כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

הנציגים החרדים הטילו וטו: חוק השבת נדחה בוועדת השרים

חוק השבת של ח"כ מיקי זוהר ירד הבוקר מסדר יומה של ועדת השרים לחקיקה, לאחר שהנציגים החרדים הטילו וטו על העלאתו. שר הפנים דרעי התגייס לסייע מכיסא האבלים: "הם רוצים תחבורה בשבת, לפתוח חנויות בשבת, משוגעים"

ליצמן אצל דרעי הבוקר. צילום: דוברות ש"ס
ליצמן אצל דרעי הבוקר. צילום: דוברות ש"ס



חוק השבת שיזם ח"כ מיקי זוהר (הליכוד), והיה על סדר יומה של ועדת השרים לחקיקה בראשות מ"מ יו"ר הוועדה השר יריב לוין, נדחה פה אחד בחודש ימים.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי יו"ר ש"ס השר אריה דרעי, היושב שבעה על פטירת אמו ע"ה, התגייס אף הוא למאמץ המשותף כדי שהחוק לא יעלה היום להצבעה. "היום אמור לעלות בוועדת השרים, חוק השבת של זוהר, זה לא רק שאנחנו מתנגדים, אלא אנחנו מטילים ווטו שלא יאשרו אותו", כך הבהיר הבוקר דרעי לשר הבריאות יעקב ליצמן שהגיע לנחמו.


ליצמן בניחום אבלים אצל דרעי

עוד סיפר דרעי לליצמן כי שוחח הבוקר עם מ"מ יו"ר ועדת השרים לחקיקה, השר יריב לוין, שהבטיח לו כי החוק לא יאושר. "הם רוצים תחבורה בשבת, לפתוח חנויות בשבת, משוגעים" סיכם דרעי.

כזכור, לפני כשנה נחשף ב'בחדרי חרדים', כי למרות ההתנגדות החרדית לחוק השבת שיפר את הסטטוס קוו, ואחרי שהודיע לחברי סיעת 'יהדות התורה' כי הוא מתכוון לוותר על החוק - הגיש ח"כ מיקי זוהר את הצעת חוק השבת עליה חתומים חברי הכנסת מיקי זוהר, רחל עזריה, אלעזר שטרן ומנואל טרכטנברג.

עיקרי הצעת החוק של זוהר - פתיחת מוסדות תרבות בילוי ופנאי, מאידך גיסא המסחר במרכולים יצומצם תוך שמירה על נגישות עבור התושבים. כמו כן, תופעל תחבורה ציבורית מצומצמת מהשכונות למוקדי התרבות והבילוי.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "מרכיבי ההצעה תלויים זה בזה ומשלימים זה את זה. קיצור שבוע העבודה יאפשר למשפחה מן השורה הן לעבוד לפרנסתה והן להקדיש זמן במהלך השבוע לפעילויות נחוצות אחרות כגון סידורים וקניות, כך שאפשר יהיה לצמצם את שעות הפתיחה בשבת של קניונים שמחוץ למרכזי הערים מבלי לפגוע במהלך החיים של משפחות אלו. צמצום המסחר יחזק את השבת כיום של "עונג שבת" המוקדש לפעילויות תרבות ופנאי, ובילוי בחיק המשפחה והקהילה.

"מוסדות תרבות, בילוי ופנאי יהיו פתוחים בשבת, והמסחר במרכולים יצומצם תוך שמירה על נגישות עבור התושבים ועל תחרות הוגנת. כמו כן תתקיים תחבורה ציבורית מצומצמת בפרט מהשכונות למוקדי התרבות והבילוי, אשר יתנו מענה שוויוני לשליש מאוכלוסיית ישראל אשר אין בבעלותם רכב פרטי. הרשויות המקומיות יקבעו את היקף והמסלולים כך שהדבר לא יפגע בשכונות בעלות אופי דתי, וההסעות ייעשו בכלי רכב קטנים, היברידיים או חשמליים שלא יפרו את מנוחת השבת."

הישיבה עם זוהר בסיעת יהדות התורה. צילום: בחדרי חרדיםצילום: הישיבה עם זוהר בסיעת יהדות התורה. צילום: בחדרי חרדים
הישיבה עם זוהר בסיעת יהדות התורה. צילום: בחדרי חרדים



ח"כ זוהר זיגזג עם החוק. בשנה שעברה, בחודש סיון תשע"ו, נפגש עם חברי הכנסת של יהדות התורה במטרה לשכנעם לתמוך בחוק. הח"כים שאלו את זוהר שאלות קשות, ובסיום הפגישה הודיעו לו כי הם מתנגדים להצעה הזו, שכן היא פורצת את המוסכמות של 'הסטטוס קוו'. זאת, בעוד לסיעת יהדות התורה ישנה מחויבות להישג בסטטוס קוו, שכן כזכור בהתאם להחלטת מועצת גדולי התורה, עליהם לדרוש לעגן בחוק את ה'סטטוס קוו'.

זוהר ניסה להסביר את טיעוניו בפני החכי"ם לחובה להתגמש. שכן, לדבריו, "למעט חממות חרדיות, המדינה מידרדרת לחילול שבת בכל תחום".

היוזמה שלו, טען, נועדה למנוע זאת. כדוגמא, הציע כי התחבורה הציבורית תופעל על ידי גוי ברכישת כרטיס מראש. לדבריו אותו נוסע שנוסע היום בשבת עם נהג יהודי, ורוכש כרטיס בשבת, לפי הצעתו, יחסוך חילול שבת. הנהג יהיה גוי והוא לא ישלם בכסף. גם לגבי מסחר הציג כמה חלופות.

אך לאחר שחברי הכנסת הודיעו כי הם מתנגדים לחוק, הודיע זוהר בישיבה, כי הוא מושך את ידו מהחוק.

כאמור לעת עתה, החוק ירד מסדר יומה של ועדת השרים לחקיקה ונדחה בחודש ימים.
חוק השבת אריה דרעי יעקב ליצמן מיקי זוהר ועדת שרים לחקיקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד