף אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש בארה"ב, לפי גרתנר.

הכנס, שנערך בשבוע שעבר בבית הספר לרפואה באוניברסיטת ייל, הוא יוזמה של ארגון "DUTY TO WARN", אותו ייסד ד"ר גרתנר בשנה שעברה, במטרה להזהיר את הציבור מפני הסכנות הגלומות בטראמפ. הארגון כולל פסיכיאטרים, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים מרחבי ארה"ב. גרתנר בן ה-60 הוא פסיכיאטר ותיק, בעל קליניקה פרטית במנהטן ובבולטימור, שם לימד במשך קרוב ל-30 שנה במחלקה לפסיכיאטריה של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס.

בראיון עימו מסביר גרתנר כי טראמפ סובל מתסמונת פסיכולוגית הקרויה "נרקסיזם ממאיר" (Malignant narcissism), המורכבת מ-4 תכונות אופי קיצוניות: הפרעת אישיות נרקסיסטית, הפרעת אישיות אנטי-סוציאלית, פראנויה, וסדיזם. מי שטבע את ההפרעה הזאת הוא הפסיכואנליטיקאי הגרמני-יהודי הנודע אריך פרום, כשביקש לערוך אבחון פסיכיאטרי לאדולף היטלר.

גרתנר עצמו אינו חושש מהשוואה של טראמפ להיטלר. "אומרים שאסור לעולם להשוות, אבל היטלר נמצא בראש קבוצה של מנהיגים בעלי אישיות נרקסיסטית ממאירה, וטראמפ הוא חבר בקבוצה הזאת. וכשאדם כזה נוטל את השלטון בארצו, המציאות הפוליטית משתנה. מעולם לא חזיתי ברטוריקה כזאת משום פוליטיקאי בארה"ב. אנחנו עדים לשינוי דרמטי בשיח ולתחילתה של נאציפיקציה של אמריקה", אומר גרתנר.

בראיון מסביר גרתנר כי הפעולה החריגה שלו ושל עמיתיו נובעת מצו מצפון מוסרי. "אנחנו מנסים למנוע את הנורמליזציה של הלא-נורמלי. אותי גידלו תחת המוטו 'לעולם לא שוב'. חשבנו שאנחנו בארה"ב חסינים בפני אוטוקרטיה, אבל זה לא המצב". לדבריו, ההתנהלות של טראמפ עלולה לעלות בחייהם של מיליוני אנשים. טראמפ הוא האדם שיכול ללחוץ על הכפתור האדום. תראה מה קורה עכשיו עם צפון קוריאה, יש לנו עסק עם שני מטורפים שמשחקים עם חיינו. הדבר הזה עלול להביא לקטסטרופה, והרבה מאוד אנשים ימותו".

מסקנות הכנס גרמו לתהודה תקשורתית רבה בארה"ב ומחוצה לה - גרתנר כבר העניק ראיונות לכתבים ב-20 מדינות, לדבריו. כמו כן הן גררו ביקורת מצד איגוד הפסיכיאטרים האמריקאי, שטען כי מדובר בהפרה של האתיקה הרפואית, וכן מצד תומכי טראמפ שתקפו את גרתנר ועמיתיו כי הם מנצלים את מעמדם ומומחיותם לצרכי רדיפה פוליטית.

בראיון תוקף גרתנר חזרה את מבקריו. הוא טוען כי איגוד הפסיכיאטרים הוא שנוהג בחוסר אתיקה בכך שהוא מנסה להשתיק אנשי מקצוע שמחויבים להזהיר את הציבור מפני אדם מסוכן, ומאשים את תומכי טראמפ כי הם ממילא יאמינו לכל הכפשה של הנשיא כלפי אנשים המבקרים אותו. "אני אמנם דמוקרט אבל אני מאוד אשמח אם מייק פנס יהיה נשיא, אף שאני לא מסכים אותו. הוא אולי שמרן, אבל הוא לא מטורף".
דונלד טראמפ הפרעת אישיות פסיכיאטר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד