י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

פרסום ראשון: נוסח החוק החדש להסדרת משבר החלטת בג"צ במרכולים

המפלגות החרדיות הגישו היום את הצעת חוק השבת החדשה שגובשה על ידי ח"כ גפני במטרה להעביר באופן מוחלט את סמכויות חוק העזר העירוני לידיו של שר הפנים, זאת בעקבות פסיקת בג"ץ בעד פתיחת המרכולים בשבת בת"א • הנוסח המלא

צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90 צילום: יונתן זינדל פלאש 90

פרסום ראשון: המפלגות החרדיות הגישו היום את הצעת חוק השבת החדשה שגובשה על ידי יו"ר ועדת הכספים חבר הכנסת משה גפני במטרה להעביר באופן מוחלט את סמכויות חוק העזר העירוני לידיו של שר הפנים, זאת בעקבות פסיקת בג"ץ בעד פתיחת המרכולים בשבת בעיר תל אביב.

תחת השם - הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות , חובת אישור חוקי עזר שעניינם ימי המנוחה על ידי שר הפנים, התשע"ז–2017,

בהצעת החוק החדשה, שנחשפת לראשונה ב"בחדרי חרדים" נכתב כי "מוצע לקבוע כי לא יהיה תוקף לחוק עזר המסדיר פתיחת וסגירת עסקים ביום המנוחה אלא אם כן אושר חוק העזר על ידי שר הפנים".

עוד נכתב כי "לאור הפרת הסטטוס קוו בעקבות החלטת בג"ץ על אישורו של חוק עזר לעיריית תל אביב, מוצע לקבוע, כי כל חוק עזר בעניין פתיחת וסגירת חנויות ומסחר שנחקק לאחר יום 1.1.2014, לא יהיה לו תוקף, אלא אם קיבל אישור של שר הפנים".

בין היתר נכתב בדבר ההסבר הארוך והמנומק כי "תוצאותיה של עתירה זו, המכשירה פתיחת עסקים בשבת, גורמת במישרין להעסקתם של מאות אלפי עובדים ביום המנוחה, בניגוד להוראות חוק שעות עבודה ומנוחה תשי"א-1951".

"ממחקרים עולה, שרובם המכריע של העובדים שעובדים ביום המנוחה, משתייכים לשכבות החלשות בחברה. עובדים אלו נאלצים להסכים לעבוד בשבת, מתוך ידיעה שאם הם יסרבו לעבוד בשבת, הם יאבדו את מקום עבודתם גם בשאר ימי השבוע", נכתב בנוסף.

כמו"כ, נכתב כי "אישור לפתיחת עסקים בשבת, מעניק הלכה למעשה היתר לטייקונים תאבי בצע, להתעשר ביום המנוחה, על חשבונם של עובדיהם הזוטרים, אשר במקום לבלות את יום המנוחה השבועי בשלווה בחברת בני משפחותיהם, נאלצים לוותר עליו ולעבוד ברשתות בעלי הממון".

כפי שנחשף ב"בחדרי חרדים", בימים האחרונים עלו על שולחן הנציגים החרדים מספר אפשרויות, אך לבסוף, בהוראת גדולי ישראל - הוחלט להניח את הצעת החוק שגובשה על ידי ח"כ גפני שתפעל רטרואקטיבית לבטל את החלטת בג"ץ הנוגעת לעיר ת"א.

כזכור, אמש הבהיר נשיא מועצת חכמי התורה כי בנושא השבת אסור להתפשר וכי אם הקואליציה לא תתמוך בחוק השבת הרי שהחרדים יפרשו מהקואליציה.

כאמור, היום התקיימו שתי פגישות סביב סערת השבת. פגישת סיעה ב'יהדות התורה' ופגישה עם השר יריב לוין נציג ראש הממשלה בנושא, סביב דרישת החרדים ותמיכת הקואליציה בהצעת החוק החדשה.

נוסח הצעת החוק המלאה








משה גפני חוק המרכולים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד