כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

עדויות מטרידות: האם במד"א מעדיפים אירועים בתשלום על פני הצלת חיי האזרחים?

אירועי יום הזיכרון והעצמאות עברו ב"ה בשלום, אבל הותירו מספר שאלות קשות בכל הנוגע לארגון ההצלה המרכזי של מדינת ישראל • ממידע שהגיע לידי 'בחדרי חרדים' עולה כי במד"א העדיפו לספק אבטחה לאירועים בתשלום על חשבון הצלת חיים • כל הפרטים

אמבולנס מד"א (פלאש 90)
אמבולנס מד"א (פלאש 90)



אירועי יום הזיכרון והעצמאות עברו ב"ה בשלום, אבל הותירו מספר שאלות קשות בכל הנוגע לארגון ההצלה המרכזי של מדינת ישראל. ממידע שהגיע לידי 'בחדרי חרדים' עולה כי במד"א העדיפו לכאורה לספק אבטחה לאירועים בתשלום על חשבון הצלת חיי האזרחים.

המידע שהגיע אלינו הדאיג אותנו. האם יתכן שבמד"א מעדיפים אזרח אחד על משנהו? האם הארגון הלאומי של ישראל מעדיף לספק אבטחה לאירועים בתשלום - בצורה המיטבית, על חשבון הצלת חיים בערים אחרות? והשאלה החמורה - האם ישנם אמבולנסים של מד"א שאינם מצוידים באופן קבוע במכשור הדרוש להצלת חיים?

המידע שהגיע ל'בחדרי' כלל את הדיווח הבא: מבצע איסוף מכשיר מציל חיים - דפיברילטור ('לייפבאק'), מכוננים הפזורים בשטח על ידי הממונים עליהם במד"א, נערך מספר ימים לפני יום הזיכרון וזאת למטרת אבטחת אירועים במהלך יום הזיכרון. המשמעות: כוננים רבים ברחבי הארץ נותרו למשך שבוע לפחות, ללא מכשיר דפיברילטור – ששימושו העיקרי הוא החזרת קצב לב לפעולה סדירה במצב של דום לב פתאומי.

ממידע שמגיע לידי 'בחדרי חרדים', עולה כי נציגים מטעם ארגון מד"א פנו מספר ימים לפני יום הזיכרון לכוננים רבים ברחבי הארץ – בדרישה להפקדת מכשירי דפיברילטורים - שיועברו לאמבולנסים שנשלחים לאבטחת אירועים שונים ברחבי הארץ.

קראתם עד כה על המכשיר מציל חיים, אך מסתבר כי גם מכשירים נוספים נלקחו מהכוננים לטובת מבצעי אבטחה בתשלום. כך למשל, ביום רביעי שעבר כתבה אחראית כוננים כרמל בהודעת ווטסאפ: "מבוצע במרחב איסוף גורף מכלל הכוננים – של מכשירי הקשר שברשות חלקכם. המכשירים חיוניים לנו לאירועי הלאום הקרובים. כל מי שברשותו מכשיר קשר מתבקש להפקידו בתחנת חיפה עד ליום ראשון הקרוב... בעלי דפיברילטורים - בקרוב אפנה אליכם באופן אישי בבקשה דומה".

ואכן, כפי שמאשר מתנדב המתגורר באחת הערים החרדיות, אליו פנינו כדי לאמת את הנתון שעל פניו אמור להדאיג את כולנו: "לקחו לנו את המכשירים לפני כמה ימים ואמורים להחזיר... כרגע (יום שלישי) אני בלי המכשיר ברכב". יצוין כי בחיפה התאגדו כוננים נגד הדרישה ולפחות חלקם סירבו להפקיד את מכשיריהם.

מבדיקה נוספת שערך 'בחדרי חרדים', אתמול בערב (רביעי) כחצי שעה לאחר שהוגשה שאילתה למד"א, הגיע לעיר אלעד רכב מלא לייפבאקים והם הוחזרו לכוננים.

חשוב לציין כי מדובר במכשיר שאינו בא לידי שימוש יומיומי אצל הכוננים, אך מדובר במכשיר שבזמן אמת של דום לב, יכול לעשות את ההבדל בין הצלת חיים למוות ודאי חלילה.

בספרי הציוד לאמבולנסים לדוגמא, חובה שמכשיר כזה יימצא בכל אמבולנס. אז איך יתכן שמד"א, גוף שככל הידוע לא נמצא בבעיות כלכליות, מזדקק 'לשנורר' ממתנדביו מרחבי הארץ את המכשיר שהוא עצמו העביר להם, עבור הצלת חיים?

"מה שקורה בתקופת לחץ כמו יום הזיכרון או ל"ג בעומר, מד"א מוזמן לאבטח אירועים המוניים", מסביר ל'בחדרי' גורם המעורב בתחום (השם במערכת). "מוציאים אמבולנסים מהמחסנים - כאלו שאינם פעילים לאורך כל השנה. מכיוון שאין בהם דפיברילטורים, לוקחים אותם מהמתנדבים ומחזירים להם לאחר מכן".

למעשה הסטנדרט של פיזור מכשירי ה'לייפבאק' - החזרת חיים, כפי שהם מוגדרים בשפת אנשי הרפואה - בקרב המתנדבים, החל בארגוני ההצלה החרדים. מד"א אימץ זאת בהמשך, לאחר שהוכח כמה פעמים, כי נוכחות כונן מהיר, עם אופנוע או בלי, עם מכשיר כזה ברגע המתאים - הצילה חיים בפועל ממש.

היתכן כי אזורים שלמים בארץ אינם מכוסים בתקופה זו של השנה, לאורך תקופה של שבוע ויותר, ללא מכשיר כזה זמין בקרב הכוננים - המהירים בדרך כלל הרבה יותר מאמבולנס?

כאמור, קצת אחרי הפנייה שלנו וכפי הנראה בלי קשר אליה - המכשירים הוחזרו אמש (רביעי) לכוננים, לא ידוע לנו עדיין האם לכולם. אך עדיין השאלות הקשות בעינן.

ממד"א נמסר בתגובה ל"בחדרי חרדים": "במהלך יום הזיכרון נשלחו צוותי מד"א לבתי העלמין בכל רחבי הארץ בכדי להעניק סיוע רפואי לרבבות ישראלים שפקדו את קברי יקיריהם בעת ובעונה אחת. לקראת משימה זו תועדפו משיקולים מבצעיים ורפואיים מכשירי דפיברילטור לאמבולנסים מאפסנת חירום שנשלחו לאבטח את טקסי הזיכרון השונים. בתום מבצע האבטחה מכשירי הדפיברילטור מוחזרים. יצוין כי בלמעלה מ- 300 אופנועי מד"א ובכלל האמבולנסים וניידות הטיפול הנמרץ הפרוסים כדרך קבע בכלל רחבי הארץ, ישנם מכשיר דפיברילטור באופן קבוע".
מד''א אמבולנסים דפיברילטור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד