ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

פרויקט מיוחד: היחס של גדולי ישראל לחיילי צה"ל שנפלו

גדולי ישראל על חיילי צה"ל שנפלו: נהרגו על קידוש השם, או שמא השירות בצה"ל אינו עומד בקריטריון הלכתי-יהודי • 'בחדרי חרדים' מביא בפניכם את הכרעות גדולי הרבנים מכל המחנות - מ"קדושים" - כפי שאמרו הרוב המוחלט וביניהם, ועד הקיצוני ביותר: "מחללי שבת ועוברי עבירות יש להתפלל עליהם שימותו" -כפי שאמר הגרי"י קלמנוביץ, מבכירי רבני 'הפלג הירושלמי'

הרב שך מארח בביתו חיילים וקצינים
הרב שך מארח בביתו חיילים וקצינים



יום הזיכרון לחללי צה"ל מעורר בחברה החרדית דיון בנוגע לשאלת ההתייחסות למות חיילי צה"ל בשדה הקרב.

בעוד כל גדולי ישראל, בהם הגר"ח שמואלביץ, הגרא"מ שך, ושיבדלו לחיים הגר"ג אדלשטיין והגר"ח קניבסקי סברו כי מוות החיילים הם קדושים והמלחמות בגדר מלחמת מצווה הרי שאחד מבכירי ה'פלג' הגרי"י קלמנוביץ סבור שאסור להתפלל על החיילים גם לא בעיצומה של מלחמה ומכיוון שהם עוברי עבירות - עדיף שימותו.

היומונים החרדיים וגדולי ישראל לא ציינו את יום הזיכרון בדרכה של המדינה, אלא בדרכי התורה, כמו לימוד משניות, אמירת תהילים ושאר דרכי הציון הנהוגים ביהדות החרדית מאז ומעולם.

גדולי ישראל זצוק"ל באמירת תפילת 'א-ל מלא רחמים' לזכר הנספים וחללי צה"ל

כל גדולי ישראל בדור האחרון סברו כי מותם של החיילים במלחמות ישראל במדינה הם מוות מצווה על קידוש השם, הגר"ח שמואלביץ אף כינה אותם שהם בדרגת הרוגי לוד ודברים מעין אלו השמיע ראש ישיבת פוניבז' הגר"ג אדלשטיין במבצע צוק איתן.

בסיור של מפקדי צבא שהיו בבני ברק ובישיבת פוניבז' וביקרו אצל מרן הגרא"מ שך זצוק"ל, אמר להם מרן הגרא"מ שך: "אתם אנשים חשובים, חשובים מאוד. שומרים על ארץ ישראל שמירה מעולה, ואנו חייבים לכם הרבה תודה על המעשים שלכם. אנו יודעים להכיר טובה ולהעריך את תרומתכם כאן".

הגרא"מ שך אף ציין "מפני כבודם של אנשים חשובים אלו אני עומד".

גם כשקירבו להגרא"מ שך את הכיסא לשבת הוא אמר "לכבודם אני עומד" הוא התיישב רק לאחר שאחרון המבקרים התיישב.

במכתב שכתב מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל כשדן על עניין "ויד תיהיה לך על אזנך", הוא כתב על המלחמה שהייתה והביא את דברי הרמב"ם "ואין זו מלחמת מצווה – עזרת ישראל מיד צר שבא עליהם" והוסיף "ואנן במלחמת מצווה קא עסקינן".

אך מאידך, הגאון רבי ישראל יצחק קלמנוביץ, אחד מבכירי רבני ה'פלג' הירושלמי ומי שבעצרות רבות של הפלג היה מהדרשנים המרכזיים הוא שאמר בדרשה לפני מספר שנים בעיצומה של מבצע 'צוק איתן' כי אסור להתפלל על החיילים: "אינני יודע, אם יש שמה ערלאכע יידן צריך להתפלל עליהם, אבל על השאר איני יודע, בספרי הפוסקים יש נידון גדול על מי שייך לימוד זכות של תינוק שנשבה. מי שלא תינוק שנשבה הריהו מחלל שבת בפרהסיה כופר בי"ג עיקרים יש לו דין של נכרי הוא עובד כוכבים לכל דבריו יינו יין נסך.

"יש אריכות בענין על מי ניתן לומר הלימוד זכות של תינוק שנשבה אבל גם מי שתינוק שנשבה זה רק לכאורה שאין לו דין נכרי אבל אם נקרא עמיתך, ב'חפץ חיים' כתוב שאפי' אינו מאמין בדקדוק אחד של תורה שבע"פ הוא אפיקורוס, מי שעובר עבירות ידועות בשאט נפש אינו בכלל עמיתך ומצוה לגנותם ולבזותם, ואינו בכלל איסור לא תונו ולא תלך רכיל הוא לא עמיתך, אבל זה רק במי שיש לו ה'לימוד זכות' של 'תינוק שנשבה' אבל מי שאין לו ה'לימוד זכות' הזה, ודאי יש בהם מסיתים ומדיחים ממש שמצוה לגנותם ואסור להתפלל עליהם!"

"וצריך שיקול גדול מה כדאי להם. אם כדאי עדיין לחיות ויהיה חייבי כריתות, מחללי שבת, אוכלי טריפות חזיר או לא, להיות נהרג על ידי גוי ונקרא קדוש, מה יותר כדאי אם צריך להתפלל שלא יהיה נהרג. מי יימר, עוד יש לפלפל בזה אומרים שכהולכים למקום סכנה יש איזה הרהורי תשובה ואם אחד הרהר תשובה קצת ואחר כך אם יהיה נהרג אחר תשובה, מיתה מכפרת, ואם יחזור לקדמותו מה יהיה יעשה, עוד פעם כל העברות חייבי כריתות חייבי מיתות בית דין מחללי שבת כפירה הכל יעשה".

"מי שיש לו קצת תשובה עדיף יותר לא לחיות אח"כ עם כל העברות, ממילא מי אומר שכדאי להם להתפלל עליהם, וזה קצת לפלפל בזה" אמר הגרי"י קלמנוביץ מבכירי 'הפלג הירושלמי'.

יצויין כי בתיעוד מפורסם של 'הכנסיה הגדולה השישית' שהתקיימה בשנת תש"מ נראים גדולי ישראל עומדים בתפילה שאחריה נאמרה תפילת אל מלא רחמים לע"נ גדולי ישראל, רבנים וכן חיילי צה"ל "שמסרו נפשם על קידוש ה'", בהשתתפות הגרא"מ שך שנשא את משא הפתיחה, האדמו"ר הרב שמחה בונים אלתר מגור, הרב משה פיינשטיין, הרב יעקב קמינצקי, הרב יעקב יצחק רודרמן, הרב שלמה זלמן אוירבך, האדמו"ר הרב משה יהושע הגר מויז'ניץ, האדמו"ר הרב אברהם וינברג מסלונים בעל "ברכת אברהם", האדמו"ר הרב שמואל אליהו טאוב ממודז'יץ, האדמו"ר הרב יחיאל יהושע רבינוביץ מביאלא.

גם הגר"ע יוסף היה עורך תפילה על החיילים וכך היה אומר "מי שברך אבותינו אברהם יצחק ויעקב, הוא יברך וישמור וינצור את כל חיילי ישראל העומדים על המשמר, לזכות אותנו, אלמלא הם, לא יכולנו ללמוד תורה, היינו תחת העריצים הרשעים האלה צוררי ישראל, הקדוש ברוך הוא ישמור אותם ויחיה אותם כי השם אלוקיכם הולך עמכם להילחם לכם עם אויביכם להושיע אתכם".

ר' מאיר פרומר, שהשתתף היום בטקס זיכרון בהיכל ישיבת "בית השם" סיפר ל'בחדרי חרדים': "בתוך הדברים סיפר המרצה שם עובדה מעניינת על ניחום אבלים בו השתתף בבית אל"מ דרור וינברג הי"ד, קצין בכיר שנהרג בהיתקלות בחברון, ובין המנחמים הגיע המשגיח הגאון הצדיק רבי חיים וואלקין משגיח ישיבת 'עטרת ישראל'. הרב וואלקין לא הכיר את המשפחה, ואמר שהגיע לנחמם כי הרגיש צורך להכיר טובה.

"הרב וואלקין סיפר לבני המשפחה על ה'ועד' שמסר לבני הישיבה במוצאי השבת הכאובה בה נהרג וינברג הי"ד בתקרית הידועה ב'ציר המתפללים' והאריך בפני בני הישיבה כמה חובת הכרת הטוב עלינו, והוסיף הרב וואלקין בהתרגשות "אין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתם, והלוואי ויהיה חלקי עימהם". הרב וואלקין אף אמר כי גם חייל שאינו שומר תומ"צ הוא קדוש, כיון שנהרג בעת שמסר נפשו להציל יהודים, סיפר פרומר ל'בחדרי'.
חיילי צהל חרדים הרב שך הרב עובדיה יוסף הכנסייה הגדולה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 34 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד