ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

כ"ץ הורה לסמן נת"צים זמניים בגוש דן: "זה קריטי לשיפור המצב"

בכנס "תחבורה היום ומחר" אמר שר התחבורה כי הגידול הנמוך במשתמשי התחבורה הציבורית נרשם דווקא במרכז, ונובע מ"היעדר תחרות לאגד ודן" • השר הדף את הטענות שהוטחו בו בשל תמרוץ השימוש בכלי רכב פרטיים, ואף קרא להפחית את המיסוי על מכוניות חדשות

שר התחבורה כץ. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
שר התחבורה כץ. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



"יש גידול בשימוש בתחבורה הציבורית בישראל. המקום שבו הגידול בנוסעים הכי קטן הוא גוש דן, וזה נובע מהיעדר תחרות מול אגד ודן באזור, וכן היעדר של תשתיות מתאימות" - כך אמר ביום חמישי האחרון שר התחבורה, ישראל כ"ץ, בכנס של ארגון "תחבורה היום ומחר" שנערך בסינמטק תל אביב ועסק בתאוצת הבינוי ועתיד התחבורה בישראל.

"קיוויתי שאפשר לקחת כביש, לסמן אותו ולקבל נת"צ (נתיב תחבורה ציבורית - א"ד) - אבל גיליתי שזה יותר מסובך וצריך, בין היתר, להתאים את התשתיות מתחת לכביש", אמר כ"ץ, והוסיף כי "הנושא של הכשרת נת"צים הוא קריטי לשיפור המצב".

כ"ץ בישר כי לעת עתה הנחה את חברת נתיבי איילון הממשלתית להכין תוכנית לצביעה מיידית של נת"צים זמניים בערי המרכז, שישפרו את זרימת תנועת האוטובוסים והמוניות. זאת, עד ליישום התוכנית ארוכת הטווח של משרד התחבורה לרישות גוש דן בנתיבים ייעודיים לתחבורה הציבורית.

השר דיווח על התקדמות תוכנית "מהיר לעיר" להכשרת הנת"צים הקבועים: "יש נתיבים שיהיו מוכנים תוך שנה, אחרים יושלמו בעוד שנתיים והאחרונים בעוד שלוש שנים לכל היותר. כל ראשי הערים הסכימו להצטרף לתוכנית, למעט אחד (ראש עיריית גבעת שמואל, יוסי ברודני – א"ד). אולי נפסיק את שירות התחבורה הציבורית לעיר שלו", אמר כ"ץ, ספק כאיום ספק כהלצה.

בכניסה לכנס המתינו לכ"ץ חברי ארגון "15 דקות", והגישו לו תוכנית שגיבשו להקמה מיידית של רשת קווי אוטובוסים מהירים במטרופולין תל אביב. קווים אלה נועדו לדמות את מסלולי הרכבות הקלות המתוכננות באזור, בדומה לקו 1 של דן הנוסע במסלול של הקו האדום של הרכבת הקלה. התוכנית הוגשה לשר על ידי פעילים ופעילות הלבושים בבגדי מתעמלים בצבעי הקווים העתידיים. מאוחר יותר, על הבמה בכנס, התייחס כ"ץ לפעילים בביטול ואמר: "בכניסה חיכו לי כמה אנשים עם בלונים. כל אחד צריך לחיות ממשהו".

בדבר הטענות המופנות לממשלה על תמרוץ חסר לזניחת המכוניות הפרטיות ומעבר לתחבורה הציבורית אמר כ"ץ: "תחום התחבורה הציבורית קשור קשר עמוק לתשתיות ולתחבורה הרגילה. אי אפשר להגיד שאם קונים רכב או סוללים כביש זה נגד התחבורה הציבורית. המדינה היא יחידה אחת, שיש בה מכוניות פרטיות ותחבורה ציבורית, והמדיניות הממשלתית צריכה לכוון ביניהם.

"אני מתנגד להטלת 'מס גודש' על כניסת מכוניות לערים. בלונדון זה נכון לעשות את זה, אבל לא אצלנו. אתה יכול להגיד לנהג, 'אם אתה רוצה לנסוע ברכב פרטי – שלם יותר', אבל רק כשיש תשתית חלופית, כי אחרת אתה פקיד של משרד האוצר. כשיהיו אלטרנטיבות ניתן יהיה לשקול אגרת גודש, אבל בינתיים זה סתם מיסוי מיותר.

"באותה מידה", הדגיש כ"ץ, "אני מתנגד לכביש אגרה כל עוד אין כביש מקביל שהנסיעה בו חינמית. אנשי האוצר לא באים לארגן את התחבורה הציבורית אלא את קופת המדינה. זה תפקידם. מדברים גם על הקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות, אבל זה יהיה כמו רשויות המים ואחרות, שהוקמו כדי לגבות מס מהתושבים".

"אני לא מקבל את זה שרשות המסים מעורבת במחירי המכוניות. זו שערוריה", תקף השר וכיוון לאחוזי המיסוי הגבוהים על רכישת רכב חדש בישראל. לדבריו, "אדם צריך לרכוש רכב בטיחותי במחיר שווה לכל נפש. השימוש בו צריך להיעשות בשעות הפנאי, ובשעות העומס לנסוע בתחבורה הציבורית".

"המדינה מתנהלת כמו נער מתבגר"

מנכ"לית ארגון תחבורה היום ומחר, תמר קינן, הגיבה לדבריו של כ"ץ: "לא מפתיע אך מצער לראות את השר כ"ץ פועל ללא אסטרטגיה או סדרי עדיפויות ברורים. מצב של סלילת כבישים מכל נקודה לכל נקודה לא מאפשר בפועל מתן שירות של תחבורה ציבורית, גם כי הם נסללים ללא נת"צים וגם כי בהרבה מהכבישים בכלל לא ניתן שירות של תחבורה ציבורית. לא צריך למנוע רכישת מכוניות פרטיות, אבל צריך מדיניות שנותנת עדיפות גורפת לתחבורה הציבורית, ולא רק בכמה עשרות קילומטרים. עם זאת, אנו מברכים על הנכונות להידברות עם החברה האזרחית, שלא היתה קודם, ועם ארגונים שמביעים עמדות שונות – ומקווים שהיא תימשך".

מתכננת מחוז תל אביב במינהל התכנון, נעמי אנג'ל, אמרה בכנס כי "מחוז תל אביב הוא לא הבעיה", וגילתה כי בוועדות התכנון דנים כיום בפתרונות ביניים כמו שאטלים. "הגיע הזמן שהמדינה תפסיק להיות כמו נער מתבגר, שנע בין קיצוניות אחת לשנייה. צריך לעשות דברים לטווח הבינוני. בערי המטרופולין האחרות לא מבינים שהערים התבגרו, המצב השתנה ואי אפשר יותר לתכנן עבור הרכב הפרטי.

"יש לנו תוכנית חומש, לאחר יציאה מתכנון משברי של יחידות דיור. לכל אלף יחידות דיור אני צריכה לתכנון קילומטר של תשתיות לתחבורה ציבורית. זה לא בשמיים אבל זה מצריך קצב מהיר יותר ממה שידענו עד היום. כל שנה נצטרך לבצע 10 ק"מ של תשתיות כאלה, ולתכנן 10 ק"מ נוספים".
ישראל כץ משרד החבורה גוש דן תחבורה ציבורית כלי רכב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד