כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

הרב עדס ל"בחדרי": "שבת דוחה תקיעת שופר- אז ל"ג בעומר לא?"

סאגת ל"ג בעומר: המקובל הגאון הצדיק הרב יעקב עדס תוקף בשיחה עם "בחדרי חרדים" את המחשבה שלא לדחות את הדלקות ל"ג בעומר במירון: "תקיעת שופר בראש השנה, קבעו רבנן שתתבטל, ולו מפני החשש שיהיה מישהו שיטלטל ארבע אמות בשבת את השופר, מנהג הדלקה במירון אי אפשר לדחות כשיש חילול שבת דאורייתא וודאי של אלפים?!"

הדלקה במירון (Basel Awidat/Flash90)
הדלקה במירון (Basel Awidat/Flash90)

"תקיעת שופר בראש השנה, קבעו רבנן שתתבטל, ולו מפני החשש שיהיה מישהו שיטלטל ארבע אמות בשבת את השופר, מנהג הדלקה במירון אי אפשר לדחות כשיש חילול שבת דאורייתא וודאי של אלפים?!".

את הדברים החריפים הללו אומר ל'בחדרי חרדים' המקובל הגאון הרב יעקב עדס "צריך להרעיש עולם ומלואו ולהביא לכך שלא תהיה שום הדלקה עד ליום ראשון בשעה 5 אחר הצהריים".

הסערה סביב ההדלקה במוצאי שבת במירון פרצה השנה מוקדם מהרגיל, בעקבות בג"צ המרכולים והשבת. כפי שדווח לראשונה ב"בחדרי חרדים" בשבוע שעבר - בחסידות באיאן מתגוננים, חילולי השבת אינם קשורים אלינו הם טוענים.

יחד עם זאת הם אינם מוכנים לדחות את ההדלקה ליום ראשון, כיוון שגם כך תיכננו אותה ל 12 בלילה, מועד אשר עד אז יכולים להתארגן מבלי לחלל שבת. ואכן ביושר אין לבוא בטענות דווקא לחסידות באיאן, אלא בכלל לעצם ההדלקות במוצאי שבת במירון, כי אם בויאן לא ידליקו אחרים יעשו זאת.

אבל הרב ששוחח עמנו לא מסתפק בזה, "בכל הארץ הולכים אחר ההדלקה במירון. הבעיה המרכזית היא באלפי מדורות של ציבור מסורתי חילוני שמתארגן אליהם בשבת. זה חילול שבת וודאי. וזאת בלי לדבר על שוטרים ונהגי אוטובוס שגם הם מחללים שבת, בגלל מירון, כפי שכבר נודע והוכח בשנים עברו".

הרב טוען שהחלטת משרד החינוך לדחות את חופשת לג בעומר ביום, לבדה - לא מספיקה. ההדלקה במירון היא הסממן הציבורי, המשודר בכל כלי התקשורת בארץ כסמל לל"ג בעומר. אם במירון ידחו לראשון אחהצ, זה יהיה משמעותי עבור כל הארץ, וכולם ילכו בעקבות זאת, טוען הרב.

הרב הבקיא בחוכמת הנסתר והקבלה, מרגיע את החוששים מפני כבודו של רבי שמעון בר יוחאי. "למעשה. קבורת רבי שמעון היתה בל"ד בעומר, בזוהר כתוב שבכל אותו היום של פטירתו, אש גדולה הקיפה את הבית בו נפטר ואף אחד לא יכל להתקרב.

"אני בטוח" אומר הרב, "שמי שיפעל ויביא לכך שההדלקה תידחה ביום ובזכותו ימנעו חילולי שבת, רבי שמעון בר יוחאי ימליץ טוב בעדו בכל כוחו".

"אין ספק" חותם הרב את דבריו, "אין שום דרך להתיר חשש חילול שבת בשביל מנהג. להיפך, כפי שראינו גם במצוות לולב ואתרוג, שנדחית במידה וחג הסוכות חל בדבת, ואז למעשה לרוב הדעות המצווה הופכת לדרבנן, בגלל שבת. כלומר מצוות דאורייתא נדחו בגלל הדבת, אז וודאי שמנהג, קדוש בוודאי, אבל מנהג, של הדלקת מדורה יש לדחותו ולו מפני חשש חילול שבת. בטח כשחילול השבת הוא וודאי".

יצויין, כי הערב, התראיין רב המשטרה הרב ברכיהו לאבי מימרן ב'קול חי' שם התחייב כי ישהה בשבת במירון ויפעל לצימצום חילולי השבת של השוטרים. מעבר לזה, רב המשטרה התחייב כי אם ההדלקות ידחו לא יהיו חילולי שבת כלל. "רק אם ידחו את כל ההילולה וההדלקות ליום ראשון, לא יהיו חילולי שבת. אך לצערי לא זה המצב, חילולי השבת שיהיו נועדו לשמירה על נפשות האלפים, יש סכנות בטיחותיות וביטחוניות. זה לא קשור לבאיאן, ושלא יפילו עליהם את כל הסיפור. זה קשור לעצם עלייתם של עשרות אלפי איש. אם ידחו את זה ליום ראשון, חד משמעית לא יהיה שום חילול שבת. זה לא קורה ולכן אנחנו כמשטרה לא יכולים לקחת סיכונים ביטחוניים".
הרב עדס ל''ג בעומר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד