כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

האם ההחלטה המפתיעה של בית משפט העליון תמנע הארכת מעצר נוספת

לצד ההחלטה המפתיעה - אשר השיבה את ארבעת בכירי 'הפלס' החשודים בניהול וארגון קמפיין ההטרדות ובעקבותיו גם סחיטה באיומים של חברות מסחריות ואחרים, ממעצר בית לבתי המעצר באזיקים - מסתתר גם הישג משפטי עבור העצורים

צילום: יונתן זינדל פלאש 90
צילום: יונתן זינדל פלאש 90

ב'פלג הירושלמי' טוענים כי בהחלטת בית משפט העליון אמש, על החזרת בכירי 'הפלס' למעצר, יש גם הישג עבורם - שכן מדברי השופטת במהלך הדיון ובהחלטתה, למדו עורכי הדין כי המשטרה לא תוכל לבקש הארכת מעצר נוספת או הארכה עד תום ההליכים. כך, מעריכים ומקווים, שארבעת העצורים ישתחררו סופית ממעצר ביום שישי אחר הצהריים, אחר יותר משבועיים במעצר.

עו"ד ישראל קליין, פרקליטו של מנכ"ל עיתון הפלס שמוליק אלישיב, אומר ל'בחדרי חרדים' כי החלטת בית משפט העליון, בעיניו, היא החלטה שהמשטרה לא רצתה בכך. "מבחינת המשטרה, ההחלטה היא כשלון". להערכתו, "כל הרעיון בערר זה, נועד להמשיך את הרצף של המעצר - ואז להגיש כתב אישום ובקשה למעצר עד תום ההליכים" כפי שפורסם ב'בחדרי' בשבוע שעבר.

"אם המשטרה היתה יודעת שכל מה שהם יקבלו - זה יום וחצי, היא לא היתה מגישה ערר. אבל מכיוון שהיא ניסתה לשכנע את בית משפט שהעצורים ישבשו את החקירה אם ישוחררו, אז היא קיבלה יום וחצי, כדי שלא יתלוננו שקילקלו להם את החקירה. הם הודיעו שהם יגישו הצהרת תובע ביום ראשון, ובקשה למעצר נוסף. השופטת לא נתנה להם, היא אישרה את החלטת המחוזי, שאין סכנה לשיבוש הליכי חקירה. הם לא יכולים להגיש כתב אישום תוך כדי המעצר כי השופטת החליטה לשחרר, כי השופטת נתנה החלטה אופורטיבית. דבר נוסף, המשטרה הפסידה ברצון שלה להאריך עד תום ההליכים, ולכן התעקשה לערער בעליון".

במהלך הדיון בבית משפט העליון שנמשך שעות ארוכות, המשטרה נשארה למשך זמן מה עם השופט במעמד צד אחד, "זה לא הליך קל להגנה, ואתה לא יודע מה ממלאים לשופט בראש שלו" אומר עו"ד רוזן.

"המשטרה לא תבקש מעצר עד ההליכים, הם לא יבזו החלטת בית משפט, הפרקליטות לא תאפשר להם. מבחינת בית המשפט - העצורים לא מסוכנים לשיבוש החקירה" הוסיף עו"ד קליין בשיחה ל'בחדרי'.

פרקליטו של אברהם טריגר, עו"ד אביגדור פלדמן הגיב לאחר הדיון בו הוארך ביומיים מעצר מרשו - לאחר ששוחרר על ידי בית משפט המחוזי לוד, ואמר "להבנתי המשטרה טיפסה על עץ גבוה, גבוה מדי, היא מנפחת פרשייה פעוטה". 

לדבריו, "השופטת חיפשה דרך אמצע ופשרה והחליטה שיהיו עצורים עד יום שישי, היא יכולה הייתה באותה מידה גם לשחרר אותם, אך בסופו של דבר הענין כולו יתברר כלא היה" הוסיף.

דברי עו"ד פלדמן

עו"ד פלדמן הגיב לשאלה האם יתכן שמשטרת ישראל תבקש להאריך שוב את מעצרו ביום שישי, ואמר כי להערכתו לא, אבל תמיד המשטרה יכולה לעשות 'הבה נתחכמה לו'. פלדמן אף הוסיף כי לדעתו, מבחינה משפטית המשטרה אינה יכולה לעשות זאת.

פלדמן התייחס לשאלה 'האם הצעד של המשטרה לגרור את העצורים באותו יום ששוחררו  - לערעור על שחרורם בבית המשפט העליון, האם זהו אינו צעד חריג מצד המשטרה?!' על כך הגיב פלדמן כי זהו אינו חריג.

אך פלדמן הדגיש בהקשר לכך כי הצעד שנקטה המשטרה בו היא מערערת ערעור שני באותו יום של פסיקת בית המשפט המחוזי על הערעור ראשון, זהו צעד נדיר מאוד.

פרקליטו של נתי גרוסמן, עו"ד יאיר גולן, אמר ל'בחדרי חרדים' בתגובה להחלטת העליון כי "ככל הנראה המשטרה הביאה ראיות חדשות בדו"ח הסודי שהגישה לשופטת". המשטרה ביקשה בדיון להאריך את מעצר החשודים, אך לדבריו, "מדברי השופטת מסתמן כי המשטרה לא תוכל לבקש בהמשך, מעצר עד תום ההליכים", כפי שהצהירו בשבוע שעבר, כפי שנחשף ב'בחדרי'. 

מה אתה אומר על עצם בקשת המשטרה להאריך שוב את מעצרם, לאחר החלטת המחוזי? "זה מראה על החלטה מאוד לוחמנית וחסרת פשרות של המשטרה" אמר גולן.

פרקליטו על חיים יברוב, עו"ד שלום בן-שבת הגיב ל'בחדרי' אומר כי "ההליך בו נקטה המדינה לערור על החלטת ביהמ"ש המחוזי "בגלגול שלישי" למעשה הוא חריג בכל קנה מידה. התנהלות זו לימדה אולי יותר מכל על מלחמת מאסף של משטרת ישראל כנגד ציבור יקר, התנהלות אשר לשמחתנו לא צלחה".

לדברי עו"ד בן-שבת, "אמנם, בית משפט העליון נענה באופן חלקי לבקשה, אך באחרית מרשי ישוחרר לביתו ביום שישי הקרוב ורצונה של משטרת ישראל להגיש את כתב האישום בעודו מאחורי סורג ובריח יחד עם בקשה למעצרו עד לתום ההליכים - לא תמומש, וזו הצלחתנו".
פרשת ההטרדות נתי גרוסמן סחיטה באיומים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד