כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

בדיקת 'בחדרי חרדים': רוב הנציגים החרדים משתתפים בטקסי יום הזיכרון

יום הזיכרון נפתח הערב ומדינת ישראל מתייחדת עם זכר החיילים והנרצחים הי"ד שנהרגו על קידוש השם • עיניים רבות נשואות למגזר החרדי ונציגיו - כיצד ינהגו ביום זה • בדיקת "בחדרי חרדים": אלו נציגים משתתפים באירועי יום הזיכרון

צילום: אוהד צוויגנברג, יונתן זינדל, מרים אלסטר, קובי גדעון והדס פרוש פלאש 90. עיבוד: מורן כהן
צילום: אוהד צוויגנברג, יונתן זינדל, מרים אלסטר, קובי גדעון והדס פרוש פלאש 90. עיבוד: מורן כהן



יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל נפתח הערב (ראשון) ועיניים רבות נשואות דווקא אל המגזר החרדי - האם אף הוא יתייחד עם זכרם של הנופלים והאם עבורו יש ערך ליום שנקבע לזכרם של חיילי צה"ל שנפלו ונפגעי פעולות האיבה. אולם מלבד המגזר החרדי, העיניים נשואות בעיקר לנציגי המגזר, הבכירים החרדים, בכנסת ובממשלה.

"בחדרי חרדים" יצא לבדוק, האם הפוליטיקאים החרדים משתתפים באופן רשמי בטקסי יום הזיכרון, כנציגי הממשלה והכנסת. התוצאות מפתיעות: רוב הנציגים החרדים שותפים לטקסים ואף משמשים כנציגי הממשלה בהם.

אולם, אם בש"ס – ניתן לראות את כלל הנציגים משתתפים בטקסי יום הזיכרון – הרי שב'יהדות התורה' המצב שונה, ורוב נציגיה נעדרים מכל טקס רשמי הקשור ליום הזיכרון. "בחדרי חרדים" עם כל הפרטים, איזה ח"כ משתתף והיכן.

יש לציין כי אי-השתתפותם של חלק מהנציגים בוודאי שלא נובע מכך שאותם נציגים לא מכירים או מכבדים את זכרם של הנופלים, אלא בוחרים לכבד את הנופלים בדרכים אחרות - דרכים שנקבעו על ידי מסורת ישראל מדור דור.

כאמור, בש"ס קיימת תמימות דעות ומעשים וחברי התנועה משתתפים בטקסי יום הזיכרון בערים השונות.

• שר הפנים אריה דרעי צפוי להשתתף בטקס בבית העלמין הצבאי בכרמיאל, אולם מקורביו אמרו ל"בחדרי חרדים" כי "רק אם הדבר יתאפשר בכפוף למצב בריאותה של אמו", המאושפזת במצב קשה בבית החולים.

• השר לשירותי דת דוד אזולאי ישמש כנציג הממשלה בטקס שיתקיים בבית העלמין הצבאי בנהריה.

• סגן שר הפנים משולם נהרי ישמש כנציג רשמי והוא ישתתף בטקסט יום הזיכרון שיתקיים בבית העלמין הצבאי בתל מונד.

• סגן שר האוצר יצחק כהן לא ישתתף בטקסי יום הזיכרון. מקורביו מסרו ל"בחדרי חרדים", כי "סגן השר הינו אח שכול. ביום זה הוא מתאחד עם בני משפחתו".

• יו"ר סיעת ש"ס בכנסת, ח"כ יואב בן-צור, הגדיל לעשות והוא ישתתף השנה בשני אירועים - בבוקר בבית העלמין הצבאי בעכו ואחר הצהרים בנצרת כמ"מ יו"ר הכנסת.

• מזכ"ל ש"ס, ח"כ יגאל גואטה, יופיע מחר בצפון וישתתף בטקס יום הזיכרון הרשמי בבית העלמין בקרית שמונה.

• יו"ר ועדת החינוך, ח"כ יעקב מרגי, ישמש כנציג הכנסת בטקס יום הזיכרון שיתקיים בבית העלמין הצבאי בדימונה.

• ח"כ מיכאל מלכיאלי – ה"ישיבישער" שבחבורת הח"כים של ש"ס – ישתתף כמידי שנה בטקס יום הזיכרון שיתקיים במינהל הקהילתי בנווה יעקב, שבו הוא שימש בעבר כיו"ר. מלכיאלי ימסור שיעור תורה במקום לעילוי נשמת הנפטרים. ביום העצמאות, יום לאחר מכן, ימסור מלכיאלי מספר שיעורי תורה בערים: כרמיאל, מגדל העמק ועפולה במסגרת 'יום שכולו תורה'.

• ח"כ יצחק ועקנין, שבשנה שעברה השתתף באירוע בבית העלמין הצבאי בכרמיאל – שוהה בימים אלו בחו"ל ובכך נבצר ממנו להשתתף השנה בטקסי יום הזיכרון.

מש"ס ל'יהדות התורה' ולחברי הסיעה האגודאית:

• שר הבריאות הפופולארי יעקב ליצמן ישתתף השנה, כאשתקד, בטקס יום הזיכרון בבית העלמין הצבאי בקרית גת. כזכור, בשנה שעברה, התפרסמה תמונתו של ליצמן קורא פרק תהלים – לזכרם של הנופלים, לאחר הנחת הזר בטקס, תמונה שגרמה ל'קידוש השם' רב. בנוסף לפרקי התהילים – ליצמן גם נושא דברים לזכר הנופלים.

• סגן שר החינוך מאיר פרוש יעזוב את ירושלים וידרים הרחק אל העיר אילת, שם הוא ישתתף בטקס יום הזיכרון בית העלמין הצבאי בעיר הדרומית, יקרא פרקי תהילים ויישא דברים כנציג הממשלה.

• יו"ר סיעת 'יהדות התורה' ח"כ מנחם אליעזר מוזס לא ישתתף השנה באחד מטקסי יום הזיכרון, וזאת למרות שבשנים האחרונות הוא השתתף בטקס בבית העלמין הצבאי בראש פינה. את הסיבה לכך הוא חושף ל"בחדרי חרדים": "הסכמתי השנה לשמש כנציג הכנסת באירועי יום הזיכרון, אולם הייתי אמור להיות בחו"ל אבל לבסוף טיסתי התבטלה ואני בארץ". מוזס מוסיף, "בעבר השתתפתי בטקס בראש פינה וניהלתי אותו בהצלחה רבה".

• חבר סיעתו הבלזאי, ח"כ ישראל אייכלר, לא ישתתף בטקסי יום הזיכרון. ראש לשכתו חיים רבינוביץ מסביר ל"בחדרי חרדים" מדוע: "נכון לרגע זה, ח"כ אייכלר לא הוזמן להשתתף בטקסי יום הזיכרון מטעם הכנסת - והוא יכבד את היום בדרכיו".

למרות היעדרו של אייכלר מהטקסים הרשמיים, ל"בחדרי חרדים" נודע כי אייכלר נוהג כמידי שנה, להקדיש את שיעורו הקבוע אחרי תפילת המנחה בבית הכנסת במשכן הכנסת – לזכרם של הנופלים ונפגעי פעולות האיבה.

• לסיום, שלושת הח"כים הדגלאים. יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, ח"כ יעקב אשר וח"כ אורי מקלב - לא ישתתפו בטקסי יום הזיכרון. מלשכת ח"כ אשר נמסר ל"בחדרי חרדים" כי "בתפקידו כח"כ אינו משתתף באזכרות, אך בעבר כראש עיריית ב"ב הוא השתתף במספר רב של טקסי יום הזיכרון".

בכך נראה כי יש אמנם שינוי דרמטי במספר הנציגים החרדים המשתתפים באירועי יום הזיכרון משנים עברו, אך אין מדובר בשינוי מהותי. הסיבה לכך נעוצה כי ישנם יותר נציגים המשמשים בתפקידים ממלכתיים המחייבים אותם להשתתף באירועים.

כאמור, הנציגים שאינם משתתפים באירועים לא עושים זאת חלילה כתוצאה מסירוב להכיר בכאבם של משפחות הנופלים אלא מטעמים אחרים. הציבור החרדי בשנים האחרונות נמצא על קו התפר שבין השתתפות מלאה באירועי המדינה השונים לבין המשך הסתגרות בין חומות התורה והמסורת היהודית מדור דור - שלא הכריזה על ציון יום אחד כללי לזכרם של לוחמים או אזרחים שנרצחו בפעולות איבה, בוודאי לא בדרך שנקבעה על ידי המדינה - עמידה בצפירה ועוד.

לכן, בעוד מרבית החרדים לא יעמדו בצפירה כשהם נמצאים במרחב הפרטי - בביתם, במרחב הציבורי רוב בני הציבור החרדי יעמדו ויכבדו את רגשות הציבור הכללי, זאת למרות שהדבר מתנגש עם המסורת היהודית. בנוסף, רבים במגזר החרדי יקדישו את לימודם לעילוי נשמת הנופלים ורבים אחרים יקראו פרקי תהילים ואף ידליקו נר לזכרם.

תהא נשמתם של כל הנופלים והנרצחים הי"ד צרורה בצרור החיים.
יום הזיכרון נציגים חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד