י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

גפני: "בשוק העבודה לא רוצים לקלוט חרדים - ניקלט בעל כורחכם"

בכנס של מכון אהרון למדיניות כלכלית תקף יו"ר ועדת הכספים את אנשי האוצר: "אגף התקציבים מתייחס לישראל כאל מפעל לייצור פחיות בירה. הגירעון הוא לא קדוש"

גפני. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
גפני. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



"אני גאה בכך שבהיותי יו"ר ועדת הכספים לא נסגר אף מפעל בישראל" - כך אמר היום (ה') ח"כ משה גפני בפתח שיחה שערך עם עורך TheMarker, סמי פרץ, בכנס של מכון אהרון למדיניות כלכלית במרכז הבינתחומי בהרצליה. "מפעל פרי גליל היה בסכנת סגירה, וכך גם מפעל עוגן בחצור הגלילית. היה צריך להעביר להם 12.5 מיליון שקל, לטובת מאות עובדים, ומנענו את הסגירה".

"השאלה היא אם צריך להילחם על כל מפעל כזה. למשל ביקנעם, שם בכל פעם שנסגר מפעל לואו-טק, נפתח מפעל היי-טק. האם המצב הטוב שבו אנו נמצאים - אבטלה נמוכה ברמה של 4.5% - מסממת אותנו וגורמת לנו לנוח על זרי הדפנה או שיש לנצל את הסיטואציה הנוחה, להשקיע דווקא היום בהכשרה מקצועית, ולשתול עצים שיניבו פירות בשנים הבאות?

"אני מסכים שצריך להשקיע בהכשרה מקצועית ולשפר את השכלת העובדים. אנו סבורים שמושקע בכך פחות כסף משצריך היה להיות מושקע, ודנים בעניין הזה פעמים רבות בוועדת הכספים".

עלה פה בדיון בין הכלכלנים בכנס הנושא של "קדושת הגירעון". יש מי שאומר שזה לא יהיה נורא אם נגדיל הגירעון של ישראל, ובלבד שנגדיל גם את הצמיחה.

"בתור חרדי, אני שמח שיש לי סוף-סוף אפשרות להתנגד לקדושה מסוג מסוים. המציאות של היום שבה אנו מדינה חזקה שיש לה כסף - דבר שלכאורה לא היה אמור לקרות לאור תנאי הפתיחה שלנו - המציאות הזו מביאה את אגף התקציבים להתייחס לישראל כמפעל לייצור פחיות בירה, כשכל מה שהוא צריך לוודא זה שהגירעון כוסה. בעיני, המצב ממש הפוך. מדינה היא לא מפעל אלא גוף חברתי. הגירעון בהחלט לא קדוש".

מצד שני, החשש הוא שאם האוצר יזרום אתכם בנושא הגירעון - אתה תרצה כסף לישיבות, מישהו אחר ירצה כסף למשהו אחר, והלחצים הפוליטיים ישלטו בנו.

"יש לי הסכם קואליציוני, ועבור הישיבות אני לא מבקש שקל נוסף. אף שרציתי להכניס את התקצוב שלהן לבסיס התקציב, לא הצלחתי בכך. עם כל הכבוד לאנשי האוצר, אגף התקציבים לא מנהל את המדינה. אנו נבחרי הציבור".

איילת שקד הביעה כאן בכנס התנגדות חריפה לחוק שכר הבכירים, שאתה היית אחד מתומכיו. מה דעתך על כך?

"השרה שקד הגדירה את החוק פופוליסטי. אני מצטער על כך שלא התלהבתי מחוק 'לא פופוליסטי' שהיא הובילה בעצמה - חוק ההסדרה. בואו נעשה השוואה ונראה אילו חוקים פופוליסטיים מביא משרד המשפטים ואילו חוקים פופוליסטיים אני מביא.

"בדיון הקשה שנערך אמרו לי באוצר 'אתה ממוטט את המדינה, כי אין לה כסף לתת לזה'. בסופו של דבר בא אלי סגן הממונה על התקציבים ואמר 'בוא נעביר אותו, אבל רק למשפחות ברוכות ילדים'. אמרתי לו 'יש שני חילונים בלי ילדים שביקשו ממני שאעביר את החוק'. ידעתי למה הוא הציע לי את ההצעה הזו. אם הייתי מסכים, הוא היה יוצא החוצה ומכריז 'גפני רוצה כסף לחרדים'".

כחרדי, מה דעתך על העובדה שלמרות העלייה בהשתתפות גברים חרדים בשוק העבודה, הם משתלבים במשרות בשכר נמוך? איך ניתן לשפר את התגמול שלהם?

"הכל שקר. בשוק העבודה לא רוצים לקלוט חרדים. לא במשרדי ממשלה ולא במקומות אחרים. החרדים רוצים לעבוד גם במשרות מכניסות - ולא נותנים להם".

לא נותנים להם כי אין להם לימודי ליבה.

"אני מדבר על החרדים שלמדו באוניברסיטה. ביקשתי בהצעת חוק שיעודדו אותם ויעניקו להם העדפה מתקנת. כמו לערבים ולדרוזים. משרד המשפטים נלחם בי. לא רוצים לקלוט חרדים בשוק העבודה - ואנו ניקלט בעל כורחכם".
משה גפני תעסוקת חרדים שוק העבודה אגף התקציבים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד