כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

גיבוי נחרץ לליצמן • דרעי וגפני ל'בחדרי': "אחרי השבת, ניאבק על הסיעוד"

כשברקע משבר השבת והמרכולים, ראשי המפלגות החרדיות מצחצחים חרבות ומסמנים את המאבק הבא • "בחדרי חרדים" בדק עם השרים והח"כים החרדים האם הם יאבקו על מימוש רפורמת הבריאות של ליצמן וחזר עם תשובות ברורות • וגם: האם הם יפילו על כך את הממשלה?

צילום: יונתן זינדל, פלאש 90. עיבוד: מורן כהן
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90. עיבוד: מורן כהן



כשברקע משבר השבת והמרכולים, ראשי המפלגות החרדיות מצחצחים את החרבות ומסמנים בנחרצות את המאבק הבא שיוכיח לעיני כל שהן לא נאבקות רק בנושאי דת ומדינה, אלא אף למען החלשים והקשישים מכלל האוכלוסיות בישראל.

רפורמת הסיעוד של שר הבריאות יעקב ליצמן חקוקה שחור על גבי לבן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד ליהדות התורה. על פי ההסכם, הרפורמה הייתה אמורה להתחיל לפני ארבעה חודשים, בתחילת שנת 2017, אולם, כלל הנציגים היו עסוקים במאבקים "דחופים יותר" הקשורים לנושאי דת ומדינה, כמו תקציבים לישיבות, גיוס ושמירת הסטטוס קוו, ורק ליצמן המשיך להחזיק ולנפנף עם סעיף 80 המופיע בהסכם הקואליציוני.

כעת, גם ש"ס וגם יהדות התורה, מבהירות ל"בחדרי חרדים" כי הגיעה העת לפרוע את הפירעון ואת ההתחייבות. אך מי שעוצר בעדן הוא שר האוצר משה כחלון שלא מאפשר להתקדם עם הרפורמה.

כזכור, אתמול בישיבת הממשלה, השר ליצמן הפתיע והצביע נגד תוכניתו של כחלון 'נטו משפחה', ליצמן נימק את מעשיו ואמר: "הממשלה מחויבת להסכם הקואליציוני הכוללת סעיף מימוש הרפורמה לטובת האוכלוסייה המתבגרת בישראל. שוב ושוב הרפורמה זוכה לדחייה והתחמקות, בידי שר האוצר ופקידי משרדו בתואנות שונות".

לדבריו, "פעם אמרו לי בגלל שלא רוצים להעלות מיסים, אחר כך אמרו לי שאין כסף לתכנית זו, אך הנה אני מגלה שיש פתאום מיליארדים לדברים שחשובים לשר האוצר, ושלא תוכננו ושלא הובטחו בהסכם הקואליציוני. לכן אני מתנגד לתכנית זו ודורש לפני הכל לקיים את מה שהובטח ולהביא לשינוי מערכתי למען הסיעודיים".

ליצמן לבדו במערכה? "בחדרי חרדים" בדק

האם ליצמן לבד במערכה? "בחדרי חרדים" פנה לכלל הנציגים החרדים שהביעו תמיכה חד משמעית במאבקו של ליצמן. שר הפנים אריה דרעי ויו"ר ועדת הכספים גפני הוסיפו לנמק בשיחה עם "בחדרי חרדים" כי בגלל מאבק השבת והמרכולים, נושא הרפורמה הסיעודית לא עלה עדיין על סדר יומם, אולם הם מבטיחים, כי הקרב הבא יוקדש אך ורק למען הקשישים.

השר דרעי אמר היום ל"בחדרי חרדים" כי "אני תומך תמיכה מלאה ברפורמה הסיעודית. תכנית הסיעוד הזו הייתה הבטחת בחירות שלנו והממשלה והקואליציה מחוייבת לזה", שר הפנים הוסיף כי "כעת בראש סדר העדיפויות נמצא מאבק השבת ומיד אחר כך ננהל מאבק גם על הסיעוד".

ח"כ גפני, אמר דברים זהים בשיחה עם "בחדרי חרדים", לדבריו, "כולנו תומכים בנושא הסיעוד, זה חלק מההסכם הקואליציוני שלנו, וכולנו תומכים בכך" גם גפני הוסיף כי "בגלל נושא השבת, שהיה דחוף, נדחה העיסוק בנושא של הסיעוד מישיבת הסיעה, אבל בוודאי שנדרוש זאת וצריך לכבד את ההסכם".

צילום: יונתן זינדל, פלאש 90צילום: צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


תמיכה מקיר לקיר

ולא רק ראשי המפלגות, גם הח"כים עצמם נשמעו היום רהוטים מתמיד, בתמיכתם ברפורמה הליצמנית.
ח"כ יעקב אשר אמר היום ל"בחדרי חרדים כי "פרטי ההסכם הקואליציוני על כל סעיפיו - הם הבסיס של השותפות שלנו בממשלה, על כל המשתמע מכך".

חברו לסיעה, ח"כ אורי מקלב, נשמע אף הוא נחרץ: "אנחנו תומכים תמיכה נלהבת ברפורמה, היא חלק מההסכם שלנו, היא דבר חשוב מאוד". מקלב לימד זכות על שר האוצר ואמר ל"בחדרי חרדים" כי "אני לא חושב שכחלון מתנגד - אלא זו שאלה של תקציב וסדרי עדיפויות", לדבריו, "התוכנית היא חלק מההסכם הקואליציוני אנחנו עמדנו בכל התחייבויות הקואליציונית וגם זה יבוצע בסופו של דבר".

גם בסיעת הבית של ליצמן נשמע קול אחיד בנושא. ח"כ ישראל אייכלר אמר ל"בחדרי חרדים" כי "אנחנו תומכים ודורשים לעמוד על כל סעיף בהסכם על הקואליציוני ועל זה נילחם עד חורמה"
סגן השר מאיר פרוש אמר ל"בחדרי חרדים" כי "אני מזדהה עם דבריו של השר ליצמן שנמסרו היום בעיתונות החרדית, על דברים שאמר בישיבת הממשלה אתמול בנושא הרפורמה הסיעודית".

יו"ר הסיעה, ח"כ מנחם אליעזר מוזס אמר ל"בחדרי חרדים" כי "אני תומך בכל מה שנוגע לתחום הסיעוד. כקדימון אני מביא ביום ראשון הצעת חוק חשובה בתחום זה ועניינה - החזרת תשלום לזכאי אשפוז רטרואקטיבית". מוזס התייחס לאופציה של פרישה מהקואליציה בעקבות משבר רפורמת הסיעוד ושאל: "אם נפרוש יהיה יותר טוב? אבל זה מסור בידי מועצת גדולי התורה".

גם בש"ס לא טמנו ידם בצלחת, ומלבד יו"ר המפלגה דרעי, גם ח"כ מיכאל מלכיאלי המשמש כחבר בוועדת הרווחה והבריאות בכנסת – היה נשמע חד בנושא: "הרפורמה הסיעודית אותה מוביל שר הבריאות הרב יעקב ליצמן, הינה חשובה מאוד ונחוצה בכדי שאנשים מבוגרים יוכלו לחיות את גיל הזקנה בכבוד הראוי להם, ולא נראה מראות כמו שראינו לאחרונה בבתי אבות שונים ברחבי הארץ".

מלכיאלי הוסיף ל"בחדרי חרדים" כי "לגבי הסכמים הקואליציוניים, ראוי שהשותפים הקואליציוניים הליכוד וכולנו יכבדו את הסכמים, ולא רק בעניין הזה, אלא בכל שאר הנושאים שסוכמו- שבת, חינוך ושאר דברים".

צילום: יונתן זינדל, פלאש 90צילום: צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90





מתוך ההסכם הקואליציוני

לסיום, הנה סעיף הרפורמה הסיעודית, מתוך ההסכם הקואליציוני עם 'יהדות התורה' שנכתב ונחתם בין 'הליכוד' ל'יהדות התורה', בדיוק לפני שנתיים, ביום י"א אייר, תשע"ה:

"לצורך ייעול ושיפור הטיפול באוכלוסיות הקשישים הסיעודיים בישראל, תקדם הממשלה רפורמות בתחום הסיעוד. לשם כך מנכ"ל משרד הבריאות והממונה על התקציבים במשרד האוצר יגבשו במשותף מתווה עד 01.01.2016".

בנוסף נכתב בהסכם שנחתם על ידי 'הליכוד' ו'יהדות התורה': "הרפורמה תיתן מענה לשינויים המבניים באספקת השירותים בתחום תוך שימת דגש על: פישוט הבירוקרטיה לאזרח, מערך הטיפול והשיקום בקהילה, דרכי המימון הממשלתי והפרטי, מבחני ההכנסות הקיימים כיום ובחינת תחום האשפוז הסיעודי על מרכיביו השונים. יישום הרפורמה יחל ב01.01.2017".

האם ממש בקרוב נראה את המפלגות החרדיות נאבקות עד כדי איומי פרישה מהקואליציה למען כלל החלשים והקשישים בישראל? אם נאמין להבטחותיהם של הפוליטיקאים, התשובה היא: כן.
רפורמת הסיעוד יעקב ליצמן אריה דרעי משה גפני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד