י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

פשיטת הרגל הגדולה ביותר בארה"ב אי פעם

פורטו ריקו הכריזה על פשיטת הרגל המקומית הגדולה בתולדות ארה"ב - הטריטוריה, שנמצאת בחסות אמריקאית, הגיעה להסדר חובות היסטורי על חובותיה הציבוריים

  • ט' אייר התשע"ז
פורטו ריקו
פורטו ריקו



פורטו ריקו הכריזה אתמול על הסדר היסטורי של חובותיה הציבוריים, תחת מה שמסתמן כפשיטת הרגל הגדולה ביותר אי פעם בשוק האג"ח המוניציפליות של ארה"ב, ששוויו 3.8 טריליון דולר.

לא ידוע עדיין בדיוק כמה מתוך החובות בסך 70 מיליארד דולר של פורטו ריקו ייכללו בפשיטת הרגל, אשר מגיעה יום לאחר שכמה מהנושים הגדולים ביותר הגישו תביעה נגד הטריטוריה הנמצאת בחסות ארה"ב.


פשיטת הרגל ככל הנראה לא תשנה את חיי היום-יום של תושבי פורטו ריקו, ש-45% מהם חיים בעוני, אבל היא עלולה להוביל לקיצוצים עתידיים בפנסיות והטבות לעובדים, ואולי אף לפגיעה בשירותי הבריאות והחינוך. כלכלת פורטו ריקו שקועה במיתון כבר כמעט עשר שנים, עם אבטלה של כ-11%, והאוכלוסיה הצטמצמה בכמעט 10% בעשור האחרון.

תהליך פשיטת הרגל יאפשר לפורטו ריקו לכפות על הנושים תספורות, אך גם ירתיע משקיעים ויעכב את כניסתה מחדש לשוקי האג"ח.

הבקשה לארגון מחדש של החובות הוגשה על ידי מועצת הפיקוח הפיננסית של פורטו ריקו בבית משפט מחוזי אתמול, תחת סעיף 3 של חוק החילוץ של הקונגרס האמריקאי שמכונה PROMESA. הסעיף מאפשר תהליך הסדר חובות בדומה להליך הגנה מפני נושים של פשיטת רגל.

פשיטת הרגל כוללת רק את הממשלה המרכזית של פורטו ריקו, שחייבת 18 מיליארד דולר המגובים בחוקה של האי, אך לא כוללת על הנייר חובות של 17 מיליארד דולר של גופים אחרים. ואולם חובות אלה צפויים להיגרר גם הם לפשיטת הרגל, או להיכלל בהליכי פשיטת רגל אחרים בימים הקרובים, לדברי אליאס סנצ'ז, יועץ למושל ריקרדו רוזלו.

פשיטת הרגל המקומית הגדולה ביותר עד כה בארה"ב, זו שעברה העיר דטרויט ב-2013, כללה חובות של 18 מיליארד דולר. העיר הצליחה להגיע להסדר חוב עם הנושים, בין היתר באמצעות תרומות גדולות מקרנות פילנתרופיות, אשר אפשרו לה להימנע ממכירת אוסף האמנות שלה. אבל "בניגוד לדטרויט, אין כאן אוסף אמנות בשווי מיליארדים שיממן את ההסדר", אמר דיוויד טוויל, שהקרן שלו, מגלן קפיטל, החזיקה באג"ח של פורטו ריקו אך מכרה אותן.
פואטו ריקו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד