כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

למרות הוראת בית הדין: צעירה, דתייה, אתיופית - כבר חודש בכלא צבאי

למרות הוראתו החוזרת ונשנית של בית הדין הצבאי להביאה בפני ועדת דת, צעירה דתייה בת העדה האתיופית נמצאת בכלא הצבאי כבר חודש ובצבא לא ממהרים לטפל בנושא • "לא טרחו אפילו להשיב לבית הדין" • ואיך מגיבים בצה"ל? • כל הפרטים

הפגנה לשחרור הצעירה
הפגנה לשחרור הצעירה



בחורה דתייה נעצרה ימים ספורים לפני חג הפסח ומאז שוהה בכלא צבאי, למרות הוראתו החוזרת ונשנית של בית הדין הצבאי להביאה בפני ועדת דת. כך נודע ל"בחדרי חרדים".

מספר ימים לפני חג הפסח, המשטרה הצבאית עצרה את רבקה, צעירה בת העדה האתיופית, בגין השתמטות משירות צבאי של 970 יום. לדברי בני המשפחה, מדובר בבחורה דתייה לכל דבר ועניין שאיחרה את תאריך הגשת 'הצהרת הדת' ובשל כך צה"ל סרב לקבל את ההצרה - כך שהיא עדיין שוהה בכלא צבאי.

הבחורה הינה בת לעדה האתיופית ולה קשיים מיוחדים משפחתיים ואישיים שפורטו במהלך הדיון המשפטי. ל'בחדרי חרדים' נודע כי מאז מעצרה הובאה העצורה שלוש פעמים בפני בית דין צבאי שהורה שוב ושוב להביאה בפני ועדת דת - אולם בקשתו טרם קויימה.

בתאריך 04/04 הופיעה לראשונה בפני השופט סא"ל רונן שור, שנתן החלטה לסגן מפקד מיטב שהנאשמת תובא בפני ועדת דת. שבועיים לאחר מכן היא הופיעה בפני השופט סא"ל שחר גרינברג והחלטה לראות ועדת דת הועברה בשנית לסגן מפקד מיטב. לאחר למעלה משבוע נוסף היא הובאה בפעם השלישית בפני השופט סא"ל רונן שור שכתב בהחלטתו "העתק מהחלטה זו יועבר לסגן מפקד מיטב, על מנת שהנאשמת תובא בפני ועדת דת בהקדם וזאת בהמשך להחלטה הקודמת של ביה"ד".

בני משפחתה פנו לחבר הכנסת יעקב מרגי, שנעתר מיד לעניין ופנה לשר הביטחון אביגדור ליברמן בבקשה דחופה לזרז את ההליך על מנת שאותה בחורה תובא בפני ועדת דת שתחליט לגבי המשך ההליך הצבאי בעניינה. "לטעמי מדובר בביזיון בית הדין. סגן מפקד מיטב מקבל שלוש החלטות שיפוטיות מבית הדין הצבאי, אך הוא לא טרח להשיב לביה"ד" כתב מרגי.

עוד הוסיף כי גם אם ועדות הדת מתכנסות בתאריכים קבועים "היה על סגן מפקד מיטב להודיע לביה"ד הצבאי מתי תוכנס ועדת הדת. האם החוק שונה בין חיילת אתיופית לבין קצין בדרגת סא"ל המכהן כסגן מפקד מיטב. האם החלטות בית הדין הצבאי אינן מצריכות תגובה".

במקביל לפנייתו של ח"כ יעקב מרגי יו"ר ועדת החינוך התרבות והספורט לשר הביטחון, ביקש לקיים דיון דחוף בוועדת חוץ וביטחון.

מדובר צה"ל נמסר ל'בחדרי חרדים' בתגובה, כי טוראי רבקה ישעיהו השתמטה משירות במשך למעלה משנתיים וחצי. "ביום 2 באפריל 2017 היא נעצרה, וביום 4 באפריל 2017 הוגש נגדה כתב אישום. ישעיהו לא התייצבה לגיוס, לאחר שלא שיתפה פעולה במשך תקופה ממושכת עם רשויות הגיוס, ובכלל זה לא התייצבה בלשכת הגיוס בהתאם לזימונים שנשלחו לה, מספר פעמים.
במהלך חודש יולי 2016, כשהיא כבר משתמטת גיוס, הגישה החיילת בקשה לפטור מטעמי דת, וזאת בחריגה מן המועדים הקבועים בחוק. החיילת המשיכה בסירובה להתייצב ולהסדיר את מעמדה. משכך לא ניתן היה לדון בבקשתה, ונמסר לחיילת במישירין כי בקשתה נשללה. בקרוב יובא עניינה בפני ועדת דת אשר תבחן האם יש מקום להעניק לה פטור משירות.

מעבר לכך, הוסיפו גורמים בצה"ל כי החיילת צפויה להתייצב בפני ועדת דת בחודש מאי 2017. יודגש, כי ועדות מסוגן המיועדות לחיילות בלבד, מתקיימות בתדירות משתנה. ועדות אלו לא התקיימו בתקופה שהחלה בערב פסח (10.4.17) ועד היום.
צעירה אתיופית כלא צבאי ועדת דת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד