ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

להתעמת עם בג"צ או לוותר על ת"א: כל האופציות במלחמת השבת

משה גפני לוחץ להלחם על השבת בתל אביב נגד פסיקת בג"צ, השר אריה דרעי מציע להתמקד בעתיד הערים האחרות ובליכוד מציעים סל חוקים • 'בחדרי חרדים' חושף את כל האופציות הנמצאות על שולחן הממשלה, להגנה על השבת המחוללת

להתעמת עם בג"צ או לוותר על ת"א: כל האופציות במלחמת השבת

הקרב על סגירת המרכולים בשבת: אתמול נחשפה לראשונה ב"בחדרי חרדים" – הצעת החוק שהונחה בכנסת על ידי מספר ח"כים ובראשם יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, שבאה כתגובה להחלטת בג"צ להתיר את פתיחת המרכולים בשבת בת"א.

על פי הצעת החוק שהונחה, מעתה, כל חוק עזר בעניין פתיחת וסגירת חנויות ומסחר שנחקק לאחר יום 1.1.2014, לא יהיה לו תוקף, אלא אם קיבל אישור של שר הפנים. בנוסף מוצע בהצעת החוק כי לא יהיה תוקף לחוק עזר המסדיר פתיחת וסגירת עסקים ביום המנוחה אלא אם כן אושר חוק העזר על ידי שר הפנים.

"בחדרי חרדים" חושף כי מלבד הצעת החוק של גפני, שהונחה, ושמוגדרת כ"המחמירה ביותר", זאת לאחר שהיא דורשת העברת הסמכות לשר הפנים – רטרואקטיבית - קיימות עוד שתי הצעות שגובשו בימים האחרונים במקביל. ההצעות נדונו בפגישה שהתקיימה אתמול עם השר יריב לוין, בהשתתפות: השרים יעקב ליצמן, אריה דרעי, ח"כ גפני, וסגן השר אלי בן דהן.

"בחדרי חרדים" בפרסום ראשון של כל פרטי שלוש ההצעות, הסיכונים, היתרונות והחסרונות של כל אחת ואחת מהן.

צילום: עמית שיבי פלאש 90צילום: צילום: עמית שיבי פלאש 90
צילום: עמית שיבי פלאש 90

הצעה ראשונה – הצעתו של דרעי:
חקיקה שתקבע כי רק מעתה ואילך – לא יהיה תוקף לחוק עזר המסדיר פתיחת חנויות ומרכולים בשבת – אלא אם כן הוא אושר על ידי שר הפנים. בהצעה של דרעי אין פתרון על העבר ולעיר תל אביב, מכיוון שבג"צ החליט, כי הוא מתיר לפתוח את המרכולים.

מדובר בהצעה יחסית סולידית, שלא מתנגשת חזיתית עם החלטת בג"צ, מכיוון שהיא לא תחול רטרואקטיבית אלא רק מעתה ואילך ולכן יש סיכוי שהשר משה כחלון ושאר חברי הקואליציה יתמכו בה.

היתרון: החלטת בג"צ על ת"א לא תגרור החלטה דומה בערים נוספות כדוגמת חדרה ורמת השרון. בנוסף - כאמור, סיכוי סביר לתמיכה קואליציונית.

החיסרון: לא יהיה פתרון לחילולי השבת בת"א.


הצעה שניה – הצעתו של לוין:
שר הפנים יגיש הצעה ממשלתית, שתקבע לרשויות המקומיות "סל חוקים" שיכלול בתוכו חוקי עזר רבים הקשורים לניהול ותחזוקת העיר, שרק עליהם תהיה לרשות המקומית סמכות לקבוע. מנגד, כל מה שמחוץ ל"סל החוקים" – יצטרך את אישורו של שר הפנים, כדוגמת פתיחת מרכולים בשבת וכדו'.

מדובר לכאורה בהצעה הסולידית ביותר, שלא מתייחסת ישירות לנושא השבת, ודרך הצעת חוק ממשלתית – סמכותן של הרשויות המקומיות תוגבל מעתה ואילך.

היתרון: הצעה ממשלתית שתזכה לתמיכה ישירה של הקואליציה. החלטת בג"צ על ת"א לא תגרור החלטה דומה על ערים נוספות.

החיסרון: לא יהיה פתרון לחילולי השבת בת"א.

גפני, מוביל את הקו הקיצוניצילום: גפני, מוביל את הקו הקיצוני
גפני, מוביל את הקו הקיצוני

הצעה שלישית – הצעתו של גפני:
כאמור, הצעת החוק הונחה אתמול והיא דורשת לתקן למפרע את החוקה. על פיה, כל חוק עזר בעניין פתיחת וסגירת חנויות ומסחר שנחקק לאחר יום 1.1.2014, לא יהיה לו תוקף, אלא אם קיבל אישור של שר הפנים. בנוסף מוצע בהצעת החוק כי לא יהיה תוקף לחוק עזר המסדיר פתיחת וסגירת עסקים ביום המנוחה אלא אם כן אושר חוק העזר על ידי שר הפנים.

מדובר בהצעה הקיצונית ביותר הדורשת לשנות את החוקה רטרואקטיבית משנת 2014 ולעקוף את החלטת בג"צ האחרונה להתיר פתיחת מרכולים בת"א.

היתרון: הצעת החוק תביא פתרון גם לעיר תל אביב והיא תבטל את החלטת בג"צ. כמו"כ, היא תמנע פתיחת מרכולים בערים אחרות – להבא.

החיסרון: ספק גדול אם הקואליציה, ובפרט השר כחלון – יתמכו בה. הצעת החוק נתפסת כעוקפת בג"ץ והיא דומה לסעיף 7 בחוק ההסדרה שגם דרש תיקון רטרואקטיבי, וזכה להתנגדות נחרצת של כחלון מה שהוביל לפינוי עמונה.

הפגישה עם לוין לא התארכה, מחמת העובדה שדרעי מיהר למיטת חוליה של אמו שתהיה בריאה, אולם נקבע כי בשלב זה, לוין יציג את כלל האפשרויות שעלו, בפני ראש הממשלה נתניהו והשרים כחלון וליברמן והוא יחזור עם תשובות בהקדם.

הראיון החריף עם גפני. אמש ב"בחדרי חרדים"צילום: הראיון החריף עם גפני. אמש ב"בחדרי חרדים"
הראיון החריף עם גפני. אמש ב"בחדרי חרדים"

בשורה התחתונה:
למרות העובדה שבפגישה עם לוין כל שלושת האופציות עלו על השולחן, גם דרעי מגבה בשלב זה את גפני ואת הצעת החוק שגיבש (יו"ר סיעתו בכנסת - ח"כ בן צור חתום עליה ואף פרסם את תמיכתו בה) ושכאמור הונחה בזריזות כבר אתמול, זאת לאחר הוראת הגראי"ל שטיינמן וכפי שפורסם ב'יתד נאמן' שהורה להביא פתרון גם לעיר תל אביב.

כזכור, בראיון שהעניק אתמול ח"כ גפני ל"בחדרי חרדים" הוא הבהיר נחרצות, כי אם הצעת החוק שהניח – לא תאושר על ידי הקואליציה, כלומר, אם לא יהיה פתרון גם על תל אביב – הרי שמפלגות ש"ס ויהדות התורה יפרשו מהקואליציה וכפי דבריו הברורים של חכם שלום השבוע בעיר ת"א.

האם הקואליציה תיתן את תמיכתה על הצעת חוק הנתפסת כעוקפת בג"צ וכפוגעת במערכת המשפט? גפני לפחות אופטימי ובטוח שהתשובה חיובית, קולות אחרים במשכן – נשמעים פסימיים לחלוטין. הצפי: מושב קיץ סוער במיוחד.
מרכולים אריה דרעי יריב לוין משה גפני יעקב ליצמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד