ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

שערורית הדומיינים מסתעפת • תחקיר שני בסדרה

מה קורה כשרשמים מנצלים את כוחם ומעמדם ללא בושה? • מתחקיר 'בחדרי חרדים' עולה: באיגוד האינטרנט הישראלי מוכרים את האינטרנט לבעלי הון וקשרים

שערורית הדומיינים מסתעפת • תחקיר שני בסדרה



שערורית הדומיינים מסתעפת

בעקבות הכתבה על הפוליטיקה המסואבת מאחורי הדומיינים נוצרה סערה ציבורית בקהילת האינטרנט המקצועית, ובעקבותיה מתחילים להיחשף ממדי השערורייה.

אמנם איגוד האינטרנט הישראלי פועל רבות לשיפור השירות למשתמשי האינטרנט אולם קיים כאן כשל מתמשך בפעילות ופיקוח מינהל המרשם כאשר מהנתונים שהגיעו לידינו עולה כי רשמי האינטרנט מנצלים את מעמדם ויכולותיהם לנהוג ככל העולה על רוחם, כאשר במרבית המקרים הם אפילו לא טורחים להסתיר את מעשיהם החמורים.

המידע שנציג, מטריד, מזעזע ולא אחת מצאתי את עצמי מביט מהחלון לבדוק האם אכן במדינת ישראל אנוכי או שמה במוזמביק המעטירה.

ולאחר ההקדמה ניתן לנתונים לדבר.



"הרשם, מי מטעמו או מי שקשור עמו, יימנעו מרישום שמות מתחם במטרה להציעם לשימוש או אחזקת צדדים שלישיים ויימנעו מכל רישום לאחזקתם של שמות שאינם דרושים להם לשימושם שלהם."

זאת ברישום רגיל, כל שכן כאשר מדובר על רישום מקדים שבו עליהם להיזהר מאות מונים, ממראית עין כאילו העדיפו את עצמם על פני לקוחותיהם, ומעלו בעיקרון "כל הקודם זוכה".
לעומת זאת במציאות התחקיר של בחדרי חרדים גילה כי עשרות דומיינים נרשמו ברישום המקדים על ידי שותפים ובעלי עניין בחברות המורשות לרישום דומיינים והנה כמה דוגמאות.


קובי שחר – מייסד cto ומנהל בכיר כיום תפס בראש גלי את השמות יהלומים, פיצה, פרחים, חדשות , גוגל, דרושים, קידוםאתרים, כסף, ומחשבים.

איציק נוסצקי מנכ"ל ומייסד חברת אינטרספייס תפס על שמו את השמות ביטוח ונדל"ן (אגב כבר בשנת 2000 התפוצצה פרשיה דומה שאף הגיעה לבית המשפט, שבה רכש בנו קבוצת דומיינים ברגע ששוחררו לציבור)

בניגוד למייסדים שכנראה בוטחים בכוחותיהם שאר העובדים בחברות משתדלים לטשטש את עקבותיהם קצת יותר לדוגמא:

בתחקיר שערכנו צף כל הדמן שם אנונימי "משה מאיר" שבאורח פלא הצליח לתפוס שמות מרשימים כמו רואה חשבון, מוצריחשמל, בלוג, משכנתא, עורך-דין, קורסים, צימרים, צימר, מועדון, ואפילו וידאו.org.il.

כל הפרטים היו פקטיבים למדי, אולם המעקב אחר מספר הטלפון שנרשם הגיע אל משפחה בפ"ת שיש להם בן בשם צור.

באורח פלא בחברת LiveDns יש מנהל מכירות בשם... כן, ניחשתם נכון, צור מאיר.

יתרה מכך, ברגע שהעניין התחיל להתפרסם, מיהר אותו מר מאיר לשנות את מספר הטלפון הרשום על כל אותם דומיינים למספר 03-6666666, דרך אגב אם תהיתם, לפי חוקי איגוד האינטרנט, חובה על כל הרושם דומיינים למסור את פרטיו האמיתיים, אחרת ניתן לבטל את הרישום.

אלו רק מספק מקרים מייצגים וכרגע אנו פועלים בשיתוף פעולה נרחב לאתר את כל המקרים הנוספים ולו על מנת שנבין את מימדי התופעה.

בעקבות הסערה הגיבו באיגוד האינטרנט בשליחת מכתב המודיע לאותם רשמים על ביטול הפעולות והעברת כתובות המתחם למבקש הבא בתור (הבא שניסה לרשום את אותם שמות).

וכפי שהגיבו באתר האיגוד:

"פתיחת מרחב שמות חדש, בעולם וגם אצלנו, יוצרת, ברגע הפתיחה, לחץ ראשוני על תהליך הרישום, שבו אנשים מנסים להשיג לעצמם שמות שאותם הם תופשים כאטרקטיביים.
כדי להתמודד עם לחץ זה, יצרו הרשמים, שוב כמקובל בכל העולם, רשימות המתנה. הרשמים מחויבים, עפ"י הסכם ההסמכה מול האיגוד, לנהל תהליכים אלה בשוויון מלא וללא אפליה.
האיגוד, מצידו, ביקר שוב את מערכותיו, כדי לוודא שסדר כניסת הבקשות נשמר בדיוק ושעת הפתיחה לרישום נאכפת גם היא באופן מדויק.

ימים ספורים לאחר פתיחת הרישום עלו טענות ביחס לשמות מתחם ספורים שנרשמו על שם הרשמים או על שם מנהליהם. האיגוד פתח מיד בבדיקה שהעלתה שאכן קיימים מספר מקרים כאלה, והם עומדים לכאורה בניגוד מפורש להסכם ההסמכה, שבו קבע האיגוד איסור חמור על פעולה כזו. גם במקרה זה, האיגוד פועל באופן החלטי וחד משמעי בעניין, וכבר הודיע לרשמים שבהם מדובר על ההפרה ועל הצעדים שעומדים להינקט.
לצפייה בפניית האיגוד לרשמים בעניין רישום שמות מתחם לעצמם
האיגוד הקפיד מתמיד ויקפיד גם בהמשך על הערך המרכזי בניהול מרשם שמות המתחם – שירות לכלל הציבור, באופן שוויוני ונטול אפליה. כאשר נדרשת פעולת אכיפה, האיגוד נקט בעבר וינקוט בעתיד בכל הפעולות הנדרשות כדי לשמור על ערכים אלה, בנחישות."


למרבית הצער, תגובת האיגוד מתעלמת מהשאלה החשובה ביותר

כיצד זויפו רשימות הרישום המקדים, וכיצד מונעים זאת להבא?!

למרבית האירוניה השיטות שנחשפו עד כה היו פשוטות עד כדי גיחוך:

1. חברת LiveDns הפעילה את הרישום המקדים ללא הודעה מוקדמת, כך שלמנהלי החברה היה זמן רב לבחור לעצמם שמות ללא מפריע (ואכן קובי שחר מהחברה זכה בשמות רבים מאוד).
2. חברת קמיונגל חסמה מראש את האפשרות לרשום מספר רב של שמות אטרקטיבים כמו פיצה, משחקים, ביטוח ועוד (חלקם נרשמו בסוף על ידי קובי שחר המוזכר לעיל).
3. עד כה לא הוכח שרשימת גלקום אכן שוחזרה ולא בוצעו העדפות לכל המרבה במחיר (כפי שפירסמו בהתחלה באתרם).

בידינו מידע רב נוסף שאנו עובדים כרגע על אימותו, ניתן להתריע על חשדות נוספים בטופס התראה על דומיינים שנרכשו בידי בעלי ענין.

עדכון: משה מאיר המוזכר בכתבה פנה והבהיר שאמנם המידע בכתבה נכון, והוא אכן אביו של צור מאיר העובד בחברת livedns אולם לטענתו הרישום המקדים נעשה על ידו, כאחד האדם וללא ניצול הקשרים האישיים.
אמנם לא היה לו הסבר כיצד כמות כה גדולה מהדומיינים ברישום הנוכחי נתפסה על ידי בעלי עניין ובני משפחותיהם, אולם טענות אלו מתבררות בימים אלו באיגוד האינטרנט הישראלי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד