י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

מה עושים עם האנשים שמרעילים לנו את הנשמה

להתרחק מאנשים שלילים: ישנם אנשים שצריך לשמור מרחק מהם, ורצוי כמה שיותר רחוק.

מה עושים עם האנשים שמרעילים לנו את הנשמה
מרדכי רוט

אני יושב ומדבר עם מטופל והוא מנסה להסביר לי מה עובר עליו, מה לא בסדר אצלו בתקופה האחרונה ובעצם למה הוא בכלל פנה לקבל טיפול..

יש לי תואר ראשון בפסיכולוגיה אני יודע קצת על נפש. אין לי שום בעיות, לא מן העבר ולא מהתקופה האחרונה, ההורים שלי היו הכי מקסימים שיכול להיות. לא זכור לי שפגעו בי - לא בבית לא בבית ספר ואף לא בישיבה, וכן גם יש לי אישה מקסימה.

אז מה קורה לי?

בתקופה האחרונה הפכתי לאדם עצבני, ביקורתי, מתלונן כל הזמן, ולא סתם מתלונן - אני מתלונן על כל העולם: על אשתי, על העבודה, על ילדי, וגם הרבה על עצמי.

אני מכיר את עצמי בתור אדם חיובי שמח ומחמיא. אשתי אמרה לי שכדאי שאלך ליעוץ, כי זה לא אותו הבעל שהיא הכירה מזה 15 שנים. אני מכיר את אשתי, אם היא אומרת לי שאני צריך יעוץ סימן שבאמת משהו עובר עלי.

כחלק מהטיפול חשוב בשיחת ההיכרות לשמוע היטב על כל מכלול החיים של המטופל - מקום עבודה, פיננסי, מצב ילדים וכולי. לכל דבר יש לו השפעה על התהליכים ועל מצבים נפשיים.

במהלך השיחה הוא מספר לי שלפני כחצי שנה עבר במקום עבודתו חדר והוא נמצא אם עמית אחר לחדר. תוך כדי שיחה אני שואל איך הקשר שלך עם אותו חבר? הוא עונה לי בסדר גמור. מה הוא מספר לך? אני שואל אותו שוב. הוא מספר בעיקר על אשתו הלא הכי נחמדה. הוא מתלונן על העיריה, על המדינה שרק עושקת את האזרחים, על שעות העבודה הרבות בהן הוא עובד.

הרמב"ם אומר שעדיף לאדם לגור ביער ולא לגור איפה שיש אנשים שמשפיעים עליו לרעה. האדם, בין הוא רוצה ובין לא, מושפע מהסביבה בו הוא חי - ובעיקר מהאנשים בהם הוא נתקל במשך רוב היום.

ישנם אנשים שתמיד יסתכלו על הטוב והיפה במקום הרע והמכוער. ישנם אנשים שהכל נפלא להם – העבודה, האשה, הילדים (זה לא אומר שאין להם התמודדויות, הם פשוט רק בוחרים להסתכל ולהתמקד על הטוב והמאיר בחייהם), וישנם אנשים שתמיד יסתכלו על הרע והמכוער שבכל דבר – בעבודה, באשה, בילדיהם. בהכל.

מילא הם סובלים אבל האנשים שחיים ליד אנשים כאלו מושפעים לרעה והם עצמם יכולים להתחיל להסתכל רק על הרע. הסתכלתי בתוך עיניו ואמרתי לו: החיים שלך דבש. אמרתי לו יש לך רק דבר אחד - תתרחק מהאדם הזה שנמצא אתך בחדר בעבודה. זה לא חיים. תבקש שיחלפו לך חדר אחר.

אפילו שווה לך לעזוב לעבודה אחרת, כי להתרגל לחיות בצורה כזו שלילית אלו הם לא חיים תקינים. כל כך חשוב לחיים להתחבר לאנשים חיובים, מפרגנים, שמחים. הסביבה יש לה כול כך השפעה חזקה על נפש האדם שאנחנו אפילו לא יודעים.

אנחנו מושפעים מהסביבה גם אם אנחנו מאוד לא רוצים להיות מושפעים. הבחירה שלנו לבחור להתחבר לאנשים מאירים וחיובים.
אנשים רעילים מרדכי רוט טיפול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד