א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

חילול השבת במירון: די לרמייה העצמית

בעקבות דבריו החריפים של המקובל הרב יעקב עדס ל'בחדרי חרדים' נגד קיום ההדלקה במירון במוצאי השבת, דבר שיביא לחילול שבת דאורייתא של אלפי יהודים, מפרסם כתב התחבורה עידן יוסף, טור נוקב ב'בקהילה': "האם יש רב אחד שמתיר זאת? הגיע הזמן להפסיק עם ההיתממות!"

לג בעומר במירון. צילום: שוקי לרר
לג בעומר במירון. צילום: שוקי לרר

בל"ג בעומר השנה צפויה בוקה ומבולקה במירון, עד כדי סכנת חיים ממשית למשתתפי ההילולה. לא פחות!

על פי הערכות המשטרה, מספר המשתתפים בהילולה השנה יהיה 7% יותר מאשר השנה שעברה - חצי מיליון איש. לא 5,000 ולא 50 אלף - 500 אלף נפש - גברים, נשים וטף.

כדי להסיע מספר כה גדול של נוסעים צריך המון אוטובוסים והמון נהגים. הביקוש עולה על ההיצע. לכן במשך יותר מחצי שנה ישבו גורמי התחבורה ונערכו כמו אל מבצע צבאי - איך להסיע בצורה הכי יעילה כמה שיותר נוסעים במספר הקיים של האוטובוסים. השקיעו בכך 12 מיליון שקלים.

פתאום, בשבוע שעבר, משרד החינוך בא ואמר כי כדי למנוע חילול שבת - החופשה תהיה ביום שני. כשאין חופשה - יש בתי ספר, וכדי להגיע אליהם צריך אוטובוסים לקווי תלמידים. להפעלת קווי התלמידים דרושים 600 אוטובוסים שאמורים היו להסיע נוסעים למירון. 600 אוטובוסים זה אומר 30-25 אחוזים מהאוטובוסים, שמגיעים גם מחברות התחבורה הציבורית וגם מהמסיעים הפרטיים.

הבה ניזכר מה קרה רק לפני חמש שנים, כשלא היו מספיק אוטובוסים: כל מערך התחבורה להר מירון קרס. ההמונים צבאו על האוטובוסים, דבר שלווה בדחיפות, בצפיפות, בבלבול ובפקקי ענק. הורים איבדו את ילדיהם בחסות החשיכה. כ-500 איש נפצעו מחבלות ופציעות שונות, התעלפויות מדוחק והתייבשות, נפילה מגובה, אי-נטילת תרופות בזמן ועוד. אנשים שהצליחו סוף-סוף להגיע להר ושהו עליו כל הלילה נאלצו להמתין בעמידה משש בבוקר כמה שעות בחום כדי שיגיעו אוטובוסים. היה טירוף של ממש ורק בשעות הקטנות של ליל ל"ד בעומר הצליחו להוריד את האחרונים מההר.

אומרת משטרת ישראל: אנחנו לא רוצים לחלל שבת, אבל כל עוד ראשי הציבור החרדי לא יחליטו אחרת - נהיה חייבים לחלל שבת כדי לשמור על שלום הציבור. נעשה הכל כדי לצמצם חילול שבת. המחיר של אי דחיית ההילולה ב-24 שעות הוא ששבת תחולל. ועוד לא דיברנו על אנשי הכיבוי ויתר כוחות ההצלה. מנגד, טוענים חברי כנסת ישראל אייכלר ואליעזר מנחם מוזס כי אין קשר בין חילולי השבת לשומרי השבת, ומי שרוצה לחלל שבת עושה זאת על-דעת עצמו. להתנערות זו מהאחריות לחילול השבת אין אחיזה במציאות. אותו חוסר אחריות גם מניע את אייכלר לשקול לקרוא לציבור להגיע להר ברכב פרטי, בניגוד לעמדת המשטרה, בלי לשאת באחריות להשלכות שהדבר עלול לגרום. כאשר נוכחה לפני 51 שנה שבקיום חגיגות ההדלקה במוצאי שבת עלול להיגרם חילול שבת, החליטה מועצת הרבנות הראשית לדחות אותה ליום ראשון - על דעת כל גדולי ישראל. מוזר שמה שהיה פשוט וברור אז קשה היום בעיניהם של כמה פוליטיקאים.

מילא המשטרה - פיקוח נפש או ספק פיקוח נפש. אבל מה יהא על התחבורה. אמר השר לשירותי דת, דוד אזולאי: אל דאגה, השירות יתחיל בשעה 10 בערב. מה שהוא לא אומר, זה שכדי להפעיל שירות בשעה הזו צריך להביא נהגים ולשנע אוטובוסים בנסיעות מינהלתיות מכל הארץ כבר משבת בארבע אחר-הצהריים. יש פה מערכת לוגיסטית ענקית שכוללת גם סדרנים, עמדות כירטוס ואת האחראים על החניונים. קואופרטיב אגד אומר שהוא לא יחלל שבת, אבל מה לגבי שאר החברות?

בזמן שאני יושב בסעודה שלישית תקיעת שופר בראש השנה, קבעו רבנן שתתבטל, ולו מפני החשש שיהיה מישהו שיטלטל ארבע אמות בשבת את השופר, מנהג הדלקה במירון אי אפשר לדחות כשיש חילול שבת דאורייתא וודאי של אלפים?!. צריך להרעיש עולם ומלואו ולהביא לכך שלא תהיה שום הדלקה עד ליום ראשון בשעה 5 אחר הצהריים". ושר זמירות, יהודי אחר מחלל שבת כדי שאוכל לעלות להר-מירון במוצאי שבת. האם יש רב אחד שמתיר זאת? הרב המקובל יעקב עדס, שהתבטא בנושא בראיון ל"בחדרי חרדים" אמר: "תקיעת שופר בראש השנה, קבעו רבנן שתתבטל, ולו מפני החשש שיהיה מישהו שיטלטל ארבע אמות בשבת את השופר, מנהג הדלקה במירון אי אפשר לדחות כשיש חילול שבת דאורייתא וודאי של אלפים?!. צריך להרעיש עולם ומלואו ולהביא לכך שלא תהיה שום הדלקה עד ליום ראשון בשעה 5 אחר הצהריים". הוא הרגיע את מי שלחוץ על התאריך, ואמר שרבי שמעון אמנם נפטר בל"ג בעומר, אבל קבורתו הייתה בל"ד בעומר.

כדי למנוע את חילול השבת ההמוני, על המשרד לשירותי דת להורות לסגור את מתחם ההר לכניסת אוטובוסים בכניסת השבת ולאפשר רק עלייה רגלית, כדי לאפשר לחסידות כמו באיאן ואחרים לקיים את מסורת ההדלקה. המועד הרשמי לפתיחת ההילולה צריך להיות ביום ראשון בחמש בערב ולהימשך ליום שני. באופן זה גם תימנע סכנת חיים, וגם יימנע חילול השבת ההמוני.

הגיע הזמן להפסיק עם ההיתממות, לחגוג את ההילולה בקדושה וטהרה וללכת בדרכו התמימה והישרה של רבי שמעון בר יוחאי, שבצאתו מן המערה ביקש לשרוף את העולם כולו והתקררה דעתו לאחר שראה יהודי זקן רץ בערב שבת ובידיו שני הדסים - אחד כנגד זכור ושני כנגד שמור.

הכותב הוא כתב לענייני תחבורה ציבורית באתר News1. המאמר פורסם לראשונה בשבועון "בקהילה".
לג בעומר שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 33 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד