י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

"רישום שקט" ומינויים חדשים; עולם התורה פותח זמן קיץ • מיוחד

לאחר חודש של בין הזמנים, עולם התורה פותח את זמן קיץ. הרישום לישיבות לצעירים בירושלים כבר מתחיל להתחמם, אך הדבר נעשה "מתחת לשולחן" באופן לא רשמי • 'בחדרי חרדים' עם כל הדיווחים מעולם הישיבות - השינויים, המינויים והחידושים

בחורי ישיבות לומדים. צילום: שוקי לרר
בחורי ישיבות לומדים. צילום: שוקי לרר

עולם התורה והישיבות פותח היום (רביעי) ומחר, את זמן הקיץ, לאחר חודש של בין הזמנים ובתוכו חג הפסח. הזמן נפתח על רקע מצבו המדאיג של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן, שאושפז השבוע במחלקת טיפול נמרץ בבית החולים 'מעיני הישועה' בבני ברק.

בחדר הסמוך בבית החולים שוהה הגאון רבי שמואל יעקב בורנשטיין, ראש ישיבת 'קרית מלך'. בעולם התורה פותחים את הזמן עם תפילות לרפואת רבי אהרן יהודה לייב בן גיטל פייגא ורבי שמואל יעקב בן יהודית צביה.

מטבע הדברים, זמן קיץ הוא המדובר ביותר בישיבות, בשל היותו עונת רישום לקראת זמן אלול. המסכתות הפופולריות ביותר בהיכלי הישיבות הן מסכת קידושין, נדרים, סנהדרין, בבא קמא, בבא בתרא וסוכה.

הרישום לישיבות לצעירים בירושלים כבר מתחיל להתחמם, אך הדבר נעשה "מתחת לשולחן" באופן לא רשמי. ישיבות רבות כבר סגרו רישום בשקט למרות תקנת הרבנים שלא לקבל בחורים לפני חג השבועות.

ירושלים הולכת בעקבות מודיעין עילית, שם גם סגרו הישיבות לצעירים את הרישום מוקדם מהרגיל כבכל שנה, מה שיביא לכך שגם בישיבות הגדולות ייסגרו מוקדם מהרגיל את הרישום ומתחת לפני השטח העסק מתחיל לבעבע.

ישיבת קול תורה. צילום: שוקי לררצילום: ישיבת קול תורה. צילום: שוקי לרר
ישיבת קול תורה. צילום: שוקי לרר

כמידי תחילת זמן מגיש 'בחדרי חרדים' את הדיווחים מעולם הישיבות השינויים, המינויים והחידושים.
• ישיבת 'תושיה' תפרח: לאחר שנה של נתק החזירה הישיבה את החסות לסניף שלה בבית שמש. ל'בחדרי חרדים' נודע כי המשמעות היא שבישיבה ילמדו את המסכתות הנלמדות בתפרח, ראש הישיבה הגאון רבי אביעזר פילץ יחזור למסור שיעורים ולשלוח בחורים לחיזוק, באופן קבוע, המכסה שאושרה כרגע היא 6 בחורים לכל זמן.

כזכור, לפני כשנה ישיבת 'נתיבות התורה' בבית שמש נפרדה מישיבת תושיה בתפרח לאחר החלפת המשגיח בישיבה. למרות שמינוי המשגיח החדש, הגאון רבי אפרים אדלר, היה מבוגרי ישיבת תפרח, הגר"א פילץ החליט לנתק קשר עם הישיבה.

כאמור, עתה הקשר יחזור להיות כבעבר, מה שעשוי להשפיע רבות על תהליך הרישום לישיבה. למרות חידוש הקשר בין הישיבות, בנתיבות התורה מסתייגים מהכינויים כ'סניף' ומבהירים כי הישיבה עצמאית.

• ישיבת 'קול תורה': הישיבה הוותיקה בשכונת בית וגן בירושלים משנה את פניה - מה שנקרא בשפה הישיבתית "קול תורה החדשה". מאז הוכתר הגאון רבי שלמה שלזינגר לראש הישיבה חלה התפתחות בצורת הישיבה - הנהלת הישיבה בונה פנימייה חדשה לבני שיעור א' בלבד שיגיעו בשנה הבאה. מדובר בפנימייה בעלות של מיליון וחצי שקל ובישיבה מונה ר"מ חדש לשיעור א' לשנה הבאה זאת מאחר והשיעור יחולק לשלושה חלקים.

• בישיבת פוניבז' נפתח זמן קיץ הערב בהיכל הישיבה, בהשתתפות בני הישיבה שהחלו את זמן הקיץ. את משא הפתיחה נשא ראש הישיבה הגאון רבי שמואל מרקוביץ, שייחד את דבריו להדרכה מפורטת בדרכי הלימוד כהכנה לקראת לימוד מסכת קידושין שתילמד בהיכלי התורה בזמן הקיץ.

הגר"ש חרג מהרגלו לפתוח בשיחת מוסר על ימי הספירה וההכנה לקבלת התורה, ובמקום זאת בחר להקדיש את כל משאו לדברים מיוחדים הנוגעים לצורת הלימוד העיונית הרצויה בלימוד מסכת קידושין, כשהוא מתבל את דבריו בדוגמאות מהסוגיות הנלמדות ובהדרכות והנהגות אותם קיבל ממרן ראש הישיבה הגרא"מ שך זצ"ל.

(הגר"ש מרקוביץ פותח את זמן קיץ בישיבה)


• ישיבת כנסת יצחק: הישיבה, במודיעין עילית, תחל מחר את זמן הקיץ ללא פילוג, לאחר ההסכם שהושג בין ראשי הישיבה, הגאון רבי שמעון נוביק והגאון רבי יעקב קרפ, בתיווך הגאון רבי ברוך סולובייצ'יק.

שאלה מסקרנת במיוחד את הבחורים - מה יעשה הר"מ שפרש, הגאון רבי אהרן ולדמן - האם ימשיך לישיבה אחרת או שישקוד על ספרו התורני. כך או כך, הישיבה, כפי שדווח ב"בחדרי חרדים", לא ידעה פילוג והחידוש המרכזי בישיבה - הגר"ש נוביק החל בסוף החורף לסדר קידושין.

ישיבת בית מתתיהו. צילום: שוקי לררצילום: ישיבת בית מתתיהו. צילום: שוקי לרר
ישיבת בית מתתיהו. צילום: שוקי לרר

• "ישיבת משב"ח": אחת הישיבות החדשות לתלמידים אמריקאים המתפתחת באופן משמעותי תמנה כ-80 תלמידים. ישיבת משב"ח בסגנון בריסק, בראשות הגאון הרב משה סולובייצ'יק. השם בפי העם נקרא "משב"ח" - משה בן חיים. ראש הישיבה הינו אחיינו של ראש ישיבת בריסק, הגאון רבי אברהם יהושע סולובייצ'יק. הישיבה שוכנת כיום בבית הכנסת מצוינים בירושלים ובישיבה לומדים קדשים.

• ראדין נתניה: ישיבה חדשה שנפתחת עם תחילת זמן קיץ היא ישיבת ראדין בנתניה, שנפתחת מחדש לאחר מספר שנים שבהן הייתה סגורה. הישיבה תשתכן בקמפוס הישיבה המונה עשר דונם ששופץ במיליוני שקלים. בראשות הישיבה יכהנו הגאון רבי מיכאל גוגיג, בנו של איש העסקים עורך הדין אברהם גוגיג, והגאון רבי עובדיה ברוידא, מראשי ישיבת כפר חסידים. הישיבה תמנה 25 בחורים לצד כולל של שבעים אברכים.

• ישיבת ראב"ד 'העדה החרדית' הגר"מ שטרנבוך, שהתפלגה במהלך זמן חורף, המכונה בעולם הישיבות "פפנבוך" ועברה ללוד, מבשרת על שורת מינויים חדשים עם תחילת זמן קיץ - הגאון רבי שאול אדלשטיין, נכדו של הגרי"ג אדלשטיין, ישמש כר"מ שיעור א', הר"מ הגאון רבי יחזקאל פרבשטיין, ששימש עד עתה כר"מ שיעור א' עובר לסדר ג', רבי אלחנן שטרנבוך, נכדו של ראש הישיבה ונכדו של הגר"ח קנייבסקי, ימונה למשיב. במקביל, הישיבה בבית וגן נסגרת ובחורי הישיבה מחפשים ישיבות אחרות.

•בישיבה הגדולה בביתר בראשות הגר"ח מן ההר משפצים בימים אלו ומרחיבים את חדר האוכל וחדרי הפנימיות לקראת זמן אלול הבעל"ט בו הישיבה תמנה 200 בחורים - כאשר טובי הישיבות קטנות שולחים את תלמידיהם ללמוד בישיבה ולהתבשם מתורתו העמוקה של ראש הישיבה הגר"ח מן ההר.

• ישיבת 'באר התורה' תפסה את מקומה בקמפוס הענק והמרווח ברמת בית שמש, בתנופה חזקה ומתדפקים על דלתותיה בחורים רבים נוספים, לזמן קיץ הנוכחי הצטרפו מספר רב של בחורים מטובי עולם הישיבות, וזאת בהמשך לגידול והתרחבות הישיבה בבית שמש, כאשר ניכר כבר הביקוש לקראת שיעור א' הבא, שימנה עשרות בחורים מטובי עולם הישיבות. המסכת הנלמדת כתובות פרק אלו נערות.

• ישיבת 'רבינו חיים עוזר' בבני ברק: הגאון רבי אשר פלאי מונה למשגיח הישיבה לאחר עזיבת מרבית המשגיחים שכיהנו בישיבה.

• ישיבת באר יעקב: בתחילת הזמן מציינים בעולם התורה את יום השנה לפטירת זקן ראשי הישיבות, הגאון רבי משה שמואל שפירא זצ"ל, ראש ישיבת באר יעקב, אשר מסר נפשו על הרבצת התורה ועמלה, שיחול ביום חמישי, ב' דראש חודש אייר. מפאת ראש חודש, יעלו ביום שישי בשעה 11:00, לפקוד את ציונו, בחלקת הרבנים בביה"ח פוניבז' בב"ב, ויעתירו בתפילות לישועת הכלל והפרט.

בהיכל ישיבות באר יעקב ובשאר היכלי התורה, יעלו את זכרו הטהור בשיעורי תורה ועצרות חיזוק והתעוררות. בהיכל ישיבתו בקרית הישיבה בבאר יעקב, יימסר שיעור פתיחה לזמן הקיץ הבעל"ט מדברי תורתו, מפי בנו הגדול, ראש הישיבה הגאון רבי דוד יצחק שפירא, ששב באחרונה מדינר גדול שנערך לטובת הישיבה בלייקווד. עם תחילת הזמן ומאחר ושיעור א' מונה כבר כשישים בחורים, השיעור יחולק לשניים.

• ישיבת "שערי שמועות": בהיכל ישיבת "שערי שמועות" בבית חלקיה, שהוקמה על שמו ולזכרו של הגרמ"ש זצ"ל, יימסר שיעור פתיחה לזמן הקיץ מדברי תורתו, מפי בנו ראש הישיבה הגאון רבי נפתלי צבי יהודא שפירא, וכן יימסר שיעור כללי מדברי תורתו, מפי נכדו, ראש הישיבה הגאון רבי אריה שפירא. כמו כן, תיערך עצרת התעוררות בה יישא דברים תלמידו, אחד מגדולי ראשי הישיבות.

• סניף חדש נוסף לרשת הכוללים "אחוות תורה" ברכסים. הסניף הצפוני יעמוד בראשות הרב ישי זר, תושב המקום, והוא מיועד לבני תורה העמלים לפרנסתם. במסגרת האירוע לייסוד הכולל, נערכה סעודת ראש חודש חגיגית בהשתתפות ראש הכולל, חבורת הלומדים ומנהל "אחוות תורה", הרב משה בינדר. לאחר מכן, ביקרו במעונו של זקן המשגיחים, הגאון הצדיק רבי דב יפה, שבירך את המצטרפים לכולל והתפעל מאוד מהמסגרת המיוחדת המספקת קורת גג ומעטפת רוחנית לבני תורה העמלים לפרנסתם. "אין לשער את גודל נחיצותו של הכולל", אמר הגר"ד יפה, "זה מפעל אדיר שאין לשער את גודל נחיצותו. ואשרי מי שזכה להקים אותו".

רשת הכוללים "אחוות תורה" מונה בפתיחת זמן קיץ 49 סניפים וכ-920 לומדים מכל רחבי הארץ. בימים אלו עמלים במשרדי "אחוות תורה" לפתוח סניפים חדשים ופתחו במבצע לאיתור אנשים מתאימים לפתיחת סניפים בכל רחבי הארץ.

זקן המשגיחים מברך את ראשי כולל אחות התורה (באדיבות המצלם)צילום: זקן המשגיחים מברך את ראשי כולל אחות התורה (באדיבות המצלם)
זקן המשגיחים מברך את ראשי כולל אחות התורה (באדיבות המצלם)

רשת הכוללים 'תורת ודעת' שבנשיאות הגר"ש אויערבך ובראשות הרה"ג רבי מרדכי הלוי דינר פתחה את הסניף השביעי שלה עם תחילת זמן הקיץ.

מדובר ברשת הכוללים שהוקמה בשנים האחרונות ומונה מאות אברכים בכל רחבי הארץ. לרגל פתיחת הסניף נכנס ראש הרשת יחד עם ראש הכולל הרה"ג רבי יצחק פרבשטיין בן הגאון רבי יוסף פרבשטיין ונכד ראש ישיבת חברון זצ"ל חתן הרב מנחם כרמל למעונו של הגר"ש אויערבך ששתה עמם לחיים לרגל הפתיחה.

פתיחת כולל תורה ודעת בירושלים אצל הרב אויערבך (באדיבות המצלם)צילום: פתיחת כולל תורה ודעת בירושלים אצל הרב אויערבך (באדיבות המצלם)
פתיחת כולל תורה ודעת בירושלים אצל הרב אויערבך (באדיבות המצלם)

• יסודות: זמן קיץ נפתח בטלטלה חדשה שמסעירה את ישיבת יסודות, כאשר אחד מבכירי ההנהלה הודיע על פרישתו מהישיבה. כזכור, לפני שנתיים בדיוק דווח לראשונה ב'בחדרי חרדים' כי הישיבה התפלגה על פי הסכם עם גדולי ישראל ואת הישיבה עזב חלק לא מבוטל מצוות הישיבה, בהם ראש הישיבה בעצמו הגאון ר' ברוך צבי לב והמשגיח הגאון ר' שלמה ברויאר, ונפתחה לה ישיבת יסודת התורה בת"א. היום הישיבה בטלטלה חדשה כאשר אחד מבכירי הישיבה לא ימשיך בהנהלת הישיבה. טרם הוחלט מי יעמוד במקומו, אם בכלל.

• 'באר התלמוד': ראש המוסדות הגאון רבי יהודה כהן טס בשבוע האחרון לפנמה לניחום אבלים אצל תומכי הישיבה, משפחת אזרק. ראש הישיבה שב היום לארץ בכדי למסור במיוחד את שיחת פתיחת הזמן. מחר ימסור ראש הישיבה, הגאון רבי חנוך כהן, את שיעור הפתיחה בהיכל הישיבה בסניף של הישיבה בנתיבות שהוקמה בחודש אלול האחרון, שם מונה משגיח חדש, הרב אריאל רוס. בישיבה יפתחו השנה לראשונה רישום לשיעור א' לזמן אלול.

• ישיבת 'זוהר התורה' בירושלים: הישיבה, בראשות הגאון רבי בצלאל טולדנו, פתחה בקרית מטרסדורף במקביל ישיבה חדשה עם תחילת זמן קיץ. מדובר בישיבה לבני הקיבוץ שיגיעו מכל עולם הישיבות. הישיבה תמנה שלושים בחורים.

• ישיבת 'אמרי דעת': הישיבה, בראשות הגאון רבי שאול גבאי ומיועדת רק לבני קיבוץ, עוברת למבנה חדש עם תחילת הזמן. הישיבה, ששכנה במשך שנים ברחוב מיכלין בבית וגן בירושלים, עוברת למבנה החדש ברחוב הרב מוצפי בשכונה. במבנה הישיבה תשכון גם ישיבת 'עטרת ישראל' לצעירים.

• ישיבת 'ארחות מאיר': בישיבה, בשכונת בית וגן בירושלים, פתחו את זמן הקיץ בתפילות לרפואת הבחור מאיר רפאל בן שולמית, שנפצע אתמול באורח קשה בנחל סמוך למשמר הירדן ופונה במצב קשה לבית החולים באמצעות מסוק.

• בחסידות בעלזא יפתחו את זמן הקיץ מחר (חמישי) במעמד 'קביעת שיעור' המסורתי של האדמו"ר מבעלזא בהיכל 'אגרוייסע שטוב' בקריה בירושלים.

• בחסידות ויז'ניץ נפתח היום זמן קיץ בדרשת פתיחה של האדמו"ר במעמד כל תלמידי הישיבות מכל הארץ. האדמו"ר ביקש מהבחורים שיעשו מבצע לקימה מוקדמת בבוקר עד חג השבועות, וביום היארצייט של הסבא קדישא, בעל ה'אהבת ישראל' מויז'ניץ זיע"א, שיחול בב' סיון. הרבי יעתיר עבורם בציון. האדמו"ר ביקש שהבחורים לא יתפללו בשיטבלא'ך אלא רק בישיבה, ושבחור לא ייצא מהישיבה בלי רשות.
זמן קיץ שטייגען תפרח קול תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד