י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

סקר: 69% לא מכירים חרדים; 52% מפחדים

ניכור: סקר ענק של מכללת אחווה חושף את מערכת היחסים בין המיעוטים הגדולים בישראל • 69% מהחילונים לא מכירים חרדים, ולא רוצים להכיר; 52% מהיהודים - חילונים ודתיים - מפחדים לעבור בשכונה חרדית • ל-38 אחוז מהישראלים יש "חבר חרדי", לשם ההשוואה - ל-27 אחוז יש חבר ערבי • מדינה אחת ושני עמים? • כנסו לנתונים המלאים

עימות בין חרדים לחילונים במא"ש, ארכיון
עימות בין חרדים לחילונים במא"ש, ארכיון

המכללה האקדמית אחווה ערכה סקר בשיתוך "הקרן לידידות", שנערך על ידי מכון הסקרים "רפי סמית", על יחסי חילונים וחרדים במדינת ישראל. הממצאים מטרידים: 70 אחוז מהאזרחים החילונים של מדינת ישראל לא מכירים את החברה החרדית, ואף לא מעוניינים להכיר אותה. 66 אחוז מעדיפים לא להכיר את חיי החברה הערבית בישראל, ומעל 50 אחוז מהיהודים, חשים פחד כשהם מסתובבים בשכונות חרדיות.

חמישים אחוז מהחברה היהודית - חילונים ודתיים כאחד, לא מכירים את החברה החרדית. רק 34 אחוז מיהודי ישראל טוען כי הוא מכיר את אורח חיי החברה הערבית. ל-38 אחוז מהציבור הישראלי יש חברים חרדים, ול-27 אחוז מהיהודים יש חבר ערבי. לעומת זאת, הערבים טוענים כי ל-69 מהם יש חברים יהודים.

אך האם אותם ישראלים מעוניינים להכיר? מסתבר שלא. 69 אחוז מהציבור טוען כי הוא לא מעוניין להכיר טוב, ונוח לו המצב כך. וגם ההיפך: 70 אחוז מהחרדים ציינו כי אינם מעוניינים להכיר את החילונים טוב יותר.

נתונים נוספים שאסף הסקר נוגעים לפחד ההדדי בין המיעוטים הגדולים בישראל. למעלה מ-70% מהציבור היהודי חושש לעבור בישוב או כפר ערבי. 52% חשים זאת גם כלפי יישוב חרדי. ל-52% מהציבור, חילונים ודתיים, ישנן תחושות שליליות כמו אי נוחות, פחד מאלימות מילולית או פיזית וזרות כאשר עוברים בשכונה חרדית. את אותן תחושות שליליות חשים 73% מהציבור היהודי, העוברים בישוב או כפר ערבי.

26% מהיהודים ציינו כי חשים רגועים או סקרנים כאשר עוברים בשכונה חרדית ורק 17% מהם ציינו כי חשים כך כשעוברים ביישוב ערבי.

האם החילונים מעוניינים לפגוע באורח החיים החרדי?
41% מהציבור היהודי מפחדים לערוך קניות בישוב ערבי. מתוכם 63% מהדתיים חשים כך. לעומתם, הערבים לא מכירים את הפחד מצד היהודים- רק 18% מהם ציינו כי לדעתם יהודים מפחדים להגיע ולקנות אצלם.

הסקר ממשיך וחוקר את התפיסה החרדית לפיה החילונים מנסים לכפות את אורח חייהם על המיעוט החרדי: 75% מהחרדים מאמינים כך ("אורח דומה לשלהם", לפי הגדרת הסקר). לעומת זאת, 61% מהחילונים והדתיים מכחישים וטוענים שהדבר כלל אינו נכון (מה חושבים על כך כל שאר ה-39 אחוז?).

81% מהחרדים מוכנים לגור בשכנות עם משפחה חילונית. לעומת 81% שהיו מתנגדים אם אחד מילדיהם היה מתחתן עם חילוני: 56% היו מתנגדים באופן פעיל, ו25% היו מתנגדים אך נוטים להשלים עם המצב.

61% מהיהודים הישראלים מאמינים שערך דירתו ירד במידה וערבים יעברו לגור בשכנותה. לעומת זאת, הערבים מאמינים כי במידה ומשפחה יהודית תעבור לגור בסמיכות, לא יחל שינוי בערך הדירה ( 74% ). 19% מהם אפילו חושבים שסביר וכי ערך הדירה יעלה.

74% מהחילונים מסכימים שילדיהם ילמדו בכיתה מעורבת של יהודים וערבים. רק 29% מהדתיים מסכימים לכך. 43% מהציבור היהודי הכללי בישראל מאמינים כי ערביי ישראל אינם נאמנים למדינה, כאשר מתוכם 64% מהדתיים מאמינים בכך. 38% מהערבים מסכימים לאמרה שהיהודים רואים בהם לא נאמנים למדינה.

90% מהחילונים והדתיים מאמינים כי ההמנון הלאומי מייצג אותם. רק 22% מהחרדים ו- 24% מהערבים מסכימים בעניין. 16% מהחרדים לוקחים חלק פעיל בחגיגות יום העצמאות, ורק 33% מהם מגדירים עצמם כציונים.

37% מהערבים מזדהים יותר עם דגל מדינת ישראל מאשר דגל מדינת פלשתין. לעומת זאת, 41% מהם מאמינים כי הם חיים תחת כיבוש.
סקר חרדים ישראל חילונים פחד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד