י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

"הסידור יתבע אותי": ההילולא של רבי מסעוד

לרגל יום ההילולא של האדמו"ר רבי מסעוד אביחצירא - בנו של ה'אביר יעקב', מגולל נינו - ראש כולל 'מבשר ישראל', את תולדות חייו, כינוייו ועול הנהגת הציבור שלו

קברי צדיקים במרוקו. צילום: קול ברמה
קברי צדיקים במרוקו. צילום: קול ברמה



הערב ליל י"ב אייר, חלה הילולתו של כ"ק אדמו"ר רבי מסעוד אביחצירא זצוק"ל, בנו הראשון - לאחר שתי בנות, של אדמו"ר רבי יעקב אביחצירא - "אביר יעקב". הוא נהג לשקוד משחר נעוריו בלימוד התורה בנגלה ובנסתר בהתמדה עצומה, ועל כן כונה בכינוי "ארון התורה".

לאחר פטירת מרן "אביר יעקב", נתמנה רבי מסעוד לראב"ד מחוז תאפיללת שבמרוקו, ועול הנהגת הציבור הוטל על כתפיו.

רבי מסעוד קיבל עליו את עול ההנהגה ביד רמה ולא חת מפני איש, ונודע בכינויו "סבא דמשפטים". עם זאת, התאמץ מאוד לטפל בצרכי עניי העיר, נטל על עצמו התחייבויות כספיות ואף לווה בריבית מהגויים, כדי לחלק צדקה לעניים ולדאוג לכל מחסורם.

כאביו הקדוש, מרן "אביר יעקב", יצא שמעו של רבי מסעוד ביכולותיו לברך ולהושיע. הוא קיבל לרשותו את חלוקו של אביו, וחולים שנתעטפו בחלוק זה נרפאו מכאב ומחלה.
 
כשנולד בנו השני, שלימים נודע כ"בבא סאלי", רצה לקרוא לו על שם אביו הקדוש, "אביר יעקב", אך חשש שמא יש בכך איזשהו שמץ של זלזול בכבוד אביו, ולכן קרא לו בשם "ישראל" ע"פ הפסוק "לא יקרא שמך עוד יעקב כי אם ישראל".

קשר מיוחד במינו היה בין רבי מסעוד לבנו ה"בבא סאלי". כשהיה הבבא סאלי קטן כבן תשע, ביקש מאביו רשות להתפלל בסידורו. השיב לו רבי מסעוד: "דע לך בני, שאני מקפיד לקרוא מתוך הסידור כל מילה ומילה. אני חושש כי אם לא תקפיד על כל הנהגות התפילה שלי - יתבע אותי הסידור לדין על שהוצאתיו מרשותי". לאחר שהבטיח לו בנו שלא יחסיר אף אות מהתפילה, נאות רבי מסעוד להעניק לו את סידורו במתנה. לאחר מספר ימים, פנה רבי מסעוד לבנו ואמר לו: "אשריך! היום שאלתי את הסידור כיצד אתה מתפלל בו, והוא ענה לי שהוא שמח מאוד שנתתיו לך במתנה, כי אתה מתפלל בו כראוי ואינך מחסיר אף לא אות אחת".

ביום י"ב באייר התרס"ח, בדיוק היום לפני 108 שנים, נתבקש רבי מסעוד לישיבה של מעלה. אלפי יהודים מכל האזור ליוו את רבם למנוחת עולמים. נתקנאו הגויים, ובלילה הוציאוהו מקברו ונהגו בו מנהג ביזיון. דבר זה גרם צער גדול לקהילה, אך למחרת נגלה רבי מסעוד בחלום לבנו ר' דוד זצ"ל וביקש שלא יצטערו על כך, כי בין מי שהתעסק בטהרתו היה אדם שעבר באותו יום עבירה, וכשנגע ברגלו טמא אותה. לכן אירע כל אותו ביזיון כדי לסלק את אותה הטומאה. ודרשו וחקרו, ואכן כך היה. 

חידוש נוסף בשם רבנו מסעוד אביחצירא זיע"א: ידוע כשאדם נמצא באיזה נסיון קשה והתגבר על עצת היה"ר זוהי שעת רצון להתפלל שאם יוצאי חציו יעמדו במצב שגם להם יהיה את אותו נסיון שיתגברו עליו. ולכן היה דורש מרן רבי מסעוד אביחצירא זיע"א את זה על הפסוק "כי אבי ואמי עזבוני וה' יאספני". פעמים שאדם בניסיון וקשה לו, אך לבסוף התגבר. לא יחזיק טיבותא לעצמו למה? כי אולי אביו או אמו עברו נסיון זה והתגברו ואז עזבוני דהיינו עזרו לי (כמו עזוב תעזוב עימו), כי הם התפללו שיו"ח גם יתגברו במצב דומה. ואז ה' יאספני דהיינו ה' שמני ואספני במחיצתו שלא אכשל ח"ו בזכות הורי שעמדו בניסיון. זכותו יגן עלינו.

רבי מסעוד אביחצירא, בנו של מרן ה"אביר יעקב" ואביהם של מרן עט"ר רבי דוד, סידנא 'בבא סאלי', ואחרון חביב סידנא 'בבא חאקי' זכותם תגן עלינו, אמן.
רבי מסעוד אביחצירא הילולא אביר יעקב הרב אברהם בליקשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד