ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

עצורי הפלס שוחררו למעצר בית • צפו בקבלות הפנים

כפי שקבע בית משפט העליון ביום רביעי השבוע - לאחר 11 ימים במעצר, בכירי עיתון "הפלס" נתי גרוסמן ושמוליק אלישיב, ובכירי "הפלג הירושלמי" אברהם טריגר וחיים יברוב שוחררו לבתיהם, שם ישהו במעצר בית. תיעוד

עורך הפלס נתי גרוסמן בכניסה לביתו
עורך הפלס נתי גרוסמן בכניסה לביתו

כפי שקבע בית משפט העליון ביום רביעי השבוע, לאחר 11 ימים במעצר, בכירי עיתון הפלס נתי גרוסמן ושמוליק אלישיב, ובכירי הפלג הירושלמי אברהם טריגר וחיים יברוב, שוחררו לבתיהם שם ישהו במעצר בית.


קבלת הפנים לעצורים בירושלים ובמודיעין עילית. צילום: דוד פ. - מחאות החרדים הקיצוניים

השופטת דפנה ברק ארז, ציינה בהחלטתה כי בכירי הפלס והפלג הירושלמי נעצרו במוצאי שביעי של פסח לצורך חקירה שנסבה על "חשדות לפעולות של סחיטה באיומים של העומדים בראשם של גופים כלכליים גדולים או אנשים הקרובים להם (כדוגמת בני משפחה), וזאת במתכונת מאורגנת ושיטתית". פעולות חקירה אלה, נועדו להוביל, כך על פי המשטרה, להעברתם של תקציבי פרסום לעיתון "הפלס".

ברקע הדברים, כפי שטענו עורכי הדין, עומדת יריבות קשה בין שתי קבוצות בקהילה הליטאית החרדית, שגרמה כמעט ל"עצירה" מוחלטת של תקציבי פרסום לעיתון. להשלמת התמונה יצוין כי "פרק קודם" של הפרשה הוביל להגשתו של כתב אישום בשנת 2015, שבו אברהם טריגר הוא אחד הנאשמים. החקירה המתנהלת בעניין זה מתוארת על-ידי גורמי המדינה כרחבת היקף ומחייבת התמודדות עם מורכבויות טכנולוגיות.

כפי שסוקר בהרחבה ב'בחדרי חרדים', ביום שני נעתר השופט מיכלס מבית משפט השלום בראשון לציון להאריך שוב את מעצר הארבעה, אך בערר שנדון בפני השופט אברהם יעקב בבית משפט המחוזי לוד, התקבלה בקשת העצורים והם שוחררו למעצר בית ללא שהשופט אפשר עיכוב ביצוע ההחלטה.

לטענת חוקרי המשטרה, אופייה של החקירה והחששות המשמעותיים לשיבוש הליכי החקירה, מחייבים להוסיף ולקיימה בתנאים של מעצר מלא. אולם לטענת עורכי הדין, יאיר גולן, אביגדור פלדמן, שלום בן שבת וישראל קליין, החשדות המיוחסים להם אינם שכשלעצמן מחייבות מעצר מאחורי סורג ובריח. כן הועלו, על-ידי פרקליטיהם של נתי גרוסמן וחיים יברוב, טענות פרטניות לגבי היקף המעורבות של כל אחד מהם בפעולות שעליהן נסבה החקירה.

השופטת החליטה להאריך את מעצרם עד היום (שישי) בשעה 16:00, "על-מנת לאפשר השלמתן של פעולות חקירה חיוניות, תוך הפחתת החשש לשיבושן". אז ישוחררו בתנאים המגבילים אותן כבר קבע בית משפט המחוזי.

השופטת דפנה ברק-ארז נימקה את ההחלטה וציינה כי הענקת רשות לערור ב'גלגול שלישי' בהליכי מעצר היא אכן צעד חריג. יחד עם זאת אמרה כי בפסיקת בית משפט נקבע כי אמות המידה אשר יחולו על בקשה לרשות לערור יהיו מצמצמות. "אני סבורה שהמקרה דנן נופל לגדר מצב דברים זה, לנוכח החשש המשמעותי לשיבוש הליכי החקירה בשים לב למכלול הנסיבות ולמאפייניהן של העבירות".

עוד הוסיפה השופטת כי על מנת להעריך את החששות לשיבוש הליכי החקירה ואת השאלה האם שחרורם של בכירי הפלס והפלג הירושלמי מאחורי סורג ובריח תיצור תקלה של ממש בנסיבות העניין - "קיימתי דיון גם במעמד צד אחד שבו הצגתי למדינה שאלות לגבי מהלך החקירה ועיינתי בחומרי חקירה. לאחר שעשיתי כן התרשמתי כי המשך החקירה בתנאי מעצר הוא אכן חיוני בנסיבות העניין". עוד הוסיפה השופטת ואמרה שבמסגרת זו "נדרשתי לבדיקתה של השאלה באופן ספציפי ביחס לכל אחד ואחד מן המשיבים, בשים לב לטענות הפרטניות שהועלו בעניינם".

לאחר שהמשטרה הבהירה כי הליכי החקירה המשמעותיים שבעקבותיהם ביקשו את מעצרם של החשודים צפויים להסתיים לקראת כניסת השבת, "החלטתי כי אין הצדקה לקבל את הערר באופן מלא, אלא לתחום את המשך המעצר עד ליום 28.4.2017 בשעה 16:00. לאחר מכן ישוחררו העצורים למעצר בית בהתאם לתנאים שנקבעו בהחלטתו של בית המשפט המחוזי".

לאחר שהחליטה להאריך את מעצרם ביומיים, העבירה ביקורת על החלטת בית משפט המחוזי שלא אפשר את עיכוב ביצוע ההחלטה עד לערר לבית משפט העליון - ושחרר אותם בפועל. "התרשמותי היא, שבמקרה דנן היה מקום ליישום שונה של הכלל מכפי שנעשה. בפרט, מוקשית בעיני ההבחנה שעשה בית המשפט המחוזי בין בקשה לעיכוב ביצוע שנועדה להגשת ערר לבין בקשה שנועדה לאפשר למדינה לשקול הגשתה של רשות ערר". השופטת הוסיפה כי "קריאה מצמצמת זו של החוק עלולה לעודד מצב לא רצוי שבו הגשת בקשה לרשות ערר מצד המדינה לא תיבחן בכובד הראש הראוי להחלטה מסוג זה".

על פי תנאי שחרורם, הארבעה ישהו במעצר בית עד ליום שלישי הבא, תוך חתימת התחייבות עצמית של כל אחד מהם על סך 15,000 ש"ח, כל אחד ימציא שני ערבויות צד ג' על סך 20,000 ש"ח כל אחד ובנוסף כל אחד מהעצורים יפקיד 7,500 ש"ח בקופת בית המשפט או ערבות בנקאית.

על הארבעה נאסר ליצור קשר עם מי מהמעורבים בפרשה. בנוסף, נאסר עלהים להחזיק בביתם כל זמן מעצר הבית מכשיר טלפון מכל סוג שהוא, טלפון סלולרי מכל סוג שהוא, מחשב, אייפד או כל ציוד שמופעל על ידי מחשב ושניתן ליצור באמצעותו תקשורת.
הפלג הירושלמי עיתון הפלס נתי גרוסמן אברהם טריגר שמוליק אלישיב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד