י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

מדהים: כך קובע הרב קנייבסקי מי יעבור לפני העמוד בלדרמן

המונים מגיעים מדי בוקר למניין הנץ בראשות הגר"ח קנייבסקי בבית הכנסת לדרמן בבני ברק. הבעיה: מה קורה במידה וישנם כמה בעלי חיוב לעבור לפני העמוד. הפתרון: "גורל הגר"ח"

שר התורה הגר"ח קנייבסקי
שר התורה הגר"ח קנייבסקי



מניין הנץ שנערך מידי בוקר אצל הגר"ח קנייבסקי מפורסם בכל העולם. המונים מגיעים להתפלל מידי בוקר בבית הכנסת לדרמן במניין של הגר"ח. בית הכנסת ברחוב רשב"ם מלא מפה לפה והדבר יוצר לעתים בעיות לא שגרתיות.

בעקבות ריבוי המתפללים מצוי ושכיח מאד שישנם שני חיובים, ואף שלושה, של אבלים שצריכים לעבור לפני העמוד. ובכן, הפתרון שנמצא בבית הכנסת - הגבאי פונה לגר"ח שיערוך גורל. וכך, שר התורה פותח את סידורו בעמוד אקראי ומחפש לאורך העמוד באות שמתחילה בתחילת השורות את שמות המתפללים.

כך למשל, ביום שני האחרון היו שני אבלים - האחד ששמו מתחיל באות א' והשני באות ד'. הגר"ח סקר עמוד אקראי בסידורו והאות הראשונה הייתה א' ואותו אבל עבר לפני העמוד.

בעלון דברי שי"ח מובא כי מקור עשיית הגורל בדרך זו מבוססת ככל הנראה על שיטת הגורל המפורסמת המיוחסת לגר"א, כפי שהביאה במסורה הצדיק רבי אריה לווין זצ"ל, סבה של הרבנית ע"ה, כפי שקיבל מרבו רבי חיים ברלין.

וכן מובא בספר 'בית אמי' שבגורל זה היו משתמשים כדי להשיב על שאלות גורליות, והגורל היה מתבצע על ידי דפדוף בספר התנ"ך על פי סדר מסוים, כאשר הפסוק שעולה רומז לתשובה. לא רק את אופן עשיית הגורל קיבל רבי אריה מרבו, אלא גם את התנ"ך כפול הטורים שבו משתמשים לעריכת גורל זה.

נכדו, הגר"ג הוניסברג, סיפר שתלמידי ישיבה שאלו את סבו בנוגע לסדרת גניבות שהייתה בישיבה ולא ידעו מי עומד מאחורי המעשים. התלמידים ביקשו לערוך גורל הגר"א, אך הגר"ח השיב כי 'לא כל אחד ראוי לעשות גורל הגר"א'.
הרב חיים קנייבסקי גורל גורל הגר''א בעל תפילה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד