י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מתנה לעשירים או זריקת מרץ לכלכלה? תוכנית הורדת המסים השאפתנית של טראמפ - בעד ונגד

כל מה שצריך לדעת על תוכנית הורדת המסים שצוותו של טראמפ הציג - רוברט רייך טוען: היא לא תסייע לצמיחה ורק תפגע באנשים הקטנים • טיילר קואן חושב שלמרות הגדלת הגירעון היא תוכל להועיל לכלכלה

מתנה לעשירים או זריקת מרץ לכלכלה? תוכנית הורדת המסים השאפתנית של טראמפ - בעד ונגד



ביום רביעי הציג צוותו של טראמפ את תוכנית רפורמת המס שהוכתרה על ידו בתור "אחד מקיצוצי המס הגדולים בתולדות ארה"ב". כמו שלל נשיאים לפניו, דונלד טראמפ מאמין שהורדת מסים היא תרופה חשובה לתחלואיה של הכלכלה האמריקאית. פרשנים רבים יסכימו עימו בנקודה אחת - מס החברות הרשמי בארה"ב הוא גבוה בצורה חריגה ואולי גם לא הגיונית - 35%. אולם עם פרישתה של התוכנית שמציע הממשל לרפורמה במס, ברור דבר אחד: יש השלכות כבדות של ניגוד עניינים בין המדיניות לבין עסקיו של הנשיא, והתוכנית רחוקה מלהיות מפורטת מספיק ומורכבת מספיק כדי להתמודד עם מערכת המס האמריקאית, הידועה לשמצה בסרבולה. טראמפ יצטרך את אישור הקונגרס כדי ליישם אותה – והמכשולים בפני כך הם רבים.

בעד התוכנית: טיילר קואן, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת ג'ורג' מייסון ומחבר ספרי כלכלה

• סביר להניח כי התוכנית החדשה תגדיל את הגירעון בתקציב במאות מיליארדי דולרים, אבל ירידה בהכנסות הממשל לא גובה בהכרח מחיר כלכלי. קרוב לוודאי כי מרבית סעיפי התוכנית, אם ייושמו כראוי, יגבירו את הפעילות הכלכלית וייצרו משרות חדשות.

• מבחינת חלוקת הנטל בצורה שוויונית, הרפורמה טובה יותר מכפי שהיא נראית במבט ראשון. העשירים ביותר בארה"ב — 20% מהאוכלוסייה — משלמים כ–84% מסך מס ההכנסה. לפיכך, הפירעון העתידי ימומן כנראה על ידי העשירים, ולא על ידי העניים. השקעות חדשות של עסקים גם ייצרו משרות חדשות ומוצרים בעלי ערך, מה שייטיב עם כלל האוכלוסייה ולא רק עם העשירים.

נגד התוכנית: רוברט רייך, שר העבודה לשעבר של ארה"ב ופרופסור למדיניות ציבורית באוניברסיטת קליפורניה בברקלי

• מס החברות האמיתי שתאגידים משלמים בפועל הוא רק 27.9%, רק מעט מהממוצע של 27.7% בקרב הכלכלות המפותחות.

• הורדת המס של טראמפ תהרוג את התקציב הפדרלי. לפי ועדת הקונגרס למיסוי, היא תקטין את ההכנסה הפדרלית ב–2 טריליון דולר ב–10 שנים. זה יחייב קיצוצים ענקיים בתקציב הסיוע לעניים, או העלאת מס על יתר האוכלוסייה.

• אין כל ראיות לכך שהורדות מס מייצרות צמיחה כלכלית.

• תאגידים אמריקאים לא זקוקים להורדת מסים. לפי רווחיהם, הסמוכים לשיא, הם כבר תחרותיים להפליא –ולכן הורדת המס היא מתנה לתאגידים על חשבון האנשים הקטנים.
דונלד טראמפ רפורמת מס הורדת מסים כלכלה האמריקאית מס החברות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד