י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

מאבק השבת: הקומבינה של גפני שעלולה לגרום להפלת הממשלה

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, הורה לאנשי לשכתו להכין הצעת חוק שתכלול ביטול החלטת בג"צ ביחס לתל אביב, ומיהר להגיש אותה לשולחן הכנסת כדי למלכד את שותפיו החרדים. האם המוקש הבג"צי יפוצץ את ההבנות עם הקואליציה?

גפני. צילום: יונתן זינדל, פלאש90
גפני. צילום: יונתן זינדל, פלאש90



משבר השבת: הבוקר (ד') נערכת פגישת ראשי המפלגות החרדיות, השרים אריה דרעי, יעקב ליצמן וח"כ משה גפני עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר יריב לוין, בלשכת רה"מ. הצדדים ידונו במשבר השבת שפרץ לאחר קביעת בג"ץ, להתיר פתיחת מרכולים בשבת בעיר תל אביב.

בנוסף, קודם לפגישה עם ראש הממשלה, ייפגשו הח"כים החרדים לבדם בלשכת ראש הממשלה, בכדי לגבש עמדה אחידה בנושא.

כפי שנחשף ב"בחדרי חרדים", העמדה החרדית "הרשמית" דורשת לבטל רטרואקטיבית את החלטת בג"ץ, ולקבוע כי "כל חוק עזר בעניין פתיחת וסגירת חנויות ומסחר שנחקק לאחר יום 1.1.2014, לא יהיה לו תוקף, אלא אם קיבל אישור של שר הפנים".

בנוסף, יציגו הנציגים החרדים דרישה חדשה, לפיה, הממשלה תאשר הצעת מחליטים, שתקבע להעביר את סמכויות האכיפה של חוק שעות עבודה ומנוחה משר העבודה והרווחה חיים כץ, לידיו של שר הפנים אריה דרעי, הגברת האכיפה והוספת תקנים.

הדרישה החרדית לא מקובלת על גורמים רבים בקואליציה, ולמרות שהח"כים החרדים נראים אופטימיים ומשדרים שראש הממשלה לא מתנגד לדרישתם, הרי שקולות אחרים נשמעים מכיוונו של השר לוין שאחראי מטעם נתניהו לתווך במשבר השבת.

לוין טוען שהחרדים מגזימים בדרישתם לבטל רטרואקטיבית את החלטת בג"ץ. כפי שנחשף ב"בחדרי חרדים", בפגישה האחרונה שקיימו הצדדים שלף לוין את פתרון "סל חוקי העזר".

מי שהוביל להקצנה בעמדה החרדית הוא ח"כ גפני, שבאופן עצמאי הורה לאנשי לשכתו להכין הצעת חוק שתכלול שני סעיפים עיקריים, ביטול החלטת בג"ץ על העיר תל אביב ופתרון לערים אחרות בעתיד.

כשגפני נפגש עם חבריו, הוא היה נחרץ בעמדתו שאסור לוותר על תל אביב – מה שקיבל ביטוי בדברים שהתפרסמו ב'יתד נאמן', על פיהם, ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן הוא זה שהורה לו שלא לוותר על ת"א.

בנוסף, בלי שעדכן רבים מחבריו, מיהר גפני והחתים מספר חברי כנסת מהמפלגות החרדיות ומהבית היהודי, והגיש במהירות בשבוע שעבר את הצעת החוק שלו, הדורשת ביטול החלטת בג"ץ.

המהלך של גפני היה פשוט: טיפוס זריז על העץ הכי גבוה. הוא ידע היטב, שחבריו, ביהדות התורה ובש"ס – לעולם לא יתנגדו להצעתו גם אם הם יחשבו שהיא קיצונית ומוגזמת. הוא ידע שאף נציג חרדי לא יצא בפומבי "נגד השבת" ו"חלילה" יסכים לפשרות, ולכן הוא מיהר לגרור את המפלגות החרדיות על חבריה ושריה אל מרומי העץ שאליו הוא טיפס.

בתוככי המפלגות החרדיות נשמעת ביקורת על המהלך של גפני, שנעשה כמעט ללא התייעצות וללא שיקול דעת נרחב. בראיון עם "בחדרי חרדים" גפני הסביר את הסיבה שהצעת החוק נעשתה על ידו באופן עצמאי: "זו הצעת חוק של כולם, אולם, זה כמו בכל החוקים האחרים, העוזרים שלי עושים עבודה בחריצות – אני נותן להם את ההנחיות, כשהכל מוכן הם מחתימים את כל החברים מהמפלגות החרדיות והדתיות".

תוצאת המהלך של גפני: עמדתו הקיצונית והצעת החוק שהגיש היא כרגע העמדה החרדית "הרשמית", חבריו – לא יעזו לצאת נגדה או להציע פשרות בפומבי לבל יתפסו כ"תומכים בחילול שבת". השאלה הגדולה היא: האם הטיפוס החרדי על העץ הגבוה – לא יביא לפירוק הממשלה.

כחלון כבר הבהיר כי לא ייתן יד להצעת חוק שתעקוף את בג"ץ, גם אחרים בקואליציה סבורים כך, ובפרט השר לוין שטוען שהחרדים מגזימים בדרישתם.

למרות ההתנגדות הפנים קואליציונית, החרדים מקבלים גיבוי מלא משר החינוך נפתלי בנט, ולמרות דבריה של שרת המשפטים איילת שקד בערוץ 2 ש"הייתה תמימות דעים שלגבי תל אביב אין מה לעשות" – הברית של החרדים עם בנט חזקה מתמיד, וגם אם בליבו הוא סבור כי הדרישה החרדית קיצונית, הרי שהוא יתמוך בה בעיניים עצומות.

סוף פסוק: המפלגות החרדיות לא רוצות ללכת לבחירות, המצב לאחר מכן יכול להיות גרוע בהרבה. מצד שני, הן כעת מאיימות שאם דרישתן – דרישת גפני – לא תתקבל הרי ש"לא תהיה קואליציה", וכפי שגפני התחייב בראיון ל"בחדרי חרדים". ימים יגידו האם המהלך של גפני אכן הביא למניעת חילולי השבת, או שהקיצוניות שלו – הובילה את החרדים למקום גרוע יותר.
מרכולים שבת משה גפני תל אביב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד